خانهاخبار
در هشتمین سالگرد مرگ استیو جابز؛ نگاهی به دستاوردهای جانشین او

در هشتمین سالگرد مرگ استیو جابز؛ نگاهی به دستاوردهای جانشین او

به مناسبت هشتمین سال درگذشت استیو جابز، مدیرعامل قبلی شرکت اپل، در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به میراث جابز و دستاوردهای کوک به عنوان مدیرعامل فعلی اپل بیندازیم.
۱۳۹۸/۷/۱۴

هشت سال پیش در همین روزها دنیای تکنولوژی یکی از بزرگ‌ترین و بهترین رهبران خود را از دست داد. استیو جابز، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار فقید شرکت اپل در سال ۲۰۱۱ بر اثر سرطان لوزالمعده از دنیا رفت. حالا تیم کوک، مدیرعامل فعلی اپل، به یاد او توئیتی در صفحه رسمی خود منتشر کرده که در واقع نقل قولی از خود جابز را بیان می‌کند: «ارزشمندترین سرمایه‌ای که همه ما داریم زمان است.»

image

آیفون ۴ اس درست یک روز پیش از مرگ استیو جابز معرفی شد. هرچند در آن ایام بسیاری باور داشتند که اپل بدون استیو جابز موفق نخواهد بود، اما مدیرعامل فعلی این شرکت، تیم کوک، در دوران خود به دستاوردهای قابل توجه‌ای دست یافته است. در دوران کوک اندازه آیفون از ۳.۵ اینچ تا ۶.۵ اینچ رسید، تعداد آیفون‌ها از یک به سه عدد افزایش یافت، آیپد پرو خلق شد و دو محصول کاملا جدید به نام اپل واچ و ایرپاد معرفی گردید. اپل همچنین تحت رهبری تیم کوک به اولین شرکت سهامی عام تبدیل شد که ارزش آن از مرز ۱ تریلیون دلار گذشت.

کوک در دوران کاری خود چند تصمیم بسیار مهم گرفت. در سال ۲۰۱۵ که آمار فروش آیفون افزایش چشمگیری پیدا کرده بود، این شرکت تمرکز خود را به جامعه کاربری عظیم دارندگان آیفون (حداقل ۹۰۰ میلیون کاربر) معطوف کرد و تصمیم گرفت که آن‌ها را به سمت استفاده از سرویس‌های اشتراکی تمدیدشونده مثل اپل موزیک، اپل آرکید، اپل نیوز پلاس و اپل تی‌وی پلاس ترغیب کند. اپل در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که می‌خواهد تا سال ۲۰۲۰ درآمد حاصل از بخش سرویس‌های خود را از ۲۵ میلیارد به ۵۰ میلیارد دلار برساند. بخش سرویس‌ها دومین بخش پردرآمد و سودآور کمپانی اپل به حساب می‌آید.

شاید شما به خاطر نداشته باشید، اما جابز در زمان حیات خود دو بار صندلی مدیرعاملی اپل را به تیم کوک واگذار کرد. اولین بار در ۱۵ ژانویه ۲۰۰۹ یعنی زمانی بود که او مجبور شد به دلیل بیماری ۶ ماه اپل را ترک کرد. دومین بار در ماه اوت ۲۰۱۱ بود. او در نامه‌ای خطاب به هیئت مدیره شرکت از آن‌ها خواست به برنامه‌ای که برای خودش و شرکت در نظر گرفته بود پایبند بمانند. جابز در آن برنامه خواسته بود تا به عنوان کارمند و مدیری که در سال ۱۹۷۶ با کمک استیو وزنیاک اپل را تاسیس کرده بود، بتواند در نقش یکی از اعضای هیئت مدیره به فعالیتش ادامه دهد. او همچنین درخواست کرده بود که تیم کوک به شکل دائمی منصب مدیرعاملی اپل را برعهده بگیرد.

 استیو جابز در نامه کناره‌گیری خود نوشته بود:

همیشه گفته بودم که اگر روزی برسد که دیگر نتوانم به وظایف و انتظاراتم به عنوان مدیرعامل اپل عمل کنم، خودم اولین کسی باشم که شما را مطلع می‌کنم. متاسفانه آن روز فرا رسیده است. بدین وسیله از مدیرعاملی اپل کناره‌گیری می‌کنم. اگر هیئت مدیره من را لایق بداند، علاقه‌مندم به عنوان یکی از اعضای هئیت مدیره و کارمندی از شرکت اپل خدمت کنم. در خصوص جانشینم شدیدا پیشنهاد می‌کنم که مطابق برنامه آینده شرکت تیم کوک مدیرعامل اپل شود.

شاید بعضی‌ها باور داشته باشند که اپل از زمان مرگ جابز دیگر آن شرکت نوآور و خلاق گذشته نیست و امروزه بیشتر خلاقیت‌ها از کشورهای چینی به بازار عرضه می‌شود. اما کوک چندی قبل در مصاحبه‌ای گفته بود که خط تولید محصولات جدید اپل هوش از سر شما خواهد برد.

image

ما می‌دانیم که کوک علاقه زیادی به واقعیت افزوده (AR) دارد و مدت‌هاست که شایعاتی درباره هدست واقعیت افزوده این شرکت شنیده می‌شود، در نتیجه ممکن است سال آینده شاهد رونمایی از این محصول باشیم. به یاد داشته باشید که آیفون اولین تلفن هوشمند دنیا نبود، اما توانست دنیای موبایل را متحول کند. آیا ممکن است اپل عینک هوشمندی داشته باشد که بتواند حرکتی مشابه را در بازار فناوری‌های AR و حتی VR به وجود آورد؟

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید تیم کوک وارث خوبی برای استیو جابز بوده است؟ آیا این شرکت همچنان می‌تواند به عملکرد موفق خود ادامه دهد؟ شما چه آینده‌ای را برای اپل متصور هستید؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Reza

۱۳۹۸/۷/۱۵
دوستان بر کسی پوشیده نیست که اگر ایشون خوب نبودن حضورشون بر همین جایگاه تداوم نداشت اما چقدر خوب میشد در بررسی خودتون هرجایی که از قوت گفتین از ضعف در همان نقطه هم میگفتین، همینکه خواننده هاتون رو با وعده ی هوش از سر بردن در آینده شاد می کنید یعنی ضعف در امروز، اپل در نسل قبل خالق بود به معنای واقعی اما الان ثبت پتنت های رقبا رو ببینید و بعد اپل مجبور به پاسخ میشه نه اینمه خالق باشه، رشد شرکت امازان یا مایکروسافت یا تسلا رو ببینید در بیلان های رسمی سالانه، در خصوص مسائل خورد صحبت کردن وقتگیر و انحرافیه، اما وقتی کلیات رو بررسی کنیم در همین سالها حقایق به ضرر شرکت بزرگ اپل بوده و خودشون هم بر این باور هستند و در تلاش برای عقب نماندن و جبران.