خانهاخبار
دانشمندان نخستین قلب سه بعدی را با استفاده از سلول‌های خود بیماران چاپ می‌کنند

دانشمندان نخستین قلب سه بعدی را با استفاده از سلول‌های خود بیماران چاپ می‌کنند

قلب چاپ شده شامل رگ‌های خونی، بطن و دهلیز می‌شود که می‌تواند به خوبی کار کند.
۱۳۹۸/۱/۲۹

محققان دانشگاه تل آویو توانستند اولین قلب سه بعدی را چاپ کنند. این قلب با استفاده از سلول‌ها و مواد بیولوژیکی بدن یکی از بیماران چاپ شد. این پیشرفت پزشکی بزرگ که در نشریه علوم پیشرفته منتشر شد، نشان می‌دهد دانشمندان موفق به تولید کل قلب، شامل سلول‌ها، رگ‌های خونی، بطن‌ها و دهلیزهای طبیعی می‌باشد. این موضوع نشانگر پیشرفت قابل توجهی نسبت به تلاش‌های قبلی است که فقط شامل چاپ بافت‌های ساده‌ای بود که عروق را پشتیبانی نمی‌کرد.

image

 

پروسه ایجاد قلب جدید با برداشت بافت (بیوپسی) از بافت چربی بیماران آغاز می‌شود. مواد سلولی از بافت‌های زنده به عنوان جوهر برای کار چاپ سه بعدی استفاده می‌شود. این امر به محققان اجازه می‌دهد تا مدل‌های پیچیده‌تر بافتی، شامل قسمت‌های مختلف قلبی و در نهایت کل قلب را ایجاد کنند. لازم به ذکر است که قلب چاپ شده فعلی زیاد بزرگ نیست. قلب فعلی هم اندازه قلب خرگوش می‌باشد. اما فناوری به کار رفته که این امکان را فراهم کرد، در نهایت منجر به تولید ارگان انسانی خواهد شد. در حال حاضر، قلب چاپ شده تنها می‌تواند منقبض شود. اما پژوهشگران در تلاش هستند تا در برنامه‌های کشت آتی بتوانند قلب‌های بعدی را طوری چاپ کنند که مانند ارگان طبیعی انسان عمل کند. هنگامی که این فراین کامل شد، تلاش می‌شود تا این نمونه‌های چاپی را به مدل‌های حیوانی پیوند بزنند.

image

 

پژوهشگران سال‌ها است بر روی چاپ سه بعدی بافت‌های زنده تمرکز نموده‌اند. هدف نهایی آنان ایجاد اندام‌هایی است که عملکرد طبیعی دارند و می‌توان آن‌ها را برای پیوند استفاده نمود. دانشمندان پروژه قلب دانشگاه تل آویو اعلام کرده‌اند که انتظار دارند پرینترهای سه بعدی چاپ ارگان‌های انسانی طی ده سال آینده در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مشدی

۱۳۹۸/۱/۳۱
آیا این تل آویو نباید از نقشه پاک میشد:))