خانهاخبار
بالاخره نسخه کامل فتوشاپ به آیپد می‌آید!

بالاخره نسخه کامل فتوشاپ به آیپد می‌آید!

در کنفرانس Adobe Max امسال که اخیرا برگزار شد، شرکت ادوبی از اولین نسخه آیپد فتوشاپ CC رونمایی کرد. به ادعای ادوبی این نسخه می‌تواند تمام امکانات نسخه دسکتاپ را ارائه دهد و برجسته ترین ویژگیش پشتیبانی از فرمت Cloud PSD است.
۱۳۹۷/۷/۲۶
image

نسخه آیپد فتوشاپ CC اخیرا معرفی شد و قرار است تا اواخر سال 2019 منتشر شود. ویژگی برجسته این نسخه، که ادوبی اصرار دارد توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید، این است که یک فتوشاپ واقعیست!

عبارت «فتوشاپ واقعی» که چندین بار در طول جلسه معرفی نسخه مذکور توسط این غول نرم افزاری به کار برده شد، در واقع به این موضوع اشاره دارد که کد پایه این نسخه مشابه نسخه دسکتاپ است و گرچه رابط کاربری مورد بازنگری قرار گرفته است، نوار ابزارها همچنان در لبه‌های صفحه قابل تنظیمند.

اما بزرگترین دگرگونی صورت گرفته این است که فضای ابری از فایل‌های کلاسیک psd پشتیبانی می‌کند، ویژگی فوق‌العاده‌ای که فتوشاپ را به چیزی شبیه گوگل داکز تبدیل خواهد کرد. البته ارائه فتوشاپ واقعی برای آیپد به خودی خود یک موفقیت چشمگیر است اما، پشتیبانی فضای ابری از فایل psd حتی از آن هم قابل‌ توجه‌تر است چرا که به ادوبی اجازه می‌دهد فتوشاپ را در هر جا و هر زمانی قابل دسترسی کند.

این پروژه 18 ماه پیش آغاز شد، زمانی که دو مهندس ادوبی ادعا کردند دیگر زمان آوردن فتوشاپ کدبیس به آیپد فرا رسیده است. اسکات بلسکی مدیر محصول این شرکت می‌گوید: « فتوشاپ دیگر یک محصول تحت دسکتاپ نخواهد بود و به یک سیستم تبدیل خواهد شد.»

 این نرم‌افزار یک پلتفرم همه جانبه است، یک استاندارد صنعتی که هم توسط حرفه ای‌ها و هم توسط مبتدی‌ها به منظور رفع نیازهای روزانه استفاده می‌شود. از سال 2011 که با ظهور مدل Creative Cloud بهره‌‌مندی از فتوشاپ منوط به داشتن اشتراک ماهانه شد، تغییرات چشمگیری در این برنامه به وجود آمد که به طور مداوم با به روز رسانی‌های جدید در حال تکامل است. شما ممکن است 10 سال از فتوشاپ استفاده کرده باشید و هنوز هم در حال یادگیری راه‌‌های سریع تر و آسان تر برای انجام کارها در آن باشید.

توسعه چنین برنامه‌ای برای آیپد همانقدر که می‌تواند هیجان‌انگیز باشد، چالش برانگیز نیز هست و بزرگترین چالش پیش رو کشف راه حلی عملی و آسان به منظور ترجمه این ویرایشگر قدرتمند عکس برای پلتفرم جدیدی بود که ماوس و صفحه کلید ندارد. طبق گفته بلسکی تیم بسیار حساس بود که هنگام کار با UI جدید این خلا احساس نشود و در واقع دغدغه اصلی حفظ محیط آشنای نسخه دسکتاپ بود.

این برنامه برای اولین بار در کنفرانس Adobe Max به عموم معرفی شد اما تا سال آینده در دسترس نخواهد بود.  در واقع این اپلیکیشن بخشی از سرویس اشتراک Creative Cloud محسوب می‌شود و بنابراین اگر قبلا برای نسخه دسکتاپ فتوشاپ این اشتراک را خریداری کرده‌اید می توانید بدون پرداخت هزینه اضافی از نسخه مخصوص آیپد نیز بهره‌مند شوید. تا کنون صحبتی از قیمت گذاری جداگانه آن به میان نیامده است و ظاهرا ادوبی در مورد این که نسخه آیپد را با تعیین نوعی حق اشتراک به فروش برساند یا نه، هنوز تصمیمی نگرفته است.

در مورد محیط این اپلیکیشن نیز باید گفت که تقریبا همانند نسخه دسکتاپ است با این تفاوت که برخی آیتم‌ها به منظور استفاده در صفحه نمایش لمسی بهینه‌سازی شده‌اند. البته باید توجه داشت که تمام ابزارهای موجود در نسخه دسکتاپ برای نسخه آیپد در دسترس نیستند و در حقیقت، نوار تسک باری که در قسمت بالایی نسخه دسکتاپ موجود بود و شامل منوهای کشویی بود حذف شده و در عوض ابزارها در لایه‌های قابل تنظیم در نوار ابزار سمت راست صفحه جای گرفته‌اند.

"جنی لائل، مدیر محصول ارشد، می گوید: «ویژگی‌هایی که در درجه اول قصد داریم به این اپلیکیشن اضافه کنیم بر ترکیب جریان‌های کاری تمرکز دارد یعنی آوردن تصاویر، ترکیب آنها و دستکاری پیکسل‌ها با هدف ادغامشان. ویژگی‌هایی که در حال حاضر در این برنامه داریم روی لایه‌ها، تغییر شکل و سایز، انتخاب، ماسک و قلم‌ها متمرکز است.»

لازم به ذکر است که ویژگی‌های مبتنی بر ویدیو مثل پنل تایم لاین فعلا موردتوجه قرار نگرفته‌اند، بنابراین اولین نسخه از فتوشاپ آیپد نمی‌تواند در زمینه انیمیشن یا ویرایش سریع ویدیو مورد استفاده قرار گیرد.

هرچند در حال حاضر هیچ کلید میانبر یا جستچر حرکتی برای این اپلیکیشن تعریف نشده است، ادوبی قصد دارد چنین ویژگی‌هایی را نیز در نسخه‌های بعدی پیاده‌سازی کند. اما یک دکمه جالب در گوشه پایین و سمت چپ رابط کاربری تعبیه شده است که تاچ مدیفایر نام دارد و مطابق با ابزار فعال تغییر می‌کند. برای مثال، اگر در حال استفاده از ابزار قلم‌مو باشید، با ضربه زدن و نگه داشتن این دکمه، ابزار فعال به پاک کن تغییر می‌کند و وقتی رهایش کنید باز به قلم مو برمی‌گردد. اگر هنگام استفاده از ابزار جابجایی(Move) تاچ مدیفایر را لمس کنید و نگه دارید به شما اجازه می‌دهد که بدون نیاز به انتخاب لایه‌ها به شیوه کلاسیک، از آنها کپی بگیرید.

بلسکی می گوید: «پس از تجربه کار با نسخه اولیه این محصول جدید که به تازگی به اشتراک گذاشته ایم، دیگر برایم قابل درک نیست که برای روتوش یک عکس از نسخه دسکتاپ بهره بگیرم. این نسخه قدرتمند است و حتی می‌توان گفت تا حدودی سریعتر است و البته کار کردن با آن فوق العاده آسان است. »

بخش عمده چشم انداز بلسکی از آینده فتوشاپ، فرمت جدید ادوبی یعنیCloud PSD  است که البته هنوز آماده آزمایش نشده است. این فایل‌ها قرار است در فضای ابری مستقر شوند و تغییراتی که از نسخه‌های مختلف این نرم‌افزار روی آنها انجام می‌شوند را همگام‌سازی کنند، بنابراین شما به راحتی قادرید از طریق کامپیوتر و تبلتتان، که دارای فتوشاپ CC هستند، روی فایلی واحد کار کنید.

بلسکی چنین اظهار کرد که : «با اضافه شدن فرمت Cloud PSD به نسخه آیپد، این ویژگی به طور خودکار در نسخه دسکتاپ نیز قابل دسترس خواهد بود. این تجربه مبتنی بر ابر تداعی‌گر گوگل داکز خواهد بود و در آن به معنای واقعی کلمه فایل‌های فتوشاپ در فضای ابری شکل می‌گیرند.»

image

از طرفی دسترسی به cloud psd بزرگترین مزیت برای مشترکان Creative Cloud است. در نسخه آیپد فتوشاپ CC گزینه هایی برای وارد کردن فایل‌ها از آیکلود درایور، گوگل درایور و دراپ باکس وجود دارد، اما احتمالا این سرویس تنها قادر به ذخیره فرمت PSD کلاسیک است. بلسکی در این باره گفت: «زیباییCreative Cloud  و Cloud PSD و خلاقیت بکار رفته در آنها این است که شما می‌توانید کار بر روی فایل‌های فتوشاپ را از همان نقطه‌ای که متوقف شده بود دوباره ادامه دهید. (فارغ از اینکه آخرین بار با چه سیستمی روی آن کار کرده بودید و حال با کدام سیستم قصد انجام ادامه کار را دارید.) علاوه بر این شما به تاریخچه تغییرات صورت گرفته در فایل نیز دسترسی دارید و می‌توانید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید تا آنها نیز قادر باشند تغییرات صورت گرفته توسط  شما را مشاهده و یا لغو کنند.

رویای ادوبی برای رسیدن به جریان کاری مبتنی بر ابر تا حدودی با تفکیک لایت‌روم به دو نسخهCC  و کلاسیک در سال 2017 برآورده شد. از آنجا که لایت رومCC  بر اساس ذخیره‌سازی آنلاین طراحی شده بود، کاربران چاره‌ای جز پرداخت حق اشتراک برای استفاده از این فضای ذخیره سازی نداشتند. با این حال بلسکی معتقد است که روند ذکر شده در مورد لایت روم روی نسخه آیپد فتوشاپ اعمال نمی شود؛ او می‌گوید: « چنین تشبیهی به جا نیست چرا که هنوز فتوشاپ در هر سطحی وجود دارد.»

در این میان این سوال به وجود می‌آید که آیا امکان ارائه «فتوشاپ واقعی» برای اندروید نیز امکان پذیر است؟ و باید گفت که بلسکی در پاسخ به این سوال به چنین جوابی بسنده کرده است: «در حال حاضر برخی از محصولات ما در نسخه اندروید نیز عرضه شده است و امیدواریم که تعداد آنها در آینده بیشتر نیز شود. »

از آنجا که مایکروسافت سرفیس و دیگر تبلت‌های ویندوزی قادر به اجرای نسخه کامل برنامه‌های مبتنی بر ویندوز هستند، نیازی به نسخه جداگانه فتوشاپ برای این دستگاه‌ها حس نمی‌شود اما، برای استفاده از نسخه کامل فتوشاپ روی صفحه نمایش لمسی هنوز نیاز به تغییرات و بهینه‌سازی‌های کوچکی مثل تغییر اندازه ابزار قلم‌مو و دیگر ابزارهاست. آیا با انجام این بهینه سازی‌های لمسی می‌توان امیدوار بود که فتوشاپ آیپد همانند فتوشاپ دسکتاپ شود؟ البته باز هم بلسکی از ارائه جواب روشن طفره رفته و  پاسخ کوتاهی با این مضمون داد: «قطعا تیم ما در حال بررسی این موضوع است و بطورکلی ما پیوسته در تلاشیم تا تجربه استفاده از نسخه دسکتاپ مدرنیزه شود.»

حدود هشت سال از انتشار اولین آیپد می‌گذرد و تاکنون هیچ نسخه کاملی از فتوشاپ برای آن ارائه نشده است (فقط برنامه‌های سبکی مانند فتوشاپ اکسپرس و اسکچ برای آیپد عرضه شده‌اند.) و این موضوع باعث شد تا هنرمندان از جایگزین‌هایی مثل Affinity و Procreate بهره بگیرند.

با توجه به طرحی که ادوبی برای اولین نسخه از فتوشاپ CC آیپد در نظر گرفته، بعید است که دسترسی به جانشین کاملی برای  نسخه دسکتاپ، که همانند اپلیکیشن‌های Astropad  و Duet به هنرمندان اجازه استفاده کامل از تمام امکانات این برنامه را می‌دهد، به این زودی امکان‌پذیر باشد. با این حال اگر این شرکت واقعا موفق به ایجاد فرمت PSD Cloudای شود که توانایی یکپارچه‌سازی تغییرات صورت گرفته از طریق دستگاه‌های مختلف را دارد، همین یک ویژگی کافیست تا این نسخه را «فتوشاپ واقعی» بنامیم.

در پاسخ به این سوال که  آیا این شرکت برای آوردن سایر محصولاتش به آیپد نیز برنامه‌ای دارد یا خیر، بلکی پاسخ داد: « قطعا قصد من اینست که  محصولات بیشتری را برای آیپد به ارمغان بیاوریم و هر محصول را تبدیل به یک سیستم چند پلتفرمی کنیم.»

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)