خانهاخبار
چه اینترنتی برای استفاده از سرویس گوگل Stadia لازم است؟

چه اینترنتی برای استفاده از سرویس گوگل Stadia لازم است؟

گوگل بالاخره اطلاعات تازه‌ای درباره سرویس Stadia منتشر کرده که نشان می‌دهد چه اینترنتی برای استفاده از این سرویس لازم است.
۱۳۹۸/۳/۱۸

همان طور که به اطلاع شما رساندیم، گوگل بالاخره اطلاعات جدیدی درباره پروژه Stadia منتشر کرد. این سرویس یک سرویس استریم گیمینگ است که به کاربران اجازه می‌دهد بازی‌های مورد علاقه خود را در هر جایی که هستند بر روی دستگاه‌های خود استریم کنند، در نتیجه نیاز به کنسول‌ها یا کامپیوترهای رده بالای گیمینگ از بین می‌رود.

با این حال یکی از اصلی‌ترین سوالات کاربران در هنگام معرفی سرویس استیدیا این بود که چه اینترنتی برای استفاده از این سرویس لازم است. اکنون به نظر می‌رسد که بالاخره پاسخی برای این سوال پیدا شده است. البته نباید فراموش کنیم که در مقوله گیم-استریمینگ سرعت اینترنت تنها مؤلفه تاثیرگذار بر تجربه کاربری شما نخواهد بود.

سرعت اینترنت لازم برای گوگل استیدیا

حداقل سرعت برای استفاده از گوگل استیدیا ۱۰ مگابیت بر ثانیه است. این سرعت در حال حاضر در کشورهای پیشرفته به راحتی در اختیار اکثر کاربران قرار دارد، اما اگر به هر دلیلی نمی‌توانید چنین اینترنتی تهیه کنید، احتمالا امکان استفاده از این سرویس را نخواهید داشت.

از آن سو، برای استفاده از حداکثر توان Stadia باید اینترنتی با سرعت ۳۵ مگابیت بر ثانیه داشته باشید. این سرویس در ماه نوامبر در اختیار کاربران برخی کشورها قرار می‌گیرد. فعلا از نظر سرعت سه سطح برای استیدیا تعریف شده است:

image
  • بالای ۱۰ مگابیت بر ثانیه: امکان استفاده از استیدیا با رزولوشن 720p و صدای استریو.
  • بالای ۲۰ مگابیت بر ثانیه: امکان استفاده از استیدیا با رزولوشن 1080p و صدای ساراند 5.1
  • بالای ۳۵ مگابیت بر ثانیه: امکان استفاده از استیدیا با رزولوشن 4K، نرخ 60 فریم بر ثانیه، HDR و صدای کامل ساراند.

در نهایت قرار است امکان پشتیبانی از رزولوشن 8K هم به Stadia اضافه شود، اما فعلا صحبتی در خصوص زمان عرضه این حالت یا سرعت لازم برای استفاده از آن به میان نیامده است.

سرعت اینترنت همه چیز نیست

اگرچه سرعت اینترنت در بحث گیم استریمینگ اهمیت زیادی دارد، اما پای دو مؤلفه دیگر هم در میان است که نباید آن‌ها را فراموش کنید.

مؤلفه اول ثبات است. شاید شما اینترنت پرسرعتی داشته باشید و اگر همین الان تست بگیرید بتوانید سرعتی بالاتر از ۱۰ مگابیت را ثبت کنید، اما آیا سرعت شما همواره بالای ۱۰ مگابیت خواهد بود؟ اگر سرعت‌تان مکررا کم و زیاد شود احتمالا برای استفاده از استیدیا به مشکل برخواهید خورد.

البته تا زمانی که استیدیا رسما در دسترس کاربران قرار نگیرد، نمی‌دانیم که گوگل از چه مکانیزمی برای رفع این مشکل استفاده کرده و راهکار آن‌ها چقدر عملی است. اما این شرکت می‌گوید در مواقعی که سرعت کاربر پایین می‌آید، رزولوشن بازی به صورت خودکار کاهش پیدا می‌کند تا این مسئله جبران شود.

مؤلفه دوم حجم اینترنت است. اگر بخواهید با رزولوشن بالا برای چند ساعت بازی استریم کنید، مطمئنا خیلی زود حجم اینترنت شما تمام می‌شود. با توجه با تصویر بالا اگر بخواهید در حالت 720p استریم کنید در هر ساعت ۴.۵ گیگ، در حالت 1080p در هر ساعت ۹ گیگ و در حالت 4K در هر ساعت ۱۵ گیگ حجم لازم دارید.

نظر شما چیست؟ آیا این سرویس در ایران یا سایر نقاط جهان با اقبال کاربران مواجه خواهد شد؟ چه آینده‌ای را برای استیدیا متصور هستید؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (6 نظر)

محمد

۱۳۹۹/۱۰/۲۱
من تو یوتیوب نتم 720 میکشه اونم با فیلتر شکن . البته لگ هم بعضی موقع ها داره . به نظرتون اگه استیدیا بدون فیلتر شکن در دسترس باشه میتونم راحت پلی بدم ؟ گوگل استیدیا بازی فری داره ؟ استیدیا رو موبایل چطوریه ؟

پلی پاد

۱۳۹۸/۱۱/۲
پلی پاد کنسول بازی اینترنتی - مناسب با شرایط اینترنت داخلی
پلی پاد اولین کنسول استریمینگ ابری در ایران و خاورمیانه در سال ۱۳۹۷/۲۰۱۹ امکان بازی و دسترسی رو برای عموم کاربران عرضه کرد.
پلی پاد با حمایت بانک پاسارگاد اکنون به یک پلت فورم قدرتمندی برای انجام بازیهای محبوب و پرطرفدار بدون نیاز به سخت افزار قوی و گران , با ویژگیها و قابلیتهای منحصربه فرد تبدیل شده است.
PlayPod Is New Stream Online Gaming … Ahead of Google Stadia … ?

پلی پاد

۱۳۹۸/۱۱/۲
پلی پاد رو هم ببینید و نظرتون رو بدهید ...

محمد متین

۱۳۹۸/۳/۱۹
ما میتونیم حتما ساعتی چند گیگ فرمودید ....!!!! ما یه دوری میزنیم میام خدمتتون باز .....

مهدی

۱۳۹۸/۳/۱۸
به درد ما ایرانیها این Stadia نمیخوره به دلایل زیر
1- مصرف بسار زیاد اینترنت کلا به نظر من اصلا مقرون به صرفه نیست تو حالت 720P آدم بخواد بازی بکنه 4.5 گیگ اینترنت مصرف میشه چه برسه به 4K
2- سرعت اینترنت کشور ما در مقابل کشورهایی چون کره ژاپن سنگاپور هنگ گنگ لاک پشتی هست
3- تو کشور ما که کپی رایت رعایت نمیشه به نظر من کنسول یا PC شما میرید یه کنسول میخرید با اکانت هکی شروع می کنید به بازی البته بخواد آدم حساب بکنه خدایشش این کار دزدی محسوب میشه ولی خوب چاره ای نیست چون تو کشور ما و کلا کشورهایی که قانون کپی رایت رعایت نمیشه گیمرها دارن این طوری بازی می کنند تو PC هم همین طور شما یه سیستم جمع می کنید حالا بر حسب قدرت مالی که دارید می شینید بازی می کنید با خیال راحت چون بازیهای PC هم کرک شده هست اگر هم اون بازی کرکش نیومده باشه یه مدت آدم صبر میکنه تا اون بازی کرک بشه حالا درست هست آدم پول سخت افزار باید بده ولی میدونی بازی کپی داری بازی می کنی
4- باید دید Stadia گوگل هم میتونه بازیهای انحصاری مثل سونی و ماکروسافت داشته باشه یا نه بازیهای انحصاری در کنسول همیشه حرف اول رو زدند از جمله بازیهای
killzone
god of war
last of us
uncharted
gears of war