خانهاخبار
آشنایی با تحلیل تکنیکال و روش های پیش بینی قیمت ارز دیجیتال

آشنایی با تحلیل تکنیکال و روش های پیش بینی قیمت ارز دیجیتال

برای سرمایه‌گذاری موفق در بازار کریپتوکارنسی‌ها، یکی از مهارت‌های بسیار ضروری، تحلیل تکنیکال است!
۱۴۰۰/۱/۳

برای سرمایه‌گذاری موفق در بازار کریپتوکارنسی‌ها، یکی از مهارت‌های بسیار ضروری، تحلیل تکنیکال است. در واقع شما با بهره‌مندی از دانش تکنیکال برای تحلیل نمودار قیمت می‌توانید سرمایه‌گذاری پرسودی را در عرصه‌ی ارزهای دیجیتال تجربه کنید. برای یادگیری این تحلیل شما می‌توانید از طریق سایت‌هایی هم‌چون آکادمی امید فدوی اقدام کنید. این آموزشگاه علاوه بر آموزش روش‌های سرمایه‌گذاری، به شما کمک می‌کند تا در صرافی‌هایی نظیر نوبیتکس ورود کرده و حساب ایجاد کنید. 

هم‌چنین انتخاب صرافی نکته‌ای مهم است و برای مثال گاهی سرمایه‌گذاران در انتخاب بین صرافی‌هایی همچون کوینکس یا بایننس دچار تردید می‌شوند. دیگر مزیت استفاده از آموزش‌های این سایت، یادگیری چنین نکاتی‌ست.

image

تحلیل تکنیکال چیست؟

فرض ما بر این است که شما با مفاهیم پایه‌ای ارز دیجیتال آشنایی دارید. حال زمان آن رسیده است که به یک صرافی ایرانی نظیر نوبیتکس ورود کرده و اقدام به خرید و فروش کنید. اما چه چیزی می‌تواند به شما کمک کند که بتوانید زمان درست خرید و موقعیت مناسب فروش را تشخیص دهید؟

پاسخ این سوال در تحلیل تکنیکال نهفته است. اما تحلیل تکنیکال دقیقاً چیست؟ در یک پاسخ ساده، به فرآیند آنالیز و بررسی اطلاعات نمودار قیمت یک ارز، تحلیل تکنیکال آن گفته می‌شود. هدف از این تحلیل، پیش‌بینی رفتار نمودار و اطلاع از کاهش یا افزایش قیمت آن است.

تحلیل تکنیکال بر چه اساسی انجام می‌شود؟

گفتیم در این تحلیل از اطلاعات استفاده می‌شوند؟ اما این اطلاعات چگونه به دست می‌آیند؟ اطلاعات مورد نظر برای انجام تحلیل تکنیکال، از رفتارهای گذشته‌ی نمودار جمع‌آوری می‌شوند.

در بازارهای مختلف از جمله بازار طلا، ارز و ... شرایط مختلف منجر به کاهش و افزایش قیمت‌ها می‌شوند. این شرایط که بر عرضه و تقاضا تاثیر می‌گذارند، می‌توانند باعث شوند روند رشد یا کاهش قیمت تغییر کند.

پارامترهای مختلفی برای پیش‌بینی قیمت در نظر گرفته می‌شوند. برای مثال شما برای پیش بینی قیمت بیت کوین به پارامترهایی نظیر قیمت فعلی، نرخ افزایش یا کاهش، حجم خرید و فروش و معاملات روزانه، مارکت کپ و ... توجه می‌کنید.

البته بسیاری افراد به تحلیل تکنیکال این نقد را وارد می‌کنند که تحلیل‌گران این روش توجهی به اخبار فاندامنتال ندارند. اما این کاملاً اشتباه است. چرا که یک تحلیل‌گر تکنیکال بیش از همه به اتفاقات و تاثیرات آن‌ها بر فرایند عرضه و تقاضا آگاه است.

آیا تحلیل تکنیکال را تنها می‌توان در بازار ارز دیجیتال استفاده کرد؟

خیر، در بازارهای مختلفی هم‌چون بورس، خرید فروش طلا، فلزات گرانبها و ... از این تحلیل استفاده می‌شود. در واقع تحلیل تکنیکال به‌نوعی یک مفهوم مشترک بین تمام این بازارهاست و چون با ارقام و ریاضیات سر و کار دارد، فارغ از نوع بازار قابل بررسی است.

اما برای آن‌که بتوانید قیمت ارزهای دیجیتال را به‌خوبی پیش بینی کرده و بر موضوعاتی هم‌چون خطوط مقاومت و حمایت و مسائلی از این دست به طور کامل مسلط شوید، توصیه می‌شود حتماً آن را در بستر ارزهای دیجیتال بیاموزید. برای مثال آکادمی امید فدوی آموزش‌های رایگان ارزنده‌ای را در این راستا در اختیار کاربران قرار داده است. البته اگر شما تمایل داشته باشید می‌توانید با شرکت در دوره آموزش ارز دیجیتال نکات بیشتر و دسته‌بندی شده تری را بیاموزید.

image

سه اصل اساسی در تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال بر پایه‌ی سه اصلی مهم استوار است. این سه اصل، بیان‌گر ماهیت واقعی این تحلیل هستند. اگر بتوانید این سه اصل را درک کنید، می‌توان گفت به روش اصلی کارکرد تحلیل تکنیکال نیز پی برده‌اید.

  • نمودار قیمت مرجع است.
  • تغییر قیمت (چه افزایش و چه کاهش) بر اساس روند خاصی اتفاق می‌افتد.
  • تاریخ تکرار می‌شود.

اصل اول به این معناست که منبع اول و آخر تحلیل‌گر، باید نمودار قیمت باشد. تغییرات باید بر روی این نمودار بررسی شوند و دلایل آ‌ن‌ها کشف شود. اصل دوم بیان‌گر موضوعی بسیار مهم است. از دیدگاه تکنیکال، افزایش و کاهش قیمت روند مشخصی را طی می‌کند. اگر شما بتوانید این روند را کشف کنید می‌توانید به‌خوبی قیمت را پیش‌بینی کنید. اما این روندها همیشه ثابت نیستند. عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند این روند را تغییر دهند. شرایط اقتصادی، اخبار فاندامنتال و ... از جمله این موارد هستند.

با دانستن اصل سوم شما می‌توانید موقعیت‌های مشابه را شکار کنید. برای مثال اگر شما پیش از این مشاهده کرده‌اید پس از آن‌که یک ارز جدید در کوینکس یا بایننس لیست می‌شود، قیمت آن به‌شدت افزایش می‌یابد، می‌توانید این موضوع را به موارد بسیاری تعمیم دهید. البته این کار را باید با دقت انجام دهید.

برای تحلیل تکنیکال باید به چه نکاتی توجه کرد؟

گفتیم اولین و مهم‌ترین مرجعی که باید به آن به‌خوبی توجه کنید، نمودار قیمت است. نمودار قیمت یک ارز دیجیتال اطلاعات متعددی را در اختیار ما قرار می‌دهد. با کنار هم قرار دادن این اطلاعات ما می‌توانیم نگاهی گسترده به پروسه‌ی تغییر قیمت و رشد یا کاهش آن داشته باشیم.

در زیر مهم‌ترین پارامترهای تاثیرگذار در فرآیند تغییرات قیمت یک ارز را بیان کرده‌ایم:

  • به روند فعلی قیمت به‌خوبی توجه کنید. کاهش، افزایش و شیب نمودار اولین نکته است. این روند را باید در بازه‌های زمانی یک ساعته، یک روزه، یک ماهه و گاهی حتی یک ساله و با توجه به نوع تحلیل خود انتخاب کنید.
  • الگوها را بررسی کنید. الگوهای مختلفی بر روی نمودار تشکیل می‌شوند. در اغلب موارد تشکیل شدن این الگوها پیامدهای مشابهی به همراه دارد. برای مثال یکی از الگوهایی که بسیار در خصوص آن شنیده می‌شود، الگوی سر و شانه است.
  • اندیکاتورها را تحت نظر داشته باشید.
  • بررسی نوسان‌نما را فراموش نکنید.
  • میانگین متحرک و تغییرات آن را بسنجید.
  • شناسایی سطوح مقاومت به شما در تعیین بازه‌ی نوسان قیمت کمک می‌کند.
  • بررسی خطوط حمایت برای جلوگیری از ضرر و تعیین حد ضرر و شناسایی نقاط ورود بسیار مهم است.

تحلیل تکنیکال چه مزایایی دارد؟

با یادگیری تحلیل تکنیکال شما از مزایای مختلف این مهارت بهره‌مند خواهید شد. در وهله‌ی اول همان‌طور که گفتیم این تحلیل در تمام بازارها قابل اجرا و استفاده است. یعنی اگر شما بخواهید سرمایه‌گذاری خود را گسترش دهید و در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید از این دانش بهره ببرید.

اما این نوع تحلیل مزایای دیگری نیز دارد. دیگر مزیت مهم این نوع تحلیل، کمک به تحلیل فاندامنتال است. اگر شما پیش از این تحلیل فاندامنتال را آموخته باشید، حتماً با معایب آن آشنایید. برای مثال یکی از نقاط ضعف تحلیل فاندامنتال، عدم تعیین نقاط ورود و خروج است. اما این مسئله به خوبی در تکنیکال حل می‌شود. پس شما با دانش فاندامنتال و بررسی بازار، متوجه تاثیرات پیش رو خواهید شد. در این بین تحلیل تکنیکال به شما کمک می‌کند تا به شکلی دقیق‌تر زمان مناسب برای ورود و خروج را تشخیص دهید.

هم‌چنین امکان استفاده از این تحلیل برای بازه‌های زمانی مختلف، دیگر مزیت آن است. شما می‌توانید با استفاده از این تحلیل بر روی بازه‌های زمانی چند ساعته، روزانه، هفته‌ای و ماهانه کار کنید. 

image

نکات پایانی

با توجه به نکاتی که گفته شد می‌توان جمع‌بندی زیر را ارائه کرد.

در قدم برای شروع سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال اقدام به دریافت آموزش‌های مناسب از سایت‌های معتبر و خوش‌سابقه‌ای هم‌چون آکادمی امید فدوی کنید. در گام دوم باید اصطلاحات مقدماتی ارز دیجیتال، بلاکچین و نحوه‌ی کارکرد آن را بیاموزید. هم‌چنین باید بتوانید در صرافی‌هایی هم‌چون نوبیتکس ورود کرده یا از صرافی‌های خارجی مانند کوینکس یا بایننس استفاده کنید.

گام سوم نیازمند یادگیری مهارت‌های تحلیلی و مفاهیم پایه‌ای این دانش است. به این ترتیب شما خواهید توانست با تقویت این مهارت در خود نسبت به خرید و فروش موثر و پر سود ارزهای دیجیتال اقدام کنید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

کوتاه کننده لینک

۱۴۰۰/۸/۲۷
کوتاه کننده لینک چیست؟
امروزه با پیشرفت شبکه جهانی اینترنت و گسترش روز افزون سایت ها و لینک ها روی بستر وب، تکنیک هایی برای مدیریت لینک ها استفاده میشود. کوتاه کننده لینک (URL) ابزاری است که طول لینک شما را با اسم دلخواه، به یک لینک کوتاه تبدیل می کند؛ این به این معناست که لینک کوتاه شده شما پس از کلیک، به صفحه مقصد منتقل یا به اصطلاح ریدایرکت (Redirect) می شود. <a href="https://www.coix.ir/link-shortener">{کوتاه کننده لینک|کوتاه کننده لینک کویکس|کوتاه کردن لینک|کوتاه کننده لینک دلخواه}</a>