خانهاخبار
کنسول پلی استیشن 5 سرانجام جیل‌بریک شد!

کنسول پلی استیشن 5 سرانجام جیل‌بریک شد!

یک هکر به تازگی موفق شده تا کنسول نسل نهمی پلی استیشن 5 را جیل بریک کرده و به یک منوی دی‌باگ در این کنسول دسترسی پیدا کند.
۱۴۰۱/۷/۱۲

پس از پایان نسل هفتم که اوج دوران جیل‌بریک و کپی‌خور کردن کنسول‌ها محسوب می‌شد؛ چندان شاهد هک کنسول‌های نسل جدید نبودیم و در این صورت نیز کنسول‌های هک شده نسل هشتمی، محدودیت‌های فراوانی داشتند. حالا با شروع نسل نهم و گذشت حدود دو سال از عرضه کنسول پلی استیشن 5 به بازار، فردی موفق به دور زدن سیستم امنیتی این کنسول و جیل‌بریک کردن آن شده است.

image

 

این جیل‌بریک، برای نخستین بار توسط یک ماد کننده به نام «لنس مک‌دونالد» دیده شده که با استفاده از آن، موفق شد تا بازی Bloodborne را با فریم ریت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کند. وی یک ویدیو از عملکرد نسخه جیل‌بریک شده پلی استیشن 5 را نیز در توییتر خود منتشر کرد که دسترسی به منوی دی‌باگ در این کنسول نسل نهمی را نشان می‌دهد.

اینطور که به نظر می‌رسد؛ پلی استیشن 5‌های جیل‌بریک شده امکان نصب بازی‌ها به طور مستقیم روی سیستم را نیز خواهند داشت. آقای «مک‌دونالد» در ویدیوی خود، نصب دموی بازی Silent Hills‌ یا همان P.T را نشان می‌دهد که پس از کنسل شدن این بازی توسط کونامی، از استور پلی استیشن حذف شده و نصب آن دیگر ممکن نبود. البته، لازم به ذکر است که P.T روی پلی استیشن 5 قابل اجرا نیست.

image

 

این جیل‌بریک همانند تمامی تلاش‌ها برای کپی‌خور کردن کنسول‌های جدید، محدودیت‌های فراوانی را به همراه داشته و به گفته سازندگانش، تنها ۳۰ درصد از مواقع به درستی کار می‌کند. بسیاری از عوامل نیز موجب کرش کردن کنسول و بازی‌های اجرا شده به همراه آن می‌شوند.

این جیل‌بریک تنها روی کنسول‌های پلی استیشن 5 با  فیرم‌ور نسخه 4.03 که در اکتبر ۲۰۲۱ منتشر شده بود، کار می‌کند. البته به گفته سازنده آن، احتمال اجرای آن روی نسخه‌های قدیمی‌تر فیرم‌ور پلی استیشن 5 نیز وجود دارد. در حال حاضر و با وضعیت فعلی این جیل‌بریک، فعلا امکان استفاده از آن توسط کاربر‌های عادی وجود نداشته و بیشتر به درد هکر‌ها و علاقه‌مندان به نحوه عملکرد کنسول‌های بازی می‌خورد.

 

سونی معمولا تمرکز زیادی روی کپی‌خور نشدن کنسول‌های خود داشته و با انتشار آپدیت‌های متفاوت، هرگونه ضعف امنیتی در آنها را برطرف می‌کند. البته، کنسول‌های دیگر چون ایکس باکس سری اس و نینتندو سوییچ نیز مشکلات مشابهی دارند و به دستگاه‌های بسیار خوبی برای اجرای امیولیتورها تبدیل شده‌اند.

درباره جیل‌بریک شدن کنسول پلی استیشن 5 چه می‌اندیشید؟ به نظر شما، آیا این آغازی برای کپی خور شدن کنسول‌های نسل نهمی است و یا مانند آنچه در پلی استیشن 4 شاهدش بودیم؛ در عمل بسیار محدود خواهد بود؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)