خانهاخبار
روسیه به دستور مستقیم پوتین سیستم موشکی مافوق صوت جدیدی را آزمایش کرد

روسیه به دستور مستقیم پوتین سیستم موشکی مافوق صوت جدیدی را آزمایش کرد

روسیه یکی از بزرگ‌ترین سازندگان تجهیزات نظامی در جهان محسوب می‌شود و به سبب مسائل پیش آمده در روابط بین‌المللی‌اش، سعی دارد تا هر چه بیشتر بر توان نظامی خود بیفزاید.
۱۳۹۷/۱۰/۸

بنا بر گزارشات منتشر شده از رسانه‌های دولتی روسیه، این کشور تحت نظارت مستقیم ولادمیر پوتین، سیستم موشکی مافوق صوت جدیدی را آزمایش کرد. این سیستم که آوانگارد نام دارد از یک موشک بالستیک بین قاره‌ای (ICBM) و یک حامل سبک مافوق صوت تشکیل شده است و می‌تواند مسافت‌ها را حدود 5 برابر سرعت صوت پیمایش کند.

روسیه ادعا می‌کند که این سیستم جدید با ساختار به‌روز خود می‌تواند تمامی سامانه‌های پدافندی موشکی موجود در جهان را از بین ببرد. در گزارشات این چنین ذکر شده که سیستم آوانگارد هدف خود در محدوده آزمایشات موشکی را مورد اصابت قرار داده است. این محدوده در شهری کاملا دور افتاده و خالی از سکنه به نام کامچاتکا در شرق روسیه قرار دارد.

رئیس بخش مطبوعات کاخ کرملین به خبرگزاری دولتی اسپونتیک روسیه گفت:« شخص رئیس جمهور وارد مرکز کنترل دفاع ملی شد و دستور داد تا آزمایشات موشکی آغاز شود.» او در ادامه افزود:« پرتاب موشک توسط نیروهای رزمی استراتژیک موشکی که در مرکز راه‌اندازی دومباروفسکی قرار دارند، انجام شده است.»

این سامانه جدید اگر همانند تبلیغات صورت گرفته عمل کند، می‌تواند از تمامی سیستم‌های موشکی دفاعی سریع‌تر عمل کند و به نوعی آن‌ها را از کار بیندازد اما سوالی که باقی می‌ماند این است که آیا سیستم مذکور همانند ادعای روسیه عمل می‌کند یا خیر. طبق گفته کارشنان آمریکایی، حامل سبک مافوق صوت زمانی که پرتاب می‌شود، نمی‌تواند در برابر گرمای فراوان هنگام ورود به جو زمین دوام بیاورد.

سیستم آوانگارد برای اولین بار در ماه مارس سال 2018 هنگام مراجعه سالیانه رئیس جمهور روسیه به مجمع فدرال معرفی شد اما در آن زمان تنها انیمیشن‌هایی به نمایش در آمدند که قابلیت‌های آن را نشان می‌دادند. همچنین باید اشاره نمود که این انیمیشن‌ها نابودسازی ایالت فلوریدا را به وسلیه کلاهک اتمی شبیه سازی کردند.

همانطور که اولیور کارول در توییتر خاطر نشان کرد، رسانه‌های روسی اخیرا مدعی شده‌اند که سامانه موشکی جدید آزمایشات را با موفقیت پشت سر گذاشته و اصرار داشتند که این سامانه آماده استقرار است. رئیس جمهور روسیه، یعنی ولادمیر پوتین نیز اعلام کرد که سامانه آوانگارد در حال حاضر در پروسه ساخت و تولید قرار دارد و ما قصد داریم آن را تا سال 2019 به نیروهای مسلح تحویل دهیم.

البته با این حال ارتش ایالات متحده آمریکا به این سادگی اخبار منتشر شده توسط رسانه‌های دولتی روسی را باور نمی‌کند. در ماه اکتبر اریک پاهون، سخنگوی وزرات دفاع آمریکا، در جواب به خبرگزاری CNBC که از او درباره سامانه جدید سوال کرده بود، گفت:« بدیهی است که ما به دقت تلاش‌های روسیه برای دستیابی به تجهیزات پیشرفته نظامی را تحت نظر داریم. با این حال در این برهه‌ی زمانی، هیچ گونه شواهد و مدارک واقعی برای اثبات این سامانه وجود ندارد و ما در این زمان تنها شاهد بزرگنمایی و ادعاهایی مبنی بر موفقیت آن بوده‌ایم. ما همچنین در تلاش هستیم تا قابلیت‌های دفاعی خود را توسعه دهیم و آمادگی خود و متحدانمان را برای خطراتی که ممکن است روس‌ها ایجاد کنند، افزایش داده و تهدیدات آن‌ها را خنثی کنیم.»

این وضعیت و تمامی این صحبت‌ها در رابطه سامانه موشکی جدید در شرایطی در حال انجام است که آینده پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بین ایالات متحده آمریکا و روسیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این معاهده استقرار تسلیحات هسته‌ای جدید که می‌توانند مسافتی بین 310 تا 3400 مایل ( 500 تا 5500 کیلومتر) را طی کنند، ممنوع می‌سازد. وزارت امور خارجه ایالات متحده در روز 4 دسامبر اعلام کرد که روسیه معاهده 1987 را نقض کرده است و ایالات متحده در عرض 60 روز به صورت یک جانبه از این معاهده خارج خواهد شد. در حال حاضر نیمی از این زمان طی شده است.

با گذشت هر روز و بازگشت سلاح‌های هسته‌ای به مناقشات، این شرایط بیش از پیش تداعی‌گر جنگ سرد می‌شود اما این وضعیت نمایانگر جنگ سرد جدیدی است. با این حال ادعاهای پیشین هنوز تغییری نکرده‌اند و کشورهای روسیه، چین و کره شمالی در یک جبهه قرار دارند و در مقابل آن‌ها کشورهای آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا ایستاده‌اند اما در حال حاضر سخن نهایی در این گونه مشاجره‌ها را رئیس جمهور آمریکا می‌زند.

اما سوال اصلی این است که دونالد ترامپ، به عنوان رئیس جمهور آمریکا در رابطه با تست‌های موشکی اخیر چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد؟ در حال حاضر هیچ کس به صورت قطعی پاسخ این سوال را نمی‌داند اما اگر سخنان جمیز ماتیس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا را از جانب رئیس جمهور این کشور در نظر بگیریم، بنابراین دونالد ترامپ از روسیه طرفداری خواهد کرد یا اینکه او حداقل برای اتحادهایی که ایالات متحده با کشورهای آزاد اندیش دارد، ارزشی قائل نمی‌شود.

ماتیس در نامه استعفای خود این چنین نوشت:

یک باور اصلی که من همیشه به آن متعقد هستم این است که قدرت ما به عنوان یک ملت، به نحوه برخورد ما با همکاری‌ها و اتحادهای‌مان بستگی دارد. از آنجایی که شما حق دارید وزیر دفاعی انتخاب کنید که در موضوع‌های مختلف با شما تفاهم نظر داشته باشد، به نظر من وقت آن است تا از مقام خود کناره‌گیری کنم.

در حالی که هم اکنون دو سال از ریاست جمهوری دونالد ترامپ گذشته اما هنوز هیچ سفیری برای استرالیا که یکی از متحدان نزدیک ایالات متحده محسوب می‌شود، انتخاب نشده است. استرالیا یکی از اعضای اتحادیه اطلاعاتی پنج چشم است و یکی از شرکای نظامی مهم و استراتژیک ایالات متحده به شمار می‌رود. در ماه نوامبر آرتور کالوواس جونیور، مشاور سابق کاخ سفید، در نهایت برای این منصب برگزیده شد و اکنون تنها تایید سنا باقی مانده است. با این حال مقامات استرالیایی کماکان متعجب هستند که چرا منصبی به این مهمی برای مدت طولانی خالی بوده است.

در سوی دیگر، انتظار می‌رفت که ماتیس تا ماه فوریه بر منصب خود باقی بماند و انتقال این منصب به راحتی انجام شود اما دونالد ترامپ زمانی که متوجه سخنان وی شد، او را اخراج کرد. ماتیس گفته بود که رئیس جمهور کنونی، یعنی دونالد ترامپ یک خطر بسیاری جدی برای امنیت ایالات متحده محسوب می‌شود.

تمامی این مسائل سبب می‌شود تا این رقابت دیرینه از آنچه در دوران جنگ سرد رخ داد، متفاوت‌تر باشد و این موضوع ایده سیستم دفاع موشکی را پیچیده‌تر می‌کند. اما سوالی که پیش می‌آید، این است که ایالات متحده این سیستم دفاعی را برای مقابله با چه کسی توسعه می‌دهد؟ اگر این سوال را از پنتاگون بپرسید، به احتمال فراوان پاسخ آن‌ها چین و روسیه خواهد بود اما بعید به نظر میرسد که در کاخ سفید نیز چنین پاسخی را بشنویم.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)