بر اساس گزارش جدید شرکت تحقیقاتی Sensor Tower، حدود ۱ درصد از توسعهدهندگان برتر گوگل پلی اندروید و اپ استور iOS سهمی ۸۰ درصدی را از مجموع میزان دانلود اپلیکیشنهای این دو پلتفرم در سهماهه سوم ۲۰۱۹ کسب کردهاند. بدین ترتیب، سایر توسعهدهندگان صرفا در حال رقابت برای سهم ۲۰ درصدی باقیمانده از این بازار هستند.
این سهم ۸۰ درصدی شامل ۲۹.۶ میلیارد دانلود است. در سال ۲۰۱۸ حدود ۳.۴ میلیون اپلیکیشن در گوگل پلی و اپ استور وجود داشت که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایشی ۶۵ درصدی داشته است. با این حال، متاسفانه در سال ۲۰۱۸ فقط ۲۶ درصد از اپلیکیشنها حداقل هزار دانلود داشتهاند که این آمار افتی ۳۴ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۴ به خود میبیند. این یعنی هر ساله اپلیکیشنهای بیشتری در میان خیل عظیم نرمافزارهای این دو فروشگاه بزرگ فراموش و نادیده گرفته میشوند.
مجموع تمام توسعهدهندگان این دو پلتفرم حدود ۷۹۲ هزار است که فقط ۷۹۲۰ عدد از آنها در تشکیل آمار دانلود ۲۳.۵ میلیاردی نقش داشتهاند. فیسبوک یکی از همین توسعهدهندگان یک درصدی است که اپ آنها در سهماهه سوم ۲۰۱۹ حدود ۶۸۲ میلیون نصب جدید داشته است.
این آمار در خصوص توسعهدهندگان بازیهای موبایلی هم صدق میکند، چون ۱ درصد از توسعهدهندگان این حوزه موفق به دریافت ۹.۱ میلیارد دانلود شدهاند که سهم بازار ۸۲ درصدی را نصیب آنها میکند. با این حساب ۹۹ درصد بازیها صرفا ۲ میلیارد دانلود را به ثبت رساندهاند.
این موضوع زمانی نگرانکننده میشود که شکاف یادشده در بحث درآمد حتی از این هم بزرگتر است. از مجموع ۲۲ میلیارد درآمد حاصل از اپلیکیشنها در سهماهه سوم ۲۰۱۹، یک درصد توسعهدهندگان برتر ۹۳ درصد درآمدها معادل ۲۰.۵ میلیارد و ۹۹ درصد باقیمانده فقط ۷ درصد معادل ۱.۵ میلیارد دلار درآمد کسب کردهاند.