اپل قیمت آیفونهای سری پرو را در چین کاهش داد!
اپل در تلاشی آشکار برای جبران کاهش تقاضا، قیمت آخرین آیفونهای رده بالای خود را در چین کاهش داده است.
JD.com دومین پلتفرم بزرگ تجارت الکترونیک چین، از جمله خرده فروشانی است که در چند روز گذشته ۸۰۰ یوان (۱۱۸ دلار) از مدلهای آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس کم کرده است. اپراتور دولتی China Mobile هم قیمت گوشیهای خود را کاهش داده است.
خرده فروشان در شنژن همچنین کاهش قیمت از ۶۰۰ تا ۸۰۰ یوان را برای دستگاههای رده بالا در سری آیفون ۱۴ ارایه کردهاند. در همین حال وب سایت محلی خود اپل همچنان در حال عرضه این دستگاهها با قیمتهای قبل و معمول است.

این تخفیفها تقریبا در پایان فصل سال نو قمری، زمانی که خرده فروشان معمولا پیش از بازگشایی مدارس انتظار افزایش تعداد بازدیدکنندگان را دارند، اعمال شده است. این در حالی است که طبق گزارشها موجودی مدلهای آیفون ۱۴ پرو در برخی فروشگاهها از پیش به فروش رسیده است.
همانطور که بلومبرگ هم اشاره کرده، تخفیفهای تقریبا ۷ تا ۹ درصدی در محدوده آیفون ۱۴ پرو، منعکس کننده عکسالعمل اپل در قبال تقاضای ضعیف بزرگترین بازار گوشیهای هوشمند جهان است.
اپل روز پنجشنبه نتایج مالی خود را برای سه ماهه منتهی به دسامبر (آذر) منتشر کرد و گزارش داد که درآمدش در مقایسه با سه ماهه سال قبل حدود ۵ درصد کاهش یافته است. اپل به یک «محیط چالش برانگیز» اشاره کرد که شامل مشکلات تامین آیفون به دلیل قرنطینه ناشی از همهگیری کرونا در چین بوده که توانایی آن را برای ارسال دستگاهها به مشتریان با مشکل مواجه کرده است.
تیم کوک مدیر عامل شرکت طی تماس با سرمایهگذاران خود به بازگشت مجدد اقتصاد چین در حال حاضر که محدودیتهای ناشی از کرونا کاهش یافته است، اشاره کرده و گفته که عملکرد اپل برای سه ماهه جاری، منعکس کننده عملکرد دوره دسامبر است و نشان میدهد که یک کاهش ۵ درصدی درآمد دیگر نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده، اما انتظار میرود تا درآمد اپل از آیفون در سه ماهه مارس (اسفند) افزایش یابد.
طبق گزارش Canalys، اپل بازار گوشیهای هوشمند چین سال ۲۰۲۲ را با فروش سالانه ۲۸۷ میلیون دستگاه به پایان رسانده که نسبت به سال قبل ۱۴ درصد کاهش داشته است و اولین بار از سال ۲۰۱۳ است که عرضه در بازار این کشور به زیر ۳۰۰ میلیون دستگاه رسیده است. طبق گزارش مذکور، با وجود کاهش ۲۴ درصدی رشد در سه ماهه چهارم به دلیل مشکلات عرضه، اپل به بالاترین سهم بازار، یعنی ۱۸ درصد رسیده است.