کاهش 50 درصد سهام شیائومی؛ آیا دوران شیائومی به پایان رسیده است؟
شیائومی به عنوان یکی از شرکتهای نسبتا جدید چینی شناخته میشود که با ورود به بازار تلفنهای هوشمند تحول عظیمی، بهخصوص از نظر قیمتگذاری، در این فضا ایجاد کرد. این شرکت اکنون سالانه میلیونها گوشی میفروشد و قیمتی روی دستگاههای خود میگذارد که تعجب همگان را برمیانگیزاند. با این حال، وضعیت سهام این شرکت بیانگوی قصه کاملا متفاوتی است. از روی آمار و ارقام، شرکتی را میبینیم که نتوانسته آن قدرها از ظرفیتهای خود استفاده کند و حالا ارزشش کمتر از توئیتر است.
قیمت سهام این کمپانی در آخرین روز معاملاتی به حدود ۱.۱۵ دلار رسیده و این عدد به مقدار ناچیزی بیشتر از قیمتی است که شیائومی از حدود یک سال پیش با آن کار خود را در بازار بورس آغاز کرد. ارزش کل بازار این شرکت حالا حدود ۲۸ میلیارد دلار است که از توئیتر با ارزش ۳۲ میلیارد دلاری در رده پایینتری قرار میگیرد. شاید بگویید ارزش بازار معیار مناسبی برای سنجش ارزش حقیقی یک شرکت نیست، و این رقم به خوبی نمیتواند نشان دهد که نظر بازار نسبت به ارزش یک شرکت چیست. با این همه، قیمت سهام شیائومی در طول یک سال گذشته به صورت مداوم کاهش یافته و نوسانات زیادی نداشته است. این اتفاق نشان میدهد که سرمایهگذاران آینده روشنی برای این کمپانی نمیبینند. اما چرا؟ مگر بسیاری بر این باور نبودند که شیائومی میتواند بازار تلفنهای هوشمند را به تسخیر خود درآورد؟
پیش از هر چیز باید بگوییم که پاسخ مشخصی برای این سوالات وجود ندارد، و وقتی درباره شرکتی صحبت میکنید که محصولاتش را از طریق صدها واسطه در چندین و چند کشور مختلف در سراسر دنیا میفروشد، تحلیل و ارزیابی آن خیلی زود پیچیده و سخت میشود. علاوه بر این، نمیتوان یک محصول یا تصمیم خاص را به عنوان مقصر شناسایی کرد. البته اگر به وضعیت کلی این شرکت نگاه کنیم، عملکرد شیائومی آن قدرها بد نبوده و حتی در سهماهه نخست ۲۰۱۹ توانسته درآمدی بیشتر از دورههای مالی قبلی به دست آورد.

اگر نگاهی جامعتر به خود بازار تلفنهای هوشمند بیندازیم میبینیم که این بازار در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ کوچکتر شده و نرخ تقلیل آن در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است. به نظر میرسد که این شرایط در سال جاری هم بهتر نخواهد شد. این اتفاق برای شرکتی مثل شیائومی که به دنبال ماجراجوییهای جدید در حوزه تلفنهای همراه است خوشحالکننده نخواهد بود. استراتژی شیائومی این بود که با گسترش بازار تلفنهای هوشمند بتواند سهم خوبی از این بازار به دست آورد. ولی حالا همه چیز در حال عوض شدن است.
علاوه بر این فشار رقبای قدیمی مثل هوآوی و زیربرند آن یعنی آنر، فشار رقبای جدیدی مثل Realme باعث شده این کمپانی در شرایط سختتری قرار بگیرد. البته این موضوع با صرفنظر از Vivo، سامسونگ، ال جی و سایر برندهای بینالمللی است که در بزرگترین بازارهای هدف شیائومی یعنی چین و هند حضور دارند. شرکتهای رقیب خیلی زود فهمیدند که شیائومی در حال انجام چه کاری است و آن را کپی کردند. البته در نهایت مشخص شد که استراتژی شیائومی آن قدرها استراتژی خاصی نبود؛ این شرکت تلفنهای هوشمند را با کیفیتی مطلوب میساخت و آنها را با حداقل حاشیه سود روانه بازار میکرد.
ولی حالا مدتی است که این شرکت هم وارد سازوکار اصلی این اکوسیستم شده و به لطف برند Mi محصولات مختلف خود را میفروشد، در حالی که این تلفنها با همکاری سایر شرکتها ساخته شده و صرفا از طریق فروشگاههای شیائومی فروخته میشود. این شرکت میدانست که اگر به مشتریان خود اطمینان دهد که قیمت محصولات آنها بسیار مناسب است و این محصولات با تلفنهای هوشمند کاربر سازگاری دارد، میتواند افراد را به محصولات خود وفادار کند. از پلوپز، تلویزیون، جاروبرقی و پروژکتور گرفته تا محصولات تهویه هوا و حولههای دستی، شیائومی اکوسیستمی از محصولات دارد که تمام جنبههای زندگی فرد را پوشش میدهد. اما در دنیایی که اطلاعاتِ مربوط به هر محصول به وفور در اختیار مصرفکنندگان قرار دارد، به سختی میشد باور کرد که چطور شیائومی میتواند فروش موفق تلفنهای هوشمند خود را به یک امپراتوری بزرگ از محصولات جهانی تبدیل کند. با همه این تفاصیل سوالی که باید به آن پاسخ داده میشد این بود که چرا باید شیائومی را انتخاب کرد؟

این شرکت در ابتدا کار خود را با سروصدای و هیجان زیادی شروع کرد، اما آن هیاهو حالا دیگر از بین رفته است. شیائومی محصول – تلفن هوشمند – میسازد و آن را با کیفیت تولید میکند. آنها شاید در چین اکوسیستمی از محصولات و سرویسها داشته باشد که جایگاه این شرکت را نسبت به رقبا متمایز کند. اما در سایر نقاط دنیا، مخصوصا در جهان غرب، به نظر نمیرسد که با توجه به بازار در حال تقلیل فعلی آنها بتوانند عملکرد چندان موفقی در آمریکا یا حتی اروپا داشته باشند.
با این حال ما همچنان میتوانیم به تلفنهای هوشمند خوشقیمت این شرکت امیدوار باشیم و منتظر نوآوریهای جذاب و جدید شیائومی بمانیم.