خانهاخبار
اسکنرهای اثر انگشت درون نمایشگر هنوز به تکامل نرسیده‌اند!

اسکنرهای اثر انگشت درون نمایشگر هنوز به تکامل نرسیده‌اند!

امروزه اکثر گوشی‌های هوشمند جدید از صفحه نمایش‌های بی حاشیه بهره می‌برند و این موضوع باعث شده تا شرکت‌های سازنده به اسکنرهای اثر انگشت درون نمایشگر روی بیاورند.
۱۳۹۷/۱۰/۱۸

در چندین سال گذشته اسکنرهای اثر انگشت تغییراتی متعددی را به خود دیده‌اند. معمول‌ترین محل قرارگیری اسکنر اثر انگشت تا مدت‌ها بخش پایینی صحفه نمایش گوشی‌های هوشمند بوده است اما سازندگان بعدها اسکنر اثر انگشت را به بخش پشتی گوشی‌ها انتقال دادند و نقاط دیگری از جمله بخش کناری گوشی را نیز برای این اسکنر امتحان کردند تا اینکه در اواخر سال 2018 برای اولین بار اسکنرهای اثر انگشت در درون صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند جای گرفتند.

اسکنرهای اثر انگشت درون نمایشگر به سازندگان این امکان را می‌دهند تا گوشی‌هایی با صفحه نمایش بی‌حاشیه تولید کنند و تمامی پنل جلوی این گوشی‌ها را صفحه نمایش پوشش داده است. فناوری اسکنر اثر انگشت نیز ویژگی‌های قابل توجه‌ای دارد؛ این قابلیت از میان شیشه صفحه نمایش برآمدگی‌ها و لبه‌های انگشت‌ کاربران را می‌خواند و پس از ثبت آن، انگشت افراد را با نمونه ثبت شده مقایسه می‌کند و پس از شناسایی در کسری از ثانیه قفل گوشی را بازگشایی می‌نماید.

ما برای اولین بار این تکنولوژی جدید را بر روی پرچمدار جدید هواوی، یعنی میت 20 پرو امتحان کردیم. مدتی بعد از آن، وان پلاس نیز گوشی جدید OnePlus 6T را به اسکنر اثر انگشت درون نمایشگر مجهز کرد و اکنون مدتی است که در حال بررسی این گوشی هستیم.

عملکرد اسکنرهای اثر انگشت درون نمایشگر تاکنون چگونه بوده است؟

اکنون که اولین گوشی‌های هوشمند مجهز به اسکنر اثر انگشت درون نمایشگر عرضه شده‌اند، می‌توان به یک نتیجه‌گیری کلی دست یافت؛ این فناوری از نظر دقت و سرعت به پای اسکنرهای عادی نمی‌رسد و ممکن است در برخی از مواقع شما را به طوری کلی از استفاده از آن ناامید کند.

image

به عنوان مثال اسکنر اثر انگشت درون نمایشگر وان پلاس 6‌ تی در اکثر مواقع قفل گوشی را بازگشایی می‌کند اما برای انجام آن، نیاز است شما تمامی توجه خود را معطوف آن کنید تا هنگام ضربه بر روی صفحه نمایش، انگشت شما در زوایه و محل درست قرار گیرد. این تکنولوژی در اکثر مواقع در چنین شرایطی به درستی عمل می‌کند. امروزه گوشی‌های هوشمند به بخش جداناپذیری از زندگی‌مان تبدیل شده‌اند و کاربران روزانه چندین بار برای مشاهده پیام‌ها و اعلانات گوشی‌های خود را بازگشایی می‌کنند. در بسیاری از مواقع ممکن است در حال عجله یا حرکت باشیم و در این شرایط نمی‌توانیم برای قرارگیری انگشت در محل مورد نظر دقتی چندانی به خرج دهیم.

اگر شما در چنین شرایطی قرار بگیرید، اسکنرهای درون نمایشگر عملکردی چندان خوبی را ارائه نمی‌دهند؛ در بسیاری از مواقع ممکن است شما نتوانید به درستی بر روی محل اسکنر ضربه بزنید یا اینکه ضربه شما قدرت کافی برای فعالسازی اسکنر را ندارد ( اسکنر اثر انگشت درون نمایشگر برای بازگشایی قفل نیاز به فشار بیشتری نسبت به اسکنرهای معمولی دارد) و در این صورت تنها انیمیشنی اجرا می‌شود و اتفاق دیگری رخ نمی‌دهد و گاهی اوقات ممکن است بیش از سه بار این کار را امتحان کنید تا قفل گوشی باز شود. گاهی اوقات نیز انجام مجدد این کار کمکی نمی‌کند و به طور کلی اسکنر اصلا به درستی کار نمی‌کند و مجبور می‌شوید از رمز عبور برای بازگشایی قفل استفاده کنید. این مورد همیشه هنگام بازگشایی رخ نمی‌دهد اما در طول روز مطمئنا با آن مواجه خواهید شد.

سنسورهای اپتیکال جدید از نور برای شناسایی اثر انگشت استفاده می‌کنند و در هنگام تاریکی شب نور گوشی در بیشترین حد خود قرار می‌دهد و در این تاریکی چنینی حجمی از نور صفحه نمایش باعث آزار چشمانتان می‌شود و در رفع این مورد نمی‌توانید کاری ان کاری انجام دهید.

image

هنگام استفاده از گوشی‌های هواوی میت 20 پرو و وان پلاس 6 تی، متوجه شدیم نحوه عملکرد اسکنر اثر انگشت درون نمایشگر هر دو گوشی مشابه هم است هر چند این تشابه به معنای عملکرد خوب این اسکنرها نیست.

نمی‌توان کتمان کرد که بسیاری از افراد علاقه بسیاری به تکنولوژی‌های جدید دارند و استفاده از صفحه نمایش‌های بی‌حاشیه و اسکنر اثر انگشت درون نمایشگر جذابیت‌های خاص خود را دارد اما در حال حاضر سرعت و دقت اینگونه اسکنرها به اندازه کافی مناسب نیست.  شما می‌توانید در گوشی میت 20 پرو از اسکنر تشیص چهره استفاده کنید که عملکرد بی‌نقصی را ارائه می‌دهد در حالی که اسکنر تشخیص چهره وان پلاس 6 تی در شرایط نوری کم چندان قابل اطمینان نیست، بنابراین ممکن است در زمینه امنیت این گوشی تا حدودی شما را دلسرد کند.

البته عملکرد اسکنرهای اثر انگشت درون نمایشگر در آینده یقینا تغییر خواهد کرد، سامسونگ که عنوان بزرگترین سازنده گوشی هوشمند را یدک می‌کشد، قرار است نسخه‌ای متفاوت و جدید از اسکنرهای اثر انگشت دورن نمایشگر را به کار گیرد. این اسکنر که از نوع التراسونیک است در گوشی‌های پرچمدار سری گلکسی اس 10 استفاده خواهد شد و امکان دارد روند اسکنرهای درون نمایشگر را به طوری کلی تحت تاثیر خود قرار دهد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

محمدامین

۱۳۹۷/۱۰/۱۸
کاملا درسته هنوز به تکامل نرسیدن
البته تا زمانی که اپل وارد این عرصه نشده باشه

محمد مهدی

۱۳۹۷/۱۰/۱۸
این پست اشتباهه چون اولین گوشی از گوشی های شرکت اوپو بود و بعد از اون شیائومیmi8 explorer