خانهاخبار
اپل دوست ندارد خلاق باشد!

اپل دوست ندارد خلاق باشد!

تحلیلگران حوزه فناوری معتقدند اپل آنچنان که باید و شاید در زمینه توسعه و خلاقیت سرمایه‌گذاری نمی‌کند.
۱۳۹۷/۴/۲۹
image

سرمایه‌گذاری سال گذشته اپل در واحد تحقیق و توسعه حدود 12.7 میلیارد دلار بود. عددی بزرگ‌تر از سرمایه‌گذاری کوپرتینویی‌ها برای محصولات بین 1998 تا 2011، بازه‌ای که آیفون، آیپد و آیپاد در آن متولد شدند. حتی رشد واحد تحقیق و توسعه اپل سریع‌تر از رشد فروش آن‌هاست. با این همه برخی تحلیلگران مانند تونی ساکوناگی معتقدند این سکه روی دیگری هم دارد که از خساست اپل در سرمایه‌گذاری برای آینده سخن می‌گوید.

image

ساکوناگی، تحلیلگر برنشتاین، می‌گوید غول تکنولوژی تنها 2% از جریان نقدی آزاد خود را در بخش R&D یا همان واحد تحقیق و توسعه صرف می‌کند. حال آن که این عدد برای رقبا نزدیک به 25% است. جریان نقدی آزاد به مبلغی گفته می‌شود که بعد از پرداخت مالیات و مخارج عمده مانند ساخت یا خرید ساختمان‌ها و تجهیزات باقی می‌ماند. با توجه به درآمد سرسام آور سالانه اپل، حتی 2% از این مقدار هم بسیار زیاد خواهد بود. اما مسئله این است که رقابت در این عرصه بسیار سرسختانه است و کارشناسان تصور می‌کنند اپل چنان که باید آن را جدی نگرفته.

در این تحلیل به سهم 5.1 درصدی R&D از کل درآمد فروش (میزان فروش اپل بدون احتساب مخارج و مالیات) اشاره شده که تقریبا نصف رقبایی با بهره‌وری مشابه (حدود 38%) است. یعنی درآمد خالص شرکت با احتساب تمام هزینه‌ها 38% کل فروش است. بر این اساس ساکوناگی ادعا می‌کند میراث استیو جابز دست کم برای برابر شدن با رقبا باید سر کیسه را تا دو برابر کردن سرمایه واحد R&D شل کند. جالب است بدانید در سال 2017 اپل بیشترین فروش را با 239 میلیارد دلار در بین شرکت‌های امریکایی داشت، حال آن که در زمینه سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه رتبه ششم از ده شرکت مورد مطالعه را کسب کرد.

اگرچه سرمایه‌گذاری اپل در این خصوص طی 6.5 سال گذشته 5 برابر شده، ساکوناگی آن‌ها را ملامت می‌کند و عدم تولید محصولاتی خارق‌العاده، مانند دوران طلایی استیو جابز را برای شرکتی به این بزرگی ناامیدکننده می‌داند. وی ضمن تایید این که توسعه خط تولید به ارائه محصولات جدید می‌انجامد، لزوم گسترش خدمات را نیز یادآور می‌شود.

احتمالا به خاطر دارید کوپرتینویی‌ها در بازه 2012-2013 به گم کردن مسیر و بی‌توجهی به پروژه‌های خلاقانه محکوم می‌شدند. از آن زمان تا امروز با تولید محصولاتی چون ساعت هوشمند، ایرپاد و هوم پاد تا حدی از زیر بار این فشار خارج شده‌اند و حتی امروز در زمینه تولید ساعت بزر‌گ‌ترین تولیدکننده محسوب می شوند. با این حال هیچ یک از این موارد به اندازه آیپاد، آیفون و آیپد دنیا را تکان نداده‌اند.

در حال حاضر از عینک‌های مجهز به هوش مصنوعی که احتمالا در بازه 2020 تا 2021 رونمایی می‌شود به عنوان برگ برنده بعدی و محصولی انقلابی یاد می‌شود. سال گذشته جین مانستر، تحلیلگر مجموعه لوپ ونچرز در مدح این عینک گفت محصولی بسیار بزرگ‌تر و اثرگذارتر از آیفون خواهد بود.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (6 نظر)

mking

۱۳۹۷/۵/۳
خب اگر قرار بود گوشی به خاطر قیمت بالا پر فروش بشه کمپانی ورتو باید در صدر می بود.

mking

۱۳۹۷/۵/۳
و به عبارتی بزرگترین کمپانی...

Saeed

۱۳۹۷/۴/۳۱
تنها سیستم عاملش کل گوشی های اندرویدی که مثل اسباب بازی ن رو می ارزه
هرکی ندونه میگین طراحی، طراحی انگار سامسونگ طراحی هاش خیلی متفاوت بوده!! مگه اونم هی همه رو تکراری نمیزنه؟!
اس 8 و اس9 و حالا هم اس10 همه یه طراحی دارن فقط دوربینشونو افقی یا عمودی میکنه
تازه سری نوتش هم داره شبیه اس میشه و اگه قلم نبود فرقی با خانواده اس نمیکرد
جدیداً سری آ هم داره شبیه سری اس میشه نمونه ش A6
اگه طراحی آیفون بد بود و اون همه انتقاد الکی و کورکورانه داشت که الان همه کمپانی ها مثل آیفون روی صفحه نمایششون ناچ رو بکار نمیبردن
حالا یکی نیست بگه هواوی تو که به اون بریدگی آیفون مسخره میکردی چرا خودت الان گوشی هات شبیه آیفون میزنی حتی توی دوربین عقب!!
اصلا ارزش نداره بیای اینجا با یه سری که متعصبانه نظر میدن کل کل کنی
منم این نظرو گفتم که بدونین دیگه همه برندهای موبایل دارن به یک مسیر و یک شکل منتهی میشن و اونم تمام صفحه بودنه اینجا دیگه شکل و طراحی مهم نیست بلکه قدرت و کیفیت و نوآوری در قسمت نرم افزاری سیستمه که مهمه
خوش باشید.

عباس

۱۳۹۷/۴/۳۱
وقتی دیگر شرکتها دارن سرمایه گذاری می کنن. مگه کرم داره سرمایه گذاری کنه.
شرکتای دیگه میسازن اگه ازش خوشش اومد ازش استفاده میکنه. سودشم که داره. اصلا چرا باید سرمایه گذاری کنه. اپل بیشتر توسعشو براش شرکتای کوچیک دیگه انجام میدن.

soroosh

۱۳۹۷/۴/۲۹
مزخرف ترین کمپانی