خانهاخبار
اپل اطلاعات جدیدی را از A14 و طراحی تراشه‌های خود به اشتراک گذاشت

اپل اطلاعات جدیدی را از A14 و طراحی تراشه‌های خود به اشتراک گذاشت

به فاصله جند ساعت مانده تا مراسم رونمایی از آیفون 12، حالا دو تن از مدیران اپل به صحبت درباره چیپست پرچمدار این گوشی پرداخته‌اند.
۱۳۹۹/۷/۲۲

اپل اولین بار در زمان معرفی آیپد ایر ۴ از تراشه A14 بایونیک پرده برداشت. این شرکت حالا چند ساعت مانده به رونمایی سری آیفون ۱۲ اطلاعات تازه‌ای را در خصوص جدیدترین چیپست پرچمدار خود به اشتراک گذاشته است. معاون معماری پلتفرم‌های اپل، تیم میلت، از طراحی این تراشه، عملکردهای آن و استراتژی طراحی تراشه‌ها برای محصولات آینده این شرکت، از آیفون گرفته تا مک و غیره، می‌گوید.

تیم میلت و تام باجر، مدیر ارشد بازاریابی محصولات مک و آیپد، در گفتگویی با خبرگزاری Engadget حرف‌های جالبی راجع به A14 بایونیک زده‌اند. این تراشه اولین چیپست ۵ نانومتری اپل است و نسبت به A13 سه میلیارد ترانزیستور بیشتر دارد. انگجت در خصوص استفاده اپل از این قدرت بالاتر می‌گوید:

حرکت به سمت فرآیند تولید ۵ نانومتری یعنی اپل ترانزیستورهای بسیار بیشتری برای امور سیستم‌های خود در اختیار دارد. این عدد از ۸.۵ میلیارد A13 در سال گذشته به ۱۱.۸ میلیارد رسیده است. همان‌طور که انتظار می‌رود، این افزایش قابل توجه در تعداد ترانزیستورها، توان پردازشی موردنیاز اپل را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد تا هسته‌های CPU و GPU با سرعت و بهینگی بیشتری کار کنند. اما در عین حال، شرایطی فراهم شده تا اپل بتواند بهینه‌سازی ظریف‌تری را در تجربه کاربری دستگاه‌های خود به وجود بیاورد.

میلت در توصیف تفکرات پشت صحنه‌ای که در زمان طراحی این تراشه وجود داشته می‌گوید:

یکی از روش‌های پیاده‌سازی قابلیت‌ها از سوی معماران تراشه این است که لزوما پیاده‌سازی ترانزیستورها را برای قابلیت‌های در دسترس کاربر در نظر نمی‌گیرند بلکه به فراهم‌سازی فناوری‌های زیر بنایی فکر می‌کنند. این کار در نهایت قابلیت‌های بصری را در بازی‌ها به وجود می‌آورد یا حرکت‌های روان و سریع را در رابط کاربری ممکن می‌سازد.

به گفته اپل، جهش مهم دیگری که در بخش عملکرد خام رخ داده مربوط به موتور عصبی A14 است که حالا می‌تواند ۱۱ تریلیون عملیات را در هر ثانیه انجام دهد. این رقم از ۶۰۰ میلیارد A13 تقریبا دو برابر شده است. ظاهرا بازطراحی موتور عصبی A14 که حالا از ۸ هسته به ۱۶ هسته رسیده، باعث دستیابی به این توانایی شده است. میلت می‌گوید:

ما شاهد فرصت انجام کارهایی بودیم که انجام آن‌ها با مجموعه دستورالعمل‌های مرسوم پردازنده‌های مرکزی غیرممکن بود. بر روی کاغذ، شما می‌توانید بسیاری از کارهای موتور عصبی را روی GPU انجام دهید، ولی انجام این کارها درون محفظه‌ای تنگ که از نظر دمایی محدودیت دارد شدنی نیست.

میلت در توضیح تصمیماتی که در نهایت به تولید A14 منجر شد، اشاره‌ای به عملکرد مناسب این تراشه روی دستگاه‌های مختلف داشت. او گفت: «ما سعی داریم روی بهینگی مصرف انرژی تمرکز کنیم، چون این اصل در طراحی تمامی محصولات ما رعایت می‌شود.» اپل با توجه ویژه به این قاعده اساسی نگرانی‌های احتمالی از عدم سازگاری مصرف انرژی تراشه بین آیفون و آیپد ایر را از بین می‌برد.

image

میلت و باجر در بحث آیپد اشاره کردند که آیپد پرو با A12Z هسته‌های CPU و GPU بیشتری نسبت به A14 دارد، بنابراین می‌تواند بهترین عملکرد را در زمینه پردازش کارهای سنگین گرافیکی داشته باشد. با این حال، باجر متذکر شد که برخی عملیات‌ها در A14 سریع‌تر انجام می‌شود:

از آن‌جایی که A14 به جدیدترین نسل هسته‌های CPU مجهز شده، ممکن است بتواند برخی عملیات‌ها را بهتر از A12Z اجرا کند.

اگرچه اپل می‌گوید تراشه آیپد ایر جدید تا ۴۰ درصد سریع‌تر از نسل قبل (A12) است و عملکردهای گرافیکی دستگاه ۳۰ درصد بهبود یافته، ولی هنوز نمی‌دانیم که این تراشه در مقایسه با A13 چه‌قدر بهتر شده است. شاید اپل امشب در مراسم رونمایی از آیفون ۱۲ اطلاعات بیشتری را در این باره به اشتراک بگذارد.

با توجه به این‌که اپل سیلیکون در دست توسعه قرار دارد و هوم‌پاد مینی هم احتمالا امشب با تراشه S5 اپل واچ معرفی می‌شود، میلت پیرامون استراتژی اپل درباره طراحی تراشه‌ها برای همه محصولات این شرکت می‌گوید:

ما در نهایت می‌خواهیم مطمئن شویم که وقتی برای یک نسل CPU می‌سازیم، لزوما آن را برای یک نسل و یک دستگاه طراحی نمی‌کنیم.

این اظهارنظر می‌تواند به معنای این باشد که در آینده دستگاه‌های دیگری هم به A14 مجهز شوند. از جمله کاندیداهای احتمالی می‌توانیم به نسخه بعدی آیپد پرو یا اولین نسل از مک اپل سیلیکون اشاره کنیم که ممکن است به نسخه X تراشه A14 مجهز شوند. با این حال، هنوز نمی‌توانیم از این هیچ چیز مطمئن باشیم.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)