خانهاخبار
نگاهی به هرآنچه که در مورد سیستم عامل هدست واقعیت ترکیبی اپل می‌دانیم

نگاهی به هرآنچه که در مورد سیستم عامل هدست واقعیت ترکیبی اپل می‌دانیم

چند سالی بود که زمزمه‌های محصولی متفاوت از اپل را می‌شنیدیم، یک هدست واقعیت ترکیبی/مجازی که اپل سخت در حال کار بر روی آن است که ممکن است اولین در این حوزه نباشد، اما به نظر می‌رسد با کیفیت‌ترین باشد؛ در این مقاله قصد داریم تا به سیستم عاملی که قرار است این هدست را همراهی کند بپردازیم و شایعات موجود در مورد آن را بررسی کنیم.
۱۴۰۱/۹/۲

همانطور که مطلع هستید اپل در حال توسعه یک هدست واقعیت ترکیبی (AR/VR) است که قرار است در کمتر از یک سال آینده عرضه شود، البته اگر شایعات در این خصوص محقق شود. با این سخت افزار جدیدی که اپل قصد معرفی آن را دارد، نرم افزار جدیدی هم عرضه خواهد شد و اپل در حال کار بر روی یک سیستم عامل مخصوص هدست است که به احمال قوی realityOS یا rOS نامیده خواهد شد.

image

 

در این مطلب همه مواردی را که درباره سیستم عامل مخصوص هدست واقعیت ترکیبی اپل که در آینده قرار است روی آن اجرا شود، جمع‌آوری کرده‌ایم. پس بیایید ببینیم تاکنون چه مواردی از rOS توسط تحلیلگران گزارش شده است.

rOS

اپل از سال ۲۰۱۷ روی نرم افزاری کار می‌کند که قرار است هدست واقعیت ترکیبی این شرکت آن را اجرا کند و به گفته مارک گورمن افشاگر معتبر و خبرنگار بلومبرگ، اپل از آن به عنوان «realityOS» یا «rOS» نام خواهد برد. این نام با نام هدست اپل هم هماهنگ خواهد بود که به گفته این افشاگر قرار است «Reality One» یا «Reality Pro» نامیده شود.

realityOS در داخل شرکت با کد «OaK» شناخته می‌شود و ارجاعاتی به آن در گزارش‌های اپ استور و کد منبع اپل کشف شده است که این نام را تایید می‌کند.

اهداف سیستم عامل realityOS

اپل این هدست را وسیله‌ای برای بازی، تماشای محتوای ویدیویی، ویدیو کنفرانس و ارتباط با افراد دیگر می‌داند و این همان چیزی است که اپل از نظر نرم افزاری روی آن تمرکز کرده است. گورمن این هدست را یک «محیط سه بعدی فراگیر» توصیف کرده است که برای بازی، رسانه و ارتباطات طراحی شده است.

فیس تایم

فیس تایم یک برنامه ارتباطی مهم برای rOS خواهد بود که دارای ویژگی‌های موجود مانند SharePlay، مموجی و انیموجی است. با SharePlay دارندگان این هدست می‌توانند برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها را باهم تماشا کنند و از مموجی و انیموجی به عنوان آواتار مجازی خود استفاده کنند. با تمام دوربین‌هایی که انتظار می‌رود این هدست داشته باشد، احتمالا حالات چهره شخص را هم تشخیص می‌دهد و مانند انیموجی و مموجی در آیفون و آیپد عمل می‌کند.

image

 

پیام‌ها (Messages)

برنامه‌های اصلی مانند پیام‌ها علاوه بر فیس تایم، در هدست واقعیت ترکیبی اپل نیز در دسترس خواهند بود، اگرچه نحوه عملکرد برنامه Messages در حال حاضر مشخص نیست و باید دید تا تعامل این برنامه با کاربر هدست به چه صورت خواهد بود. شایعه‌ای دیگر هم حاکی از آن است که اپل در حال ایجاد یک نسخه کاملا جدید از برنامه پیام‌ها با اتاق‌های گفتگو، پشتیبانی از کلیپ‌های ویدیویی، نمای خانه و موارد دیگر است.

image

 

نقشه‌ها

برنامه نقشه‌ها (Maps) در هدست واقعیت ترکیبی اپل هم در دسترس خواهد بود، اما ما اطلاعات بیشتری در مورد توانایی‌های برنامه نقشه‌های اپل در این دستگاه نداریم. شاید بتواند برخی از قابلیت‌های نگاه به اطراف و ویژگی‌های شاخص اپل را در خود جای دهد و به کاربران اجازه دهد شهرهای سراسر جهان را کاوش کنند، گویی که خود آنها در آن شهر حضور دارند.

image

 

بازی‌ها

بازی‌ها یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی در آیفون، آیپد و اپل تی وی هستند و انتظار می‌رود هدست AR/VR اپل هم از طیف وسیعی از بازی‌ها نیز پشتیبانی کند. به عنوان مثال سرویس Apple Arcade می‌تواند به این دستگاه نیز گسترش یابد و بازی‌های مخصوص آن را به صورت خاص اجرا کند.

اپ استور

مک، آیفون، اپل تی وی و اپل واچ همگی اپ استورهای اختصاصی خود را برای دانلود برنامه‌هایشان دارند، بنابراین انتظار می‌رود که هدست واقعیت ترکیبی اپل هم اپ استور مخصوص به خود را داشته باشد.

image

 

استریم محتوای ویدیویی

استخدام‌های اپل نشان می‌دهد که اپل در حال توسعه یک سرویس ویدیویی برای این هدست است که شامل محتوای سه بعدی است که می‌تواند در واقعیت مجازی پخش شود. اپل همچنین ممکن است با خدمات شخص ثالث برای ایجاد محتوای قابل مشاهده در واقعیت مجازی شریک شود.

image

 

تاریخ عرضه rOS

با توجه به اینکه هدست AR/VR اپل در سال ۲۰۲۳ و احتمالا در نیمه اول این سال رونمایی خواهد شد، انتظار می‌رود اولین نسخه از realityOS را هم در این تاریخ ببینیم. اپل ممکن است realityOS و هدست واقعیت ترکیبی خود را به طور همزمان در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان در ماه ژوئن (خرداد ۱۴۰۲) معرفی کند، اما این احتمال نیز وجود دارد که این محصول قبل از تاریخ مذکور معرفی شود.

برخی ویژگی‌های سخت افزاری

هدست واقعیت ترکیبی که اپل در دست ساخت دارد، دارای نمایشگرهایی با وضوح بالا، بیش از ۱۰ دوربین، یک تراشه قدرتمند در سطح تراشه‌های سری M موجود در مک، قابلیت تشخیص ژست‌های مخصوص حرکتی دست، ردیابی حرکت چشم و موارد دیگر خواهد بود که این هدست را در نوع خود بسیار با کیفیت و متمایز از محصولات مشابه می‌کند.

با توجه به اینکه هنوز زمان قابل توجهی تا رونمایی از این محصول باقی مانده است، انتظار می‌رود تا در ماه‌های آتی گزارش‌های دقیق‌تری و چه بسا ویژگی‌های بیشتری از این سیستم عامل به بیرون درز کند که مثل همیشه به محض انتشار گزارش موارد جدید، آنها را برای شما بازتاب خواهیم داد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)