خانهاخبار
گلکسی اس ۲۳ الترا در برابر گلکسی اس ۲۲ الترا؛ بهترین پرچمدار سامسونگ چه تفاوت‌هایی داشته؟

گلکسی اس ۲۳ الترا در برابر گلکسی اس ۲۲ الترا؛ بهترین پرچمدار سامسونگ چه تفاوت‌هایی داشته؟

در این پست نگاهی خواهیم انداخت به جدول مشخصات سخت‌افزاری گلکسی اس ۲۳ الترا و گلکسی اس ۲۲ الترا در مقایسه با مدل‌های مشابه پارسال تا ببینیم روی کاغذ چه تغییراتی را شاهد هستیم.
۱۴۰۱/۱۱/۱۶

گلکسی اس ۲۳ اولترا، جدیدترین پرچمدار سامسونگ است که امشب از سوی این شرکت کره‌ای معرفی شد. سامسونگ همیشه عادت داشته پرچمداران سری اس خود را در ماه بهمن معرفی کند و این سنت را در مورد سری گلکسی اس ۲۳ نیز به جا آورده است.

در این مطلب، گلکسی اس ۲۳ اولترا قرار است با برادر خود در نسل قبل، یعنی گلکسی اس ۲۲ اولترا مقایسه شود. دستگاهی که عملکرد بسیار خوبی را از خود بر جای گذاشت و در طرف دیگر، نسخه جدیدتر این دو گوشی این بار قید پردازنده اگزینوس را زده و به صورت مستقیم قدرت پردازشی خود را از سوی تراشه‌های اسنپدراگون تأمین می‌کند.

image

 

مقایسه مشخصات فنی

 

گلکسی اس ۲۳ الترا

گلکسی اس ۲۲ الترا

مشخصات نمایشگر

۶.۸ اینچ با پنل Dynmic AMOLED 2X با حداکثر نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و حداکثر روشنایی ۱۷۵۰ نیت

۶.۸ اینچ با پنل Dynmic AMOLED 2X با حداکثرنرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و حداکثر روشنایی ۱۷۵۰ نیت

رزولوشن نمایشگر

۳۰۸۸ × ۱۴۴۰

۳۰۸۸ × ۱۴۴۰

پردازنده

اسنپدراگون ۸ نسل دو (تقویت شده)

اسنپدراگون ۸ نسل یک یا اگزینوس ۲۲۰۰

میزان رم

۸ گیگابایت، ۱۲ گیگابایت

۸ گیگابایت، ۱۲ گیگابایت

میزان حافظه داخلی

۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت یا ۱ ترابایت، غیر قابل ارتقا

۱۲۸ گیگابایت، ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت یا ۱ ترابایت، غیر قابل ارتقا

مشخصات دوربین‌های پشتی

لنز اصلی ۲۰۰ مگاپیکسل ایزوسل HP2 با دریچه دیافراگم f/1.7 و مجهز به لرزشگیر اپتیکال

لنز اولتراواید ۱۲۰ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.2

لنز تله فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f2.4 و زوم ۳ برابری اپتیکال

لنز تله فوتو پریسکوپ ۱۰ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f4.9 و زوم ۱۰ برابری اپتیکال و زوم فضایی ۱۰۰ برابری

 

لنز اصلی ۱۰۸ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/1.8 و مجهز به لرزشگیر اپتیکال

لنز اولتراواید ۱۲۰ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.2 و زاویه دید ۱۲۰ درجه‌ای

لنز تله فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f2.4 و زوم ۳ برابری اپتیکال

لنز تله فوتو پریسکوپ ۱۰ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f4.9 و زوم ۱۰ برابری اپتیکال

مشخصات دوربین سلفی

۱۲ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.2

۴۰ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f2.2

ظرفیت باتری

۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت، جدا نشدنی، شارژ سریع ۴۵ واتی، شارژ وایرلس سریع ۱۵ واتی، شارژ معکوس ۴.۵ واتی

۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت، جدا نشدنی، شارژ سریع ۴۵ واتی، شارژ وایرلس سریع ۱۵ واتی، شارژ معکوس ۴.۵ واتی

ابعاد

۸.۹ × ۷۸.۱ × ۱۶۳.۴ میلی‌متر

۸.۹ × ۷۷.۹ × ۱۶۳.۳ میلی‌متر

وزن

۲۳۴ گرم

۲۲۹ گرم

ارتباطات

5G، LTE، NFC، Bluetooth 5.3، وای فای، USB Type-C

5G، LTE، NFC، Bluetooth 5.2، وای فای، USB Type-C

امنیت

سنسور اثر انگشت تعبیه شده درون نمایشگر (اولترا سونیک)

سنسور اثر انگشت تعبیه شده درون نمایشگر (اولترا سونیک)

سیستم عامل

اندروید ۱۳

رابط کاربری One UI 5.1

اندروید ۱۲

رابط کاربری One UI 4 (قابل ارتقاء)

قیمت

شروع از ۱۱۹۹ دلار

شروع از ۱۱۹۹ دلار

 

 

طراحی و کیفیت ساخت

image

 

در بخش طراحی، هر دو این گوشی‌ها تقریبا یکسان هستند. گلکسی اس ۲۳ اولترا و گلکسی اس ۲۲ اولترا از قاب آرمور آلومینیوم استفاده می‌کنند. تنها تفاوت آن‌ها این است که گلکسی اس ۲۳ اولترا به گوریلا گلکسی ویکتوس ۲ مجهز است، در حالی که گلکسی اس ۲۲ اولترا از گوریلا گلس ویکتوس بهره می‌برد.

گلکسی اس ۲۳ اولترا انحنای نمایشگر را کاهش داده و از این نظر به گلکسی اس ۲۳ اولترا شبیه است. همین موضوع باعث می‌شود تا پرچمدار جدید سامسونگ خوش‌دست‌تر بوده و محافظ‌های نمایشگر راحت‌تر به آن بچسبند. در سایر بخش‌ها نیز، اندازه لنز دوربین‌های گلکسی اس ۲۳ اولترا کمی بزرگتر بوده و دکمه‌های پاور و تنظیم صدا که در سمت راست قرار داشته، کمی پایین‌تر آمده‌اند.

نرم‌افزار و عملکرد

image

مقایسه گلکسی اس ۲۳ اولترا با گلکسی اس ۲۲ اولترا

گلکسی اس ۲۲ اولترا اکنون آخرین آپدیت سامسونگ با اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.0 را اجرا می‌کند. در حالی که شرکت کره‌ای اعلام کرده که سری گلکسی اس ۲۳ با اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.1 عرضه خواهد شد. این رابط کاربری شامل چندین بهبود است که می‌توان به ویجت باتری و پخش‌کننده رسانه‌ای بازطراحی شده اشاره کرد. همچنین با توجه به سابقه سامسونگ و اینکه مدت زیادی از عرضه One UI 5.0 برای سری گلکسی اس ۲۲ می‌گذرد، می‌توان انتظار داشت که سامسونگ رابط کاربری جدید را به زودی برای پرچمدارهای سال گذشته خود منتشر خواهد کرد.

هر دو این گوشی از قلم S Pen برخوردار بوده و این به آن معنا است که هر دو گوشی، از تمامی ویژگی‌های قلم برخوردارند. هرچند که اکثر کاربران از این قلم استفاده نمی‌کنند، اما به دلیل حذف سری نوت از چرخه تولید سامسونگ، دیدن بازگشت قلم امری خوشایند است.

یکی از مهم‌ترین ارتقاهای این گوشی، پردازنده آن است. گلکسی اس ۲۲ اولترا در ۲ نسخه با تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل یک و اگزینوس ۲۲۰۰ عرضه شد که هرکدام مشکلات خاص خود را داشتند. نسخه بهره برده از تراشه اسنپدراگون دچار برخی مشکلات حرارتی و گرمای بیش از حد بود و اس ۲۲ اولترا بهره برده از اگزینوس نیز علاوه بر مشکلات حرارتی، عملکرد پردازشی یک پرچمدار تمام‌عیار را نداشت.

image

مقایسه گلکسی اس ۲۳ اولترا با گلکسی اس ۲۲ اولترا

اما امسال فارغ از اینکه در چه منطقه‌ای زندگی می‌کنید، پرچمدار جدید سامسونگ با تراشه اسنپدراگون به دست شما خواهد رسید. تا زمانی که بررسی‌های عملی روی تراشه اسنپدراگون ۸ نسل دو در سری گلکسی اس ۲۳ انجام نمی‌شود، نمی‌توان نظر قطعی در مورد عملکرد پردازشی این گوشی ارائه کرد. اما پیشرفت‌هایی که در اسنپدراگون ۸ نسل یک پلاس دیده شد و عملکرد سایر گوشی‌های بهره برده از اسنپدراگون ۸ نسل دو (مانند پرچمدار ویوو)، نوید عملکرد پردازشی بی‌سابقه در گوشی‌های سامسونگ را می‌دهند.

پیکربندی حافظه گلکسی اس ۲۲ اولترا بدین صورت بود:

  • ۸ گیگابایت رم به همراه ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۱۲ گیگابایت رم به همراه ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۱۲ گیگابایت رم به همراه ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۱۲ گیگابایت رم به همراه ۱ ترابایت حافظه داخلی

همچنین پیکربندی‌های گلکسی اس ۲۳ اولترا جدید به شرح زیر است:

  • ۸ گیگابایت رم به همراه ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۱۲ گیگابایت رم به همراه ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۱۲ گیگابایت رم به همراه ۱ ترابایت حافظه داخلی

این موضوع که حافظه داخلی نسخه پایه یک گوشی اولترا به ۲۵۶ گیگابایت ارتقا یافته، یک امتیاز مثبت برای آن گوشی به شمار می‌رود. اما باید گفت که شاید رم ۸ گیگابایتی برای این گوشی کم باشد.

باتری و سرعت شارژ

image

مقایسه گلکسی اس ۲۳ اولترا با گلکسی اس ۲۲ اولترا

در این بخش، مشخصات هر دو گوشی کاملا یکسان است: باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی، فناوری شارژ سریع سیمی ۴۵ واتی، فناوری شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی و فناوری شارژ بی‌سیم معکوس ۴.۵ واتی.

تا زمانی که گلکسی اس ۲۳ اولترا به صورت عملی بررسی نشود، نمی‌توان در مورد عمر باتری آن نظری را ارائه کرد. اما انتظار می‌رود با توجه به بهبودهای کارایی که در اسنپدراگون ۸ نسل ۲ انجام شده، گلکسی اس ۲۳ اولترا عمر باتری بهتری در مقایسه با نسخه سال گذشته داشته باشد.

نمایشگر

image

مقایسه گلکسی اس ۲۳ اولترا با گلکسی اس ۲۲ اولترا

نمایشگرهای این دو گوشی نیز، اساسا یکسان هستند. هر دو دستگاه از صفحه نمایش ۶.۸ اینچی بهره برده که با کیفیت 1440p، حداکثر روشنایی ۱۷۵۰ نیت و نرخ نوسازی متغیر ۱ الی ۱۲۰ هرتز را ارائه می‌دهند. یکی از تفاوت‌های در بخش نمایشگر، انحنای کمتر نمایشگر گلکسی اس ۲۳ اولترا است. نکته‌ای که در بخش طراحی نیز به آن اشاره شد.

باید گفت که یکسان بودن نمایشگرهای این گوشی امر عجیب و بدی نیست. صفحه نمایش این دو دستگاه یک پنل کارآمد بوده که صاف، واضح و روشن است. با توجه به اینکه سری گلکسی اس هر سال جهشی بزرگ در بخش نمایشگر داشت، به نظر می‌رسد سامسونگ دیگر به نهایت بازدهی خود در بخش نمایشگر رسیده است.

دوربین‌ها

image

مقایسه گلکسی اس ۲۳ اولترا با گلکسی اس ۲۲ اولترا

دوربین‌ها، مهم‌ترین بخش گلکسی اس ۲۳ اولترا و گلکسی اس ۲۲ اولترا هستند. بخشی که هیچ یک از دو گوشی در آن کاربران را ناامید نمی‌کنند. گلکسی اس ۲۲ اولترا دارای دوربین سلفی ۴۰ مگاپیکسلی با فوکوس خودکار، دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی، دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی، دوربین تله فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۳ برابری و دوربین تله فوتو پریسکوپ ۱۰ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۱۰ برابری در پنل پشتی بود.

اگر دوربین سلفی و دوربین اصلی را در نظر نگیریم، گلکسی اس ۲۳ اولترا نیز از همین ترکیب برای دوربین خود استفاده می‌کند. دوربین سلفی این گوشی اکنون یک سنسور جدید ۱۲ مگاپیکسلی با فوکوس خودکار بوده که در سایر نسخه‌های سری گلکسی اس ۲۳ به ایفای نقش خواهد پرداخت. شاید تعداد مگاپیکسل کمتر باعث شود روی کاغذ شاهد کاهش کیفیت باشیم، اما با داشتن یک سنسور کوچک که در حفره‌ای درون نمایشگر تعبیه می‌شود، می‌توان به عملکرد این دوربین به خصوص در نور کم امیدوار بود.

دوربین اصلی این گوشی، از ۱۰۸ مگاپیکسل به ۲۰۰ مگاپیکسل ارتقا پیدا کرده است. همانطور که ذکر شد مگاپیکسل بیشتر لزوما ضامن کیفیت بهتر نیست، اما این سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی شایعات زیادی به کیفیت بالای خود اختصاص داد و اغلب منتظر عملکرد چشمگیر این دستگاه هستند. همچنین گلکسی اس ۲۲ اولترا در مشکل تاخیر شاتر در بخش سخت‌افزاری و تیز شدن بیش از حد در بخش نرم‌افزاری رنج می‌برد، مشکلاتی که امیدواریم در گلکسی اس ۲۳ اولترا برطرف شده باشند.

قیمت و دسترسی

image

مقایسه گلکسی اس ۲۳ اولترا با گلکسی اس ۲۲ اولترا

سامسونگ گوشی‌های خود را در کشورهای زیادی به فروش می‌رساند، بنابراین در مورد دسترسی این دستگاه نباید دچار نگرانی باشید. هر دو این گوشی در نسخه پایه خود دارای قیمت ۱۲۰۰ دلاری هستند، البته که باید در نظر داشته باشید که نسخه گلکسی اس ۲۳ اولترا با حافظه ۲۵۶ گیگابایتی به دست شما خواهد رسید، در حالی که نسخه پایه گلکسی اس ۲۲ اولترا دارای حافظه ۱۲۸ گیگابایتی است.

آیا نیاز به بروزرسانی است؟

پاسخ به این سوال، چند تبصره دارد. اگر دارای گلکسی اس ۲۲ اولترا با نسخه اسنپدراگون هستید، کمتر متوجه ارتقا سخت‌افزاری خواهید شد. اسنپدراگون ۸ نسل ۲ تراشه قدرتمندتری در مقایسه با اسنپدراگون ۸ نسل یک بوده و دوربین جدید ۲۰۰ مگاپیکسلی آن می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد، اما صادقانه باید گفت که این فاکتورها ارزش پرداخت ۱۲۰۰ دلار دیگر را ندارند.

اما اگر دستگاه گلکسی اس ۲۲ اولترا شما دارای تراشه اگزینوس است، شاید ارتقا گلکسی اس ۲۳ اولترا یکی از بهترین تصمیماتی باشد که می‌توانید بگیرید. با این ارتقا شما می‌توانید از اگزینوس ۲۲۰۰ خلاص شده و به دستگاهی دست پیدا کنید که عملکردی در سطح جهانی از نظر پردازشی ارائه می‌دهد. همچنین دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی را نیز گوشه ذهن خود داشته باشید.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)