خانهاخبار
یادبودی برای ال جی؛ نگاهی به بهترین گوشی‌های این برند کره‌ای

یادبودی برای ال جی؛ نگاهی به بهترین گوشی‌های این برند کره‌ای

شرکت ال جی روز گذشته اعلام کرد که دیگر قصد تولید هیچ گوشی هوشمندی را ندارد و کسب‌وکار موبایل خود را عملا تعطیل کرد. در ادامه نگاهی به معروف‌ترین و بهترین گوشی‌های این شرکت کره‌ای می‌اندازیم.
۱۴۰۰/۱/۱۷

اتفاقی که بسیاری وقوع آن را حدس می‌زدند بالاخره رخ داد و شرکت ال جی رسما اعلام کرد که از بازار گوشی‌های هوشمند کنار خواهد کشید. این تصمیم پس از حدود یک دهه فعالیت زیان‌ده در این بازار گرفته شده است.

مدتی قبل خبر‌هایی از این قبیل شنیده بودیم که ال جی قصد فروش بخش موبایل خود را به سایرین دارد؛ این ایده به نظر با عدم موفقیت روبرو شده و شرکت ال جی ناگزیر به تعطیل کردن این بخش شد. با وجود این اتفاق، به نظر می‌آید که اکنون بهترین موقع برای نگاهی به بهترین گوشی‌های شرکت ال جی است.

تمرکز ما روی گوشی‌هایی خواهد بود که با برند ال جی همراه بودند و محصولات دیگر مثل نکسوس 4، نکسوس 5، نکسوس 5X و پیکسل‌های ساخته شده توسط ال جی، علی‌رغم پرطرفدار بودنشان، در این لیست جایی ندارند.

ال جی G2 

image

 

نخستین گوشی سری جی این شرکت که با نام Optimus G شناخته می‌شد، در مقایسه با سایر پرچمداران آن دوره که توسط سامسونگ و HTC ساخته شده بودند، گزینه مناسبی بود. در همین راستا ال جی در سال ۲۰۱۳ با عرضه ال جی G2، سعی در تکرار آن موفقیت‌ها داشت. این گوشی اولین دستگاهی بود که دکمه‌های کنترل صدا و پاور را به پشت دستگاه منتقل کرد و این حرکت توجه رسانه‌ای بسیاری را به همراه داشت.

دکمه‌های قرار گرفته در پشت، تا سال ۲۰۱۶ در گوشی‌های سری جی دیده می‌شدند. اما از مدل G6 به بعد، ال جی تصمیم به استفاده از کلید‌های سنتی برای کنترل صدا گرفت و تنها دکمه پاور در پشت گوشی باقی ماند. نحوه قرارگیری دکمه‌ها تنها ویژگی اصلی این گوشی نبود بلکه ال جی G2 از سخت افزار قدرتمندی با استانداردهای آن دوره (اسنپدراگن ۸۰۰ و ۲ گیگابایت حافظه رم) استفاده می‌کرد و باتری آن نیز به نسبت سامسونگ گلکسی S4 و HTC One M7 پرظرفیت‌تر بود.

ال جی G3

image

 

آیا G3 نقطه اوج ال جی در تولید گوشی‌های پرچمدار بود؟ به احتمال زیاد پاسخ این سوال مثبت است. این گوشی در برابر رقبای قدرتمندی مانند سامسونگ گلکسی S5، HTC One M8 و گوگل نکسوس ۶ ساخت موتورلا قرار گرفت و عملکرد مناسبی از خود نشان داد.

گوشی G3 ویژگی‌های جذابی را به بازار معرفی کرد؛ مثلا فوکوس لیزری برای دوربین که در واقع الهام آن از سسنورهای لیزری موجود در جاروبرقی‌های هوشمند گرفته شده بود. امروزه فوکوس لیزری یکی از پرطرفدار ترین تکنولوژی‌های بازار موبایل است و در اکثر گوشی‌ها دیده می‌شود. این گوشی همچنین در کنار محصولی از اوپو، جز اولین تلفن‌های هوشمندی بود که از صفحه نمایش با رزولوشن QHD استفاده می‌کرد و سامسونگ و سایرین نیز پس از مدتی به استفاده از این رزولوشن پرداختند.

ال جی با عرضه Knock Code، یک جایگزین جالب را برای امنیت دستگاه به جای پین و قفل‌های بیومتریک ارائه می‌داد. این حالت به شما اجازه می‌داد تا به ضربه زدن به صفحه گوشی با ضرب‌آهنگ خاصی، قفل آن را باز کنید. البته این تکنولوژی با عرضه حسگرهای اثر انگشت، مصرف چندانی نداشت اما برای زمان خود نوآوری جالب محسوب می‌شد.

ال جی G4

image

 

۲۰۱۵ نیز سال موفقی برای ال جی محسوب می‌شد و نسل جدید پرچمدارهای سری جی به نام G4 فروش خوبی تجربه کرد. خاص‌ترین ویژگی این پرچمدار، استفاده از چرم در پشت برخی مدل‌ها بود؛ ویژگی که هواوی، اوپو و ویوو نیز در آینده در محصولات خود از آن استفاده کردند. موتورلا نیز مدل موتو X2 را با پشت چرمی ارائه می‌کرد که البته محدود به سفارش اختصاصی در وبسایت Motomaker می‌شد.  

کمپانی کره‌ای در این نسل از پرچمدارهای خود، روی کیفیت دوربین تمرکز کرده و یک دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسلی را با سنسور حرارت رنگ در این گوشی قرار داد. عملکرد این دوربین در نور کم نیز بهبود یافته بود تا برای مقابله با پرچمدارهای سامسونگ آمادگی لازم را داشته باشد. از دیگر ویژگی‌های این گوشی می‌شود به پشتیبانی از کارت‌های حافظه microSD اشاره کرد که در گوشی‌های گلکسی S6 سامسونگ دیده نمی‌شد.

بزگترین ایراد ال جی G4، مشکل بوت لوپ آن بود. گوشی‌های G4، V10، V20 و بسیاری دیگر از گوشی‌های ال جی از مشکل سخت افزاری رنج می‌بردند که موجب این می‌شد که گاهی اوقات توان بوت شدن را نداشته باشند. این ایراد مشکلات بسیاری را برای ال جی ایجاد کرده و به فروش محصولات آن آسیب فراوانی زد.

ال جی V20

image

 

سال ۲۰۱۶ با توجه به عدم موفقیت مدل G5، برای ال جی سال خوبی نبود؛ اما این شرکت با عرضه گوشی محبوب V20 موفق شد تا کمی از آبروی رفته خود را باز گرداند. V20 اولین گوشی ال جی بود که برای افزایش کیفیت صدا خروجی جک هدفون، از دک چهارگانه استفاده می‌کرد که در تمامی پرچمدارهای بعدی این شرکت نیز حضور داشت.

این گوشی همچنین در بالای نمایشگر اصلی خود، دارای یک نمایشگر کوچک ثانویه بود که می‌شد از طریق آن به اعلان‌ها و تنظیمات سریع دستری پیدا کرد. این قابلیت با همه‌گیر شدن تکنولوژی Always-On Display منسوخ شد ولی در آن زمان ایده جالب به حساب می‌آمد.

شاید یکی از تنها دلایلی که بخواهید در سال ۲۰۲۱ به V20 فکر کنید، باتری آن است که به راحتی قابل تعویض است. متاسفانه این گوشی نیز از مشکل بوت لوپ تلفن‌های ال جی رنج می‌برد.

ال جی G6

image

 

این غول کره‌ای در سال ۲۰۱۶ مرتکب اشتباهاتی شد که در نهایت به شکست گوشی G5 منجر شد. G5 اولین گوشی بود که با دوربین التراواید به بازار می‌آمد اما این نوآوری نیز برای چشم‌پوشی کاربران از طراحی ماژولار ناامید کننده و بی‌کیفیت آن کافی نبود. در واقع می‌توان گفت که G5، آغاز افول ال جی محسوب می‌شود.

اما با عرضه گوشی G6، این امید به وجود آمد که ال جی می‌تواند این دوران تاریک را پشت سر گذاشته و دوباره شاهد روزهای خوبی برای خود باشد. پرچمدار سال ۲۰۱۷ این شرکت برای اولین بار در برابر نفوذ آب مقاوم بود و صفحه نمایش جذابی با نسبت صفحه ۱۸:۹ را به همراه داشت. دوربین واید آن نیز رزولوشن مشابه دوربین اصلی داشت تا از نظر کیفیتی ضعف در آن وجود نداشته باشد.

اما این گوشی نقاط ضعف بسیاری نیز داشت؛ برای مثال ال جی تصمیم عجیبی در این زمینه گرفته بود که همه ویژگی‌های این گوشی برای بازارهای متفاوت یکسان نباشد. به همین دلیل، کاربران که در اروپا، خاورمیانه و آفریقا زندگی می‌کردند نسخه‌ای از این گوشی را دریافت کرده که فاقد دک چهارگانه جک هدفون، حافظه ۶۴ گیگابایتی و قابلیت شارژ بی‌سیم بود. این شرکت همچنین از پردازنده قدیمی اسنپدرگن ۸۲۱ به جای مدل اسنپدرگن ۸۳۵ استفاده کرد؛ که البته در آن زمان گزارش‌هایی در این زمینه وجود داشت که شرکت سامسونگ تمام موجودی اسنپدرگن ۸۳۵ را از کوالکام خریده است.

به هر حال، گوشی G6 نشان می‌داد که ال جی همچنان توانایی ساخت یک پرچمدار با کیفیت را دارد؛ هرچند تصمیمات نادرستی که در زمینه‌های مختلف این گوشی گرفته بود به فروش آن آسیب بسیاری زد. این تصمیمات بعدها نیز از سوی این شرکت دیده شدند؛ برای مثال گوشی ال جی G8 در بازارهای مختلف با دو یا سه دوربین عرضه می‌شد.

ال جی V60

image

 

آخرین پرچمدار کلاسیک ساخته شده توسط ال جی نیز لیاقت حضور در این لیست را دارد. این گوشی با پردازنده قدرمتند اسنپدراگن ۸۶۵ عرضه شده و باتری بزرگ ۵۰۰۰ میلی آمپری با قابلیت شارژ بی‌سیم و همچنین گواهی IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار را به همراه دارد.

پرچمدار ۲۰۲۰ ال جی دارای دوربین مناسبی نیز بود و کیفیت‌ عکس‌های گرفته شده توسط آن با بهترین گوشی‌های بازار قابل مقایسه بود. این گوشی از جک ۳.۵ میلی متری هدفون و دک چهارگانه نیز پشتیبانی می‌کرد و قیمت ۹۰۰ دلاری آن که ظرف مدت کمی کاهش یافت، خبر از عرضه یکی از گوشی‌های خوب سال را توسط این کمپانی می‌داد.

با این وجود V60 گوشی بی نقصی نبود و شارژ کند‌تر آن نسبت به سایر رقبا، عدم استفاده از دوربین تله‌فوتو، نبود نرخ به‌روزرسانی بالا در نمایشگر و وزن سنگین؛ آن را تبدیل به گزینه‌ای نه چندان مناسب در برابر سایرین می‌کرد. البته سخت افزار قدرتمند، قیمت مناسب و عمر باتری بالا همچنان از نقاط قوت این گوشی محسوب می‌شود.

 

و به این ترتیب نگاه ما به شش عدد از بهترین گوشی‌های ساخته شده توسط ال جی به پایان رسید. نظر شما درباره این لیست چیست؟ آیا مدلی از گوشی‌های ال جی وجود دارد که به نظرتان لیاقت حضور در این جمع را داشته باشد؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

Unknown

۱۴۰۰/۱/۱۸
جای خالی گوشی Optimus G در این لیست احساس میشه ... این گوشی واقعا عالی بود
سال 92 خریدم هنوز عین ساعت کار میکنه ... یک بار هم به تعمیر نرفته
حیف از برند LG

مهدی دولتی نژاد خطیبانی

۱۴۰۰/۱/۱۸
کاش نمی رفت . دلتنگش میشیم. هر برندی برای خودش طرفداران خاص خوش داره .. امیدواریم روزی با قدرت و نیروی بیشتری پا به عرصه رقابت با همتا هان خود را داشته و با برگشت موفقیت آمیز تری نسبت به قبل داشته باشه❤? با تشکر از سایت خوب GSM ??❤???