خانهاخبار
چگونه شیائومی توانست جای سامسونگ را در بازار هند بگیرد؟

چگونه شیائومی توانست جای سامسونگ را در بازار هند بگیرد؟

شیائومی سه سال پیش برندی تقریبا نوپا بود که 3 درصد از سهم بازار هند را در اختیار داشت، اما حالا سامسونگ را پشت سر گذاشته تا جایگاه اول پرفروش‌ترین موبایل‌های بازار هند را در اختیار داشته باشد.
۱۳۹۸/۱۰/۹

پنج سال پیش شاید هیچ‌کس فکر نمی‌کرد روزی فرا برسد که سامسونگ، غول بزرگ دنیای فناوری و سلطان بلامنازع بازار مهم کشور هند روزی تاج و تخت خود را از دست بدهد. گوشی‌های این شرکت سال‌ها محبوبیت زیادی در هند داشت و بسیاری از مردم این کشور همواره تلفن‌های هوشمند سامسونگ را به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی خرید خود در نظر می‌گرفتند. با این حال، شرکت کمترشناخته‌شده‌ای به نام شیائومی به‌آرامی در سال ۲۰۱۶ وارد بازار هند شد که بسیاری در ابتدا اصلا آن را نمی‌شناختند و گوشی‌های شیائومی را صرفا به عنوان نسخه ارزان‌تر و ضعیف‌تر آیفون تلقی می‌کردند.

ولی برگ برنده شیائومی حراج آنلاین بود که با پیاده‌سازی ماهرانه ایده فروش گوشی‌های باکیفیت ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلاری برند ردمی چنان موفق ظاهر شد که خیلی زود توانست جای موبایل‌های مشابه این برند را که قیمتی حدود ۵۰۰ دلار داشتند بگیرد. سهم بازار شیائومی در سال ۲۰۱۶ خیلی زود به ۳ درصد رسید، اما آن سال سهم بازار سامسونگ ۲۵ درصد بود. در نتیجه کره‌ای که از سطح دسترسی محدود بازار هند به اینترنت آگاه بودند و می‌دانستند شیائومی صرفا از طریق فروشگاه‌های آنلاین فعالیت می‌کند، رقابت با این کمپانی چینی را جدی نگرفتند.

با این وجود، همه چیز رفته‌رفته با سرعت زیادی تغییر کرد. امروز شیائومی سهمی ۲۸ درصدی از بازار هند دارد، در حالی که سامسونگ همچنان سهمی در حدود ۲۵ یا ۲۶ درصد را در اختیار گرفته است. البته با توجه به بازار پرنوسان و پرسرعت تلفن‌های هوشمند، نتیجه‌گیری مبنی بر این که کدام شرکت از دیگری جلوتر است عملا فایده‌ای ندارد.

تحلیل‌گران بازار وضعیت موجود را بر اساس حجم فروش محصولات و یا ارزش کالاها ارزیابی می‌کنند. از این رو، شرکتی که امروز مقام نخست را در دست دارد، فردا ممکن است دیگر در این جایگاه نباشد. اما شیائومی به شکل پیوسته توانسته سهم بازار خود را در این کشور بیشتر کند، در حالی که سامسونگ همچنان همان سهم بازار قبلی خود را در اختیار دارد. اکنون سوال این است که چنین رشد قابل توجهی چگونه در این مدت زمان کوتاه رخ داده است؟

image

پاسخ کوتاه می‌تواند ارزش باشد. امروز ۶۶ درصد از بازار هند در دست برندهای چینی است، اما شیائومی اولین شرکتی بود که موبایل‌هایی باکیفیت را با چنان قیمتی پایینی به دست مصرف‌کنندگان هندی رساند که هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد. محصولات این شرکت آن قدر به مذاق هندی‌ها خوش آمد که در عرض چند ده ثانیه تمام موجودی گوشی‌های شیائومی به اتمام می‌رسید و باقی خریداران باید منتظر حراج بعدی می‌ماندند.

در این شرایط، برندهای خود هند مثل Micromax و Intex به جز روزهای ابتدایی نبرد نتوانستند همپای شرکت‌های خارجی پیش بیایند. آن‌ها به اندازه برندهای چینی و ژاپنی نوآور نبودند و در حوالی سال ۲۰۱۷، وقتی پول هوشمند داشت به مسیر 4G وارد می‌شد، با اتخاذ اشتباهی مهلک به این مسیر قدم نگذاشتند و از گردونه رقابت خارج شدند.

تکه بعدی پازل که شیائومی موفق به حل آن شد این بود که آن‌ها بعد از تسخیر بازار آنلاین به سراغ بازار آفلاین رفتند. طبق آمارها از هر دو گوشی آنلاینی که در این کشور فروخته می‌شد، یکی محصول شیائومی بود. این شرکت در سال ۲۰۱۷ ابتدا با همکاری سایر شرکت‌ها وارد فروشگاه‌های فیزیکی موجود در سطح شهرها شود و بعد کم‌کم فروشگاه‌های اختصاصی Mi Home را افتتاح کرد. شیائومی از این طریق توانست با هزینه بسیار کمتر سهم بازار سطح ۲ و ۳ شهرها را به دست آورد، بدون که این لازم باشد مثل سامسونگ سیاستی انحصاری برای توزیع کالا اتخاذ کند.

این شرکت با فروش ۳۶.۹ میلیون موبایل در سه‌ماهه دوم ۲۰۱۹ به رکوردی قابل توجه دست یافت و با حفظ نرخ رشد بالای خود به نظر می‌رسد که آینده درخشانی پیش روی آن‌ها قرار داشته باشد. با این حال، همان طور که متذکر شدیم همه چیز در عرض یک سال ممکن است به کلی تغییر کند. اکنون رقبای چینی جدیدی مثل اوپو، ویوو و هوآوی در بازار هند ظهور پیدا کرده‌اند که البته جهش آغازین آن‌ها به خوبی شیائومی نبوده است. بسیاری از این برندها صرفا روی برخی از بخش‌های بازار تمرکز دارند، اما در هر صورت نمی‌توانیم سرعت بالای تحولات را نادیده بگیریم و همه چیز را برای شیائومی قطعی تلقی کنیم.

از سوی دیگر، سامسونگ را داریم که چند پیراهن بیشتر در این بازار پاره کرده و قصد کنار کشیدن هم ندارد. اگر آمارها را دقیق بررسی کنیم، این شرکت سال گذشته با رشدی ۳ درصدی سهم بازار خود را از ۲۳ به ۲۶ درصد رساند. به‌علاوه، پوشش خرده‌فروشی و شبکه خدمات پس از فروش آن‌ها همچنان نقش مهمی در بازار موبایل هند ایفا می‌کند. با این حساب، رقابت در این بازار پرجمعیت و حیاتی با هیجان بیشتری ادامه خواهد یافت و هر برند به نوبه خود تلاش می‌کند تا تاج پادشاهی را از سر دیگری برداشته و آن را برای مدت زمان طولانی‌تری برای خود نگه دارد.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

حامد

۱۳۹۸/۱۰/۹
سهم سامسونگ رو نگرفته سامسونگ همون تعدادی که قبلا میفروخت رو هنوزم داره میفروشه شیائومی سهم هموطنای خودشو از بازار گرفت و در ضمن فروش زیاد ملاک نیست شیائومی با با بیستو هشت درصد سهم بازار هند یک سوم یا یک چهارم سود سامسونگ نصیبش بشه اگه سامسونگ گوشیاشو با سود کم بفروشه گوشی پانصد دلاری خودشو تا دویست دلار بیاره پایین ایا کسی میره شیائومی بخره این وسط به نع مردم هند شده و گرنه چیزی واسه شیائومی نداره فقط دلش خوشه بیست و هشت درصد بازار دستشه