خانهاخبار
قاضی اجازه بازگشت فورتنایت به اپ استور را نداد

قاضی اجازه بازگشت فورتنایت به اپ استور را نداد

در دنباله پرونده قضایی اپیک گیمز و اپل، حالا قاضی ایالتی کالیفرنیا حکمی صادر کرده که موافق خواست اپیک برای بازگشت فورتنایت به اپ استور نیست.
۱۳۹۹/۷/۲۲

نبرد میان اپیک گیمز و اپل همچنان ادامه دارد و هنوز تا رسیدن به نقطه پایانی فاصله زیادی مانده است. اپیک سخت در تلاش است که فورت‌نایت را زودتر به اپ استور برگرداند، ولی فعلا به توفیقی در این زمینه دست نیافته است. دو روز پیش قاضی ایالتی کالیفرنیا به درخواست این شرکت برای صدور حکم موقت علیه اپل جواب رد داده است. اگر با این درخواست موافقت می‌شد، اپل مجبور بود فورت‌نایت را دوباره در اپ استور منتشر کند.

قاضی گونزالز راجرز در حکم جدید خود می‌گوید: «اپیک گیمز نمی‌تواند صرفا با ادعای «انحصارطلبی» توافقاتش را بازنویسی کرده و یک‌طرفه به خودش حق بدهد.» این یعنی چنان‌چه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، فورت‌نایت همچنان پشت سد اپ استور خواهد ماند تا دو شرکت با هم توافق کنند. با توجه به این‌که اپل و اپیک احتمالا تا ماه مه ۲۰۲۱ دوباره در دادگاه حاضر نمی‌شوند، این پرونده به درازا خواهد کشید.

اپل در ماه اوت فورت‌نایت را از اپ استور حذف کرد چون مدعی بود که اپیک گیمز قوانین پرداخت‌های درون برنامه‌ای این شرکت را دور زده است. اپل به‌دنبال سهم ۳۰ درصدی پرداخت‌های پلتفرم iOS است ولی اپیک تمایلی به پرداخت این کارمزد سنگین ندارد. به همین دلیل، راهکار جایگزینی در فورت‌نایت مهیا شد تا کاربران بتوانند خریدهای خود را به‌طور مستقیم از اپیک انجام دهند و دیگر سهمی به اپل نرسد.

اپل با ارسال بیانیه‌ای به بلومبرگ از تصمیم قاضی قدردانی کرد. این شرکت نوشت: «خوشحالیم که دادگاه می‌گوید اقدامات اپیک به نفع کاربران خود آن‌ها نبوده و هر مشکلی که دارند به موجب رفتارشان در نقض توافقات قبلی بوده است.»

فورت‌نایت یک بازی چندپلتفرمی است که در اکثر دستگاه‌ها از جمله iOS و اندروید وجود دارد. البته گوگل هم به دلیلی مشابه این بازی را از پلی استور حذف کرده ولی مایکروسافت در این منازعه از اپیک حمایت می‌کند.

با تمام این‌ها، پرونده درگیری میان این دو شرکت ابعاد گسترده‌تری دارد، چون اپیک گیمز مدعی است که اپل به‌شکل غیرقانونی انحصارطلبانه رفتار می‌کند. اگر قاضی در نهایت به نفع اپیک رای بدهد، این اتفاق می‌تواند کل اکوسیستم نرم‌افزاری اپل را تغییر دهد.

قاضی راجرز در رای اخیر خود می‌گوید این پرونده متضمن سوالات بزرگ‌تری است که وارد بحث قوانین مقابله با انحصارگرایی و رقابت در بازار ایالات متحده می‌شود. با این حساب، باید منتظر گسترش ابعاد پیچیده‌تری از این پرونده باشیم.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)