خانهاخبار
ویندوز 10X مطابق برنامه سال آینده به بازار می‌آید

ویندوز 10X مطابق برنامه سال آینده به بازار می‌آید

بر اساس گزارش‌های جدید مایکروسافت در نظر دارد تا ویندوز 10 ایکس را بهار سال 2021 از طریق چند دستگاه میان‌رده وارد بازار کند.
۱۳۹۹/۹/۹

مایکروسافت چند سال پیش توسعه نسخه‌ای ساده‌تر و سبک‌تر از ویندوز موسوم به ویندوز لایت را آغاز کرد تا آن را برای دستگاه‌های اقتصادی عرضه کند. این پروژه بعدها به ویندوز 10X تغییر نام داد و هنوز در حال توسعه است. انتظار داریم که سال آینده ویندوز ۱۰ ایکس را روی محصولات میان‌رده بازار ببینیم.

ویندوز ۱۰ ایکس مبتنی بر Windows Core OS ساخته شده و به جای منوی استارت از لانچر ایستای اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کند. این سیستم عامل اولین نسخه ویندوز خواهد بود که منوی استارت ندارد، در نتیجه روی لانچر این نسخه نمی‌توانید به وضعیت زنده آب‌وهوا، رویدادها و غیره دسترسی داشته باشید.

image

ویندوز ۱۰ ایکس همچنین طراحی تک‌رنگ مایکروسافت را با آیکن‌ها، دکمه‌ها و جلوه‌های بصری رنگارنگ‌تری جایگزین می‌کند. این سیستم عامل گوشه‌های گرد و منحنی‌های بیشتری را به ویندوز اضافه خواهد کرد و مایکروسافت طوری آن را بهینه‌سازی کرده تا برای دستگاه‌هایی با حداقل ۴ گیگابایت رم مناسب باشد. البته انتظار می‌رود که این نرم‌افزار در ابتدا روی دستگاه‌هایی با رم بیشتر عرضه شود.

ویندوز ۱۰ ایکس همچنان در مسیر رسیدن به وضعیت RTM قرار دارد و احتمالا تا چند هفته دیگر برای ارائه به تولیدکنندگان آماده می‌شود. مایکروسافت مشغول همکاری با تولیدکنندگان است تا درایورهای همگانی ویندوز را با نسخه ۱۰ ایکس سازگار کند. گفته شده که تغییر ساختاری عظیمی در این درایورها اعمال نخواهد شد.

این نسخه سبک از ویندوز در ابتدا فقط برای دستگاه‌های دارای یک نمایشگر و محصولات میان‌رده عرضه می‌شود. انتظار داریم که ویندوز ۱۰ ایکس در بهار سال ۲۰۲۱ بدون پشتیبانی بومی از اپلیکیشن‌های Win32 به بازار بیاید. البته مایکروسافت با کمک فناوری خاصی به‌نام Cloud PC که با اینترنت کار می‌کند به کاربران حرفه‌ای و کسب و کارها اجازه دسترسی به اپلیکیشن‌های محبوب آن‌ها را می‌دهد.

image

منابع آگاه می‌گویند مایکروسافت به کاربران دستگاه‌های فعلی اجازه نصب ویندوز ۱۰ ایکس را نخواهد داد. پس این سیستم عامل هم مثل نسخه ARM ویندوز ۱۰، سیستم عامل کروم و iOS فقط روی دستگاه‌هایی که به تایید مایکروسافت برسند عرضه می‌شود.

ویندوز ۱۰ ایکس به‌صورت داخلی در این شرکت به‌عنوان رقیب مستقیمی برای Chrome OS در نظر گرفته شده و مایکروسافت آن را به‌طور خاص برای بخش آموزش توسعه می‌دهد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)