خانهاخبار
ایا زمان کنار گذاشتن کروم فرارسیده است

ایا زمان کنار گذاشتن کروم فرارسیده است

با پا گذاشتن شرکت های بزرگ در عرصه‌ی مرورگرهای مبتنی بر کروم، گزینه‌ های جذاب بسیاری برای کاربران به وجود امده است
۱۳۹۹/۵/۱

مطمعنا اگر بدانید مرورگری منابع زیادی را مصرف می‌کند، آماده کنار گذاشتن آن هستید، به ویژه وقتی اخبار امیدوار کننده‌ای از سمت مایکروسافت در جهت رفع مشکلات حافظه‌ی کروم شنیده می‌شود، که البته از سمت گوگل کاملا رها شده بودند. اغلب مرورگرهای دیگر زیر سایه‌ی سرعت، کارایی، حریم خصوصی و یا امنیت کروم قرار داشتند، اما اکنون دیگر کاربران مجبور نیستند مشکلات کروم را روی دوش خود داشته باشند، چرا که شرکتی که البته گوگل نیست، نسخه‌ی بهتری از کروم را توسعه داده است.

کروم منابع سیستمی را مصرف می‌کند

مرورگر کروم حافظه‌ و طول عمر باتری دستگاه را می‌بلعد و گوگل برای برطرف کردن این مشکل ویژگی‌های مختلفی را آزمایش می‌کند که البته فقط در حد آزمایش باقی مانده است. به تازگی گوگل قابلیت صرفه جویی در رم دستگاه که توسط مایکروسافت ارائه شده بود و به کاربران ویندوز ۱۰ اجازه می‌داد تا مشکلات کروم را با توجه به عملکرد آن مهار کنند، غیر فعال کرده است. فاکتورهای زیادی در پشت مصرف منابع سیستم توسط کروم وجود دارد که البته بیشتر آن‌ها منحصر به این مرورگر می‌باشد. سایر مرورگرهای مبتنی بر کرومیوم مانند اج مایکروسافت یا Brave چنین خصوصیتی ندارند. حتی مرورگرهای غیر کرومیوم نظیر سافاری و فایرفاکس نیز این گونه نیستند.

مسدود کردن آگهی‌های داخل کروم محدود شده است

تجارت گوگل مبتنی بر تبلیغات است و بسیاری از آگهی‌های اطراف کاربر در صفحات وب توسط خود گوگل و یا داده‌های این شرکت پیاده‌سازی می‌شود. غول جست و جو برای اطمینان از اینکه کاربران هنوز تبلیغات را مشاهده می‌کنند و در تعامل کامل با آگهی‌ها هستند، قابلیت‌ها و افزونه‌های مسدود کننده‌ی تبلیغات هم‌چون AdBlock را غیر فعال می‌کند، که این مهم استفاده از کروم بدون دیدن آگهی را غیر ممکن می‌کند. با این روش‌ها نمی‌توان همه‌ی آگهی‌ها را مسدود کرد بلکه فقط تعدادی از آن‌ها به نمایش در نمی‌آید. با این حال مرورگرهایی هم‌چون Brave (یا گزینه‌ی جایگزین بدون تبلیغات آن Bold)، اپرا و Vivaldi گشت و گذاری مانند کروم ولی بدون مشاهده‌ی تبلیغات را پیشنهاد میدهند. هم‌چنین ردیاب سایت‌های مختلف را مسدود کرده و عموما از حریم خصوصی و امنیت بهتری بهره می‌برند. Brave، مسدود کردن تبلیغات را بسیار جدی دنبال می‌کند و اگر کاربر زمانی تصمیم بگیرد که تبلیغات را مسدود نکند، حتی اگر به خاطر جایگزین کردن پیوند‌های وابسته با برچسب‌های خاص خود باشد که شبیه برچسب‌های تبلیعاتی است.

کنترل حریم خصوصی کروم چندان جامع نیست

گوگل اطلاعات شخصی و فعالیت‌های روزمره‌ی کاربران را از دسترس هکرها و شرکت‌ها به دور نگه می‌دارد، اما همه‌ی آن‌ها در دست خودش است. اگر منصفانه بخواهیم بگوییم، کنترل حریم خصوصی بهتر از گذشته است. کاربران می‌توانند برخی از داده‌های جمع‌آوری شده توسط گوگل را کنترل کنند و اکنون گزینه‌ی حذف خودکار داده‌های حساب‌های کاربری گوگل، در دسترس کاربران است. با این حال، راه‌های بسیاری برای جمع‌آوری داده‌های کاربران توسط گوگل وجود دارد و کروم اطلاعات را تا هرقدر که بتواند به صورت قانونی راهی سرورهای غول جست و جو می‌کند، به خصوص اگر دائما با حساب کاربری خود وارد سیستم شوید. البته که جمع‌آوری اطلاعات با آنچه که هکرها و سارقان انجام می‌دهند، متفاوت است اما همچنان دغدغه‌ی اصلی حریم خصوصی پابرجاست، خصوصا اگر سرورها به درستی پیکربندی نشده باشند و منجر به نشت اطلاعات کاربران شود.

دیگر بهترین مرورگر مبتنی بر کرومیوم نیست

مرورگرهای مبتنی بر کرومیوم سریع و روان هستند و استفاده از آن‌ها آسان است. برای سال‌ها، کروم بهترین مرورگر کرومیوم بود و به همین دلیل کاربران با پرسش‌های متفاوتی روبرو بودند که آیا شرکتی که تجارت آن بر پایه‌ی تبلیغات استوار است، افزونه‌های مسدود کننده را به مرورگر خود راه خواهد یا خیر. غول جست و جو سخت‌افزار خود را با نرم‌افزار به صورت یکپارچه عرضه می کند که به نظر کار اشتباهی نمی رسد. ادغام کروم با دیگر اپلیکیشن‌های این شرکت راحت است، اما همه‌ی کاربران چنین چیزی را نمی‌پسندند چراکه فقط به دنبال یک تجربه‌ی لذت بخش از گشت و گذار در وب، مبتنی بر کرومیوم هستند و چندان تمایلی به اکوسیستم گوگل ندارند.

image

خوشبختانه، گزینه‌های مبتنی بر کرومیوم بسیاری وجود دارد که تقریبا تجربه‌ای مشابه کروم را ارائه می‌دهند که با دیگر محصولات نرم‌افزاری گوگل ادغام نشده‌اند. اگرچه هنوز هم می‌توانید از یوتوب، گوگل درایو، جی‌میل و سایر برنامه‌ها در هر مرورگر دیگری استفاده کنید. گرچه برای آن‌ها نیز گزینه‌های جایگزین جذابی وجود دارد.

یافتن مرورگر جدید

اگر آماده‌ی کنار گذاشتن کروم هستید، راهنمایی‌های بسیاری برای یافتن گزینه‌ای با مسدود کننده‌ی تبلیغات، امنیت و حفظ حریم خصوصی وجود دارد. 

Brave، برای کامپیوترها و فایرفاکس نیز در عرصه‌ی گوشی‌های همراه می‌توانند گزینه‌‌های جذابی باشند. اج مایکروسافت نیز برپایه‌ی کرومیوم است و همین‌طور سافاری که بهترین گزینه برای اکو سیستم اپل محسوب می‌شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

محمدعلی

۱۳۹۹/۷/۳
ممنون بابت این پست فوق العادتون.