خانهاخبار
5 دلیل برای انتخاب سرور رک مونت به جای سرور ایستاده

5 دلیل برای انتخاب سرور رک مونت به جای سرور ایستاده

سرور در دنیای شبکه‌های کامپیوتری، به سامانه‌ قدرتمندی اشاره دارد که به کلاینت‌ها خدمت‌رسانی می‌کند...
۱۴۰۱/۹/۱۲

سرور در دنیای شبکه‌های کامپیوتری، به سامانه‌ قدرتمندی اشاره دارد که به کلاینت‌ها خدمت‌رسانی می‌کند. سرورها به لحاظ توان پردازشی و منابع محاسباتی که ارائه می‌کنند با یکدیگر یکسان نیستند و برخی از آن‌ها برای انجام فعالیت‌های عادی توسعه پیدا کرده‌اند، در شرایطی که برخی دیگر برای انجام کارهای محاسباتی و پردازشی پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرند. همین مسئله باعث شده تا سرورها به لحاظ ابعاد و شکل فیزیکی به گروه‌های مختلفی تقسیم شوند که سرورهای ایستاده و رک‌مونت از گزینه‌های محبوب بازار به شمار می‌روند. در این میان سرورهای رک‌مونت به دلایل مختلف بیشتر مورد توجه شرکت‌ها قرار دارند که در این مقاله به مهم‌ترین دلایل در این زمینه اشاره می‌کنیم. برای خرید بهترین سرور رک مونت و ایستاده می‌توانید روی لینک کلیک کنید.

image

 

سرورهای رک‌مونت توسعه‌پذیر هستند

سرورهای رک‌مونت در مقایسه با سرورهای ایستاده از توسعه‌پذیری بهتری پشتیبانی می‌کنند. در نتیجه، سازمان‌ها بر مبنای نیازهای تجاری قادر به افزایش تعداد و ظرفیت سرورها هستند. با توجه به این‌که سرورهای رک‌مونت بر مبنای معماری توسعه‌پذیری طراحی می‌شوند، تقریبا بیشتر بخش‌های مختلف آن‌ها مثل حافظه‌ اصلی، ارتقاپذیر است. سرورهای رک‌مونت در مقایسه با سرورهای ایستاده کابل‌کشی ساخت‌یافته‌تری را ارائه می‌کند، هرچند بازهم با حجم قابل توجهی از کابل‌ها روبرو هستید که اجتناب‌ناپذیر هستند. به طور مثال، هر سروری به کابل برق، کابل‌های شبکه و کابل‌های مجزای دیگری نیاز دارد و اگر رک ‌سروری شامل 42 سرور رک‌مونت باشد، حجم این کابل‌ها افزایش پیدا می‌کند. در مجموع رک‌مونت‌ها در ارتباط با ماژول‌های کلیدی مثل حافظه اصلی، پردازنده مرکزی، منبع تغذیه، خشاب‌های میزبان هارد دیسک‌ها و حافظه‌های SSD توسعه‌پذیری بهتری نسبت به سرورهای ایستاده دارند. فراموش نکنید که بیشتر سرورهای رک‌مونت از دو اسلات پردازنده مرکزی پشتیبانی می‌کنند، در شرایطی که برخی از سرورهای ایستاده تک پردازنده هستند. پشتیبانی از دو پردازنده مرکزی به معنای دستیابی به توان محاسباتی بالاتر است. رک‌مونت‌ها با اشغال فضای کمی از ظرفیت‌های ذخیره‌سازی چندترابایتی پشتیبانی می‌کنند، در حالی که سرورهای ایستاده برای این منظور باید فضای فیزیکی زیادی را اشغال کنند.

سرورهای رک‌مونت متراکم‌تر از سرورهای ایستاده هستند

سرورهای رک‌مونت‌ نسبت به سرورهای ایستاده فشرده‌تر هستند و به همین دلیل در هنگام استقرار فضای کمتری را اشغال می‌کنند. همچنین، سرورهای رک‌مونت‌ در مقایسه با سرورهای ایستاده‌ توان پردازشی بالاتری ارائه می‌کنند و به همین دلیل گزینه مناسبی برای استقرار در لایه مرکزی و معماری کلاینت سرور هستند. فرآیند شناسایی، جداسازی و جایگزین کردن مولفه‌های سرور‌های رک‌مونت نصب شده در رک‌ها ساده است و در بیشتر موارد نیازی نیست در زمان عیب‌یابی تمام مجموعه سرورهای درون رک را خاموش کنید تا مشکلات سروری که دچار مشکل شده است را برطرف کنید. اگر طراحی یک شبکه سازمانی باید بر مبنای اصول کابل‌کشی ساخت‌یافته انجام شود، سامان‌دهی کابل‌ها در سرورهای رک‌مونت ساده‌تر از سرورهای ایستاده است. سرورهای ایستاده فضای زیادی اشغال می‌کنند و مدیریت فیزیکی‌شان سخت‌تر است، به طوری که برخی از آن‌ها بیش از دو یونیت از فضای رک را اشغال می‌کنند. سرورهای ایستاده عمدتا برای انجام کارهای عادی مناسب هستند و بیشتر برای محیط‌هایی عملکرد خوبی دارند که تعداد کلاینت‌ها و سرویس‌ها محدودتر است.

image

به طور کلی، تفاوت عمده سرور‌های ایستاده و رک‌مونت در اندازه و البته عملکرد آن‌ها است. درست است که برخی از سرورهای ایستاده، قدرت محاسباتی یکسان با رک‌سروها ارائه می‌کنند، اما یک سرور رک‌مونت کوچک‌تر است و می‌تواند در یک شاسی سرور قرار بگیرد و به مدیران شبکه اجازه دهد چند سرور را در یک رک قرار دهند. یک سرور ایستاده گزینه مناسبی برای استقرار در یک شبکه اداری یا خانگی کوچک است زیرا سرورهای ایستاده فضای زیادی را اشغال می‌کنند، به ویژه زمانی که قصد استفاده از چند سرور ایستاده را داشته باشید.

در حالت کلی، رک‌مونت‌ها گزینه مناسب برای مشاغلی هستند که نیازمند طیف گسترده‌‌ای از سرورها هستند، اما فضای محدودی در دیتاسنتر دارند. در یک مرکز داده یا رک کوچک، یک سرور ایستاده مقیاس‌پذیری را همگام با پیشرفت‌های تجاری محدود می‌کند. سرورهای ایستاده بیشتر برای کسب و کارهایی مناسب است که فضای فیزیکی کافی برای نصب سرورهای ایستاده دارند.

سرورهای رک‌مونت به شکل بهتری گرما را دفع می‌کنند

سرورهای رک‌مونت خنک‌کننده سرخود دارد که به شکل آرایه‌ای از فن‌ها و هیت‌سینک‌ها روی سرور قرار می‌گیرند. علاوه بر این، رک‌ها نیز مجهز به تجهیزات سرمایشی مجزایی هستند که باعث می‌شوند گرمایی که توسط فن‌ها از سرور خارج می‌شود به سرعت از رک‌ها خارج شود. به‌طور معمول، سرورهای رک‌مونت یک یا دو یونیت از سرور را اشغال می‌کنند در حالی که سرورهای ایستاده ابعادی در اندازه کیس‌های کامپیوتری دارند. در ننتیجه فضای بیشتری از سرور را اشغال می‌کنند و مانع از آن می‌شوند تا جریان هوا به خوبی گردش کند. با توجه به این‌که رک‌ها میزبان چند سرور هستند و سازمان‌های بزرگ رک‌های مختلفی دارند، سرورهای ایستاده فرآیند مدیریت تهویه مطبوع رک‌ها را با مشکل روبرو می‌کنند.

مدیریت ساده‌تر و امنیت بیشتر

به طور کلی اتاق‌های سرور به صورت مرکزی با مدیریت یکپارچه پیاده‌سازی می‌شوند. سرورهای ایستاده فرآیند مدیریت را سخت می‌کنند. کابل‌های برق، کابل‌های شبکه، مانیتورها، صفحه‌کلیدها، موس‌ها، سوئیچها، روترها، استوریج‌ها و دستگاه‌های مختلفی در اتاق سرور قرار دارند که فرآیند مدیریت را بیش از اندازه پیچیده می‌کنند. به طور معمول، این امکان وجود دارد تا رک‌مونت‌ها را در یک کابینت نصب کرد تا افراد غیرمجاز موفق نشوند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. کابینتها قفل‌دار هستند و بدون نیاز به مدیریت دستی و به شیوه از راه دور قادر به مدیریت سرورهای رک‌مونت هستید. علاوه بر این، رک‌مونت‌های نصب شده در کابینت‌ها تمیزتر هستند و گرد و غبار کمتری به آن‌ها وارد می‌شود.

image

رک‌مونت‌ها امنیت بهتری نسبت به سرورهای ایستاده دارند

دادههای ذخیره شده در سرورها مهم‌ترین دارایی دیجیتالی سازمان‌ها هستند و به همین دلیل، کارمندان غیر مرتبط اجازه دسترسی به داده‌ها را ندارند، زیرا ممکن است باعث نشتی داده‌ها شوند یا به عمد آن‌ها را دستکاری کنند. در بیشتر موارد، سرورهای ایستاده در محیطهای کاری قرار می‌گیرند، به همین دلیل امنیت فیزیکی آن‌ها به مراتب کمتر از سرورهای رک‌مونت است. همان‌گونه که اشاره کردیم، سرورهای رک‌مونت در کابینت قرار می‌گیرند و مردم به سادگی نمی‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند. به همین دلیل آسیب رساندن به هارد دیسکهای نصب شده در سرورهای رک‌مونت غیرممکن است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)