خانهاخبار
جمع‌بندی شایعه‌ها درباره پرچم‌دار نوکیا 9

جمع‌بندی شایعه‌ها درباره پرچم‌دار نوکیا 9

نوکیا ظاهرا قصد دارد امسال چند گوشی پرچم‌دار مختلف را روانه بازار کند. در خلال ماه‌های گذشته بارها شاهد انتشار گزارش‌های مختلف منسوب به پرچم‌دار نوکیا 9 بوده‌ایم. حالا با نزدیک شدن به نمایشگاه MWC 2018 قصد داریم همه شایعه‌های رایج را درباره این گوشی گردآوری کنیم.
۱۳۹۶/۱۱/۱۶

برند نوکیا به کمک کمپانی HMD Global سال گذشته احیا شد و چند گوشی لمسی اندرویدی تازه ازجمله نوکیا 6، نوکیا 3 و نوکیا 5 را روانه بازار کرد اما در حال حاضر پرچم‌دار نوکیا 8 سطح بالاترین گوشی این برند به شمار می‌رود. شایعه شده است که این سازنده یک پرچم‌دار تازه دیگر را با حاشیه‌های باریک‌تر و مشخصات فنی سطح بالاتر تحت عنوان نوکیا 9 در دست توسعه دارد. از طرفی گفته می‌شود که نوکیا احتمالا یک نسخه دیگر را هم از پرچم‌‌دار محبوب قبلی خود به نام Nokia 8 Sirocco معرفی خواهد کرد. در حال حاضر هیچ‌کدام از این گوشی‌ها رسما به تأیید مقامات کمپانی فنلاندی HMD Global نرسیده‌اند و نمی‌دانیم معرفی کدام‌یک قطعی خواهد بود.

image

اصلا از کجا بدانیم که این شایعه‌ها مربوط به نوکیا 9 یا مدل تازه نوکیا 8 است؟ در پاسخی صادقانه باید بگوییم که هیچ قطعیتی در این باره وجود ندارد و همه این خبرها به نوعی با هم ترکیب شده‌اند. بدین ترتیب ممکن است برخی از این شایعه‌ها اصلا صحت نداشته باشند و برخی‌شان را هم در قالب نوکیا 8 مدل 2018 مشاهده کنیم. با توجه به این موضوع که نمایشگاه بین المللی MWC 2018 چند هفته دیگر در بارسلون اسپانیا برگزار می‌شود، انتظار می‌رود که HMD Global حداقل یکی از این گوشی‌ها را در خلال آن معرفی کند.

همان‌طور که گفتیم، هیچ خبری فعلا قطعی نیست و درباره تاریخ نهایی عرضه هم اطلاعات مشخصی در دست نیست. به هر حال تلاش کرده‌ایم در این مطلب همه شایعه‌های رایج را درباره نوکیا 9 احتمالی گردآوری کنیم و با این گوشی مرموز کمی بیشتر آشنا شویم. در خلال هفته‌های آینده هم احتمالا شاهد انتشار خبرهای تکمیلی درباره این دو پرچم‌دار تازه خواهیم بود و مطلب پیش رو را به روزرسانی خواهیم کرد.

مشخصات فنی

چندی پیش یک گوشی سطح بالای مرموز از نوکیا با شناسه TA-1005 از کمیسیون ارتباطات آمریکا (FCC) مجوز دریافت کرد و برخی مشخصاتش هم در پایگاه این آژانس منتشر شد. بر اساس اطلاعات مندرج در اسناد منسوب به آن باید بگوییم که گوشی مذکور صفحه نمایش 5.5 اینچی OLED، 128 گیگابایت حافظه داخلی (با پشتیبانی از کارت حافظه جانبی microSD)، باتری با ظرفیت 3250 میلی آمپر ساعت دارد و از پردازنده پرچم‌دار سال گذشته کوالکام یعنی اسنپ‌دراگون 835 قدرت می‌گیرد. خبرگزاری آنلاین Android Crunch هم این اطلاعات را به نوکیا 9 نسبت داده و برخی مشخصات آن را هم تأیید کرده است. از طرفی صفحه نمایش 5.5 اینچی باعث می‌شود نوکیا 9 نسبت به سایر پرچم‌داران سال 2018 سطح پایین‌تر دیده شود. حالا که طراحی بدون حاشیه به ترندی محبوب تبدیل شده است اگر نوکیا 9 هم بدون حاشیه طراحی شود، این پرچم‌دار تازه نسبت به سایر گوشی‌های سطح بالای امسال ابعاد کوچک‌تری خواهد داشت.

البته فهرست مشخصات منسوب به این گوشی کاملا سطح بالا هستند. MSM8998 شناسه فنی پردازنده کوالکام اسنپ‌دراگون 835 که پرچم‌داران قدرتمند سال 2017 به آن مجهز شده بودند. اگر این شایعه صحت داشته باشد، پرچم‌دار تازه نوکیا برخلاف سایر پرچم‌دارهای امسال از اسنپ‌دراگون 845 قدرت نمی‌گیرد. از طرفی ممکن است این خبر به نوکیا 8 تازه مرتبط باشد و این گوشی پیش از نوکیا 9 روانه بازار شود. البته حافظه داخلی پیش فرض 128 و باتری 3250 میلی آمپر ساعتی را هم نباید فراموش کنیم.

در اسناد آژانس رگولاتوری FCC به مشخصات حافظه رم اشاره نشده است اما با توجه به سایر مشخصات حدس می‌زنیم HMD 6 گیگابایت رم برای پرچم‌دار تازه‌اش در نظر گرفته باشد. از طرفی یک نسخه 8 گیگابایتی هم از این گوشی چندی پیش در پایگاه بنچمارک Geekbench دیده شد؛ اما نسبت به صحت آن خبر هنوز هم مشکوکیم.

دوربین

اسناد مجوز FCC برای گوشی TA-1005 نوکیا در کنار مشخصات فنی به برخی جزئیات درباره دوربین احتمالی گوشی نوکیا 9 هم اشاره کرده است. همان‌طور که انتظار داریم، این گوشی به دوربین اصلی با لنزهای دوگانه مجهز می‌شود و کیفیت این لنزها هم 12 و 13 مگا پیکسلی خواهد بود.

اگر خاطرتان باشد، نوکیا 5 چندی پیش به نسخه بتای اندروید اوریو ارتقا یافت و برخی کاربران موفق شدند اطلاعاتی درباره گوشی نوکیای آینده مجهز به دوربین دوگانه را از اپلیکیشن پیش فرض دوربین آن استخراج کنند. این اپلیکیشن دارای قابلیت‌هایی بود که هیچکدام از گوشی‌های موجود نوکیا در آن زمان به امکاناتش مجهز نشده بودند. در این به روزرسانی مشخصا به وضعیت زاویه باز و بزرگنمایی 2 برابر اشاره شده بود در حالی که هیچکدام از این مشخصات در پرچم‌دار نوکیا 8 با دوربین تکی امکان پذیر نیست؛ به همین خاطر می‌توان ادعا کرد که این ویژگی‌ها در پرچم‌دار بعدی نوکیا که احتمالا نوکیا 9 نام می‌گیرد، ارائه شود. اگر این پیش بینی صحت داشته باشد، دوربین دوگانه نوکیا 9 احتمالا از ویژگی‌های متعددی پشتیبانی می‌کند.

از طرفی با مشاهده مشخصات دوربین سلفی با یک لنز 5 مگا پیکسلی برای نوکیا 9 کاملا ناامید شدیم. انتظار می‌رفت نوکیا پرچم‌دار بعدی خود را به دوربین سلفی قدرتمندتری مجهز کند.

طراحی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، مرز میان نوکیا 9 و نوکیا 8 تازه بسیار باریک است. بسیاری از شایعه‌های منتشر شده در ماه‌های اخیر شبیه نوکیا 8 به نظر می‌رسند اما بارها به نوکیا 9 نسبت داده شده‌اند. البته اگر این تصاویر فاش شده را به نوکیا 9 نسبت دهیم، باید بگوییم که در طراحی آن تا حدودی از نوکیا 8 الهام گرفته شده است.

image

یکی از تازه‌ترین خبرهای فاش شده، تصویر زنده منسوب به پنل پشتی نوکیا 9 است که اولین بار در شبکه اجتماعی Baidu منتشر شد و نمای پشتی آن را به نمایش گذاشت. در این تصویر شاهد بریدگی‌های مختلفی در پنل پشتی هستیم که ظاهرا به دوربین دوگانه، فلش LED و حسگر اثرانگشت تعلق دارند.

چندی پیش هم چند تصویر سه بعدی رندر شده منسوب به نوکیا 9 توسط @OnLeaks در فضای وب فاش شدند. می‌توانید این تصاویر را در ویدیوی ذیل مشاهده کنید.

این تصاویر رندر شده تا حدودی شبیه تصاویر شماتیکی هستند که در ماه آوریل سال گذشته فاش شدند. تصویر شماتیک مذکور از نظر طراحی شبیه نوکیا 9 به نظر می‌رسد اما ابعادش کمی بزرگ‌تر است.

image

این کشیدگی مشخصا از نسبت نمایش 18:9 و طراحی بدون حاشیه خبر می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید، نوکیا 8 سال گذشته چندان هم بدون حاشیه نبود اما این تصویر شماتیک تا حدودی شبیه دوگانه بدون حاشیه Galaxy S8 سامسونگ طراحی شده است. البته این تصویر را نباید طراحی نهایی نوکیا 9 دانست چراکه تصویر شماتیک گوشی دیگری منسوب به نوکیا 8 با حاشیه‌های باریک هم آن را همراهی می‌کرد.

از طرفی سایر شایعه‌ها در این باره اشاره کرده‌اند که نوکیا 9 از طراحی بدون حاشیه و صفحه شیشه‌ای 3 بعدی لبه تا لبه بهره می‌برد. این شایعه احتمال حذف حاشیه‌های کناری صفحه نمایش را تأیید می‌کند. همچنین گفته می‌شود که دکمه‌های لمسی این پرچم‌دار تازه از نوع مجازی پیشرفته خواهند بود.

تازه‌ترین تصاویر فاش شده از نوکیا 9 باز هم ابتدا در Baidu منتشر شدند و آن را در دو رنگ براق نارنجی و آبی به نمایش گذاشتند. این تصاویر هم در ادامه برخی شایعه‌ها، نوکیا 9 را با طراحی بدون حاشیه و لبه تا لبه نشان می‌دهند.

تاریخ نهایی معرفی و عرضه

هنوز به درستی نمی‌دانیم نوکیا 9 چه زمانی معرفی می‌شود و آیا اصلا قرار است معرفی شود یا خیر. شایعه‌های مختلف معتقدند که این پرچم‌دار تازه در صورت تأیید ساخت، حدودا 885 دلار قیمت گذاری می‌شود.

کلام آخر

نوکیا 9 احتمالا مرموزترین گوشی آینده HMD Global است که هنوز هم نمی‌دانیم سرنوشت آن چگونه ختم خواهد شد. اغلب سازندگان نامی دو پرچم‌دار را در طول سال میلادی معرفی می‌کنند. در شرایطی که خبرهای مختلف درباره نوکیا 9 و نوکیا 10 سطح بالا منتشر می‌شد، شاهد انتشار گزارشی مبنی بر احتمال معرفی یک نسخه تازه از پرچم‌دار نوکیا 8 به نام Sirocco بودیم. اگر این خبر صحت داشته باشد و نوکیا بخواهد Nokia 8 Sirocco را با همان پردازنده اسنپ‌دراگون 835 روانه بازار کند، معرفی دو پرچم‌دار دیگر تا انتهای سال 2018 از سوی این سازنده اصلا منطقی به نظر نمی‌رسد. دو احتمال اصلی در این میان وجود دارد. اول اینکه نوکیا 8 تازه در خلال برگزاری نمایشگاه MWC 2018 معرفی شود و رونمایی از نوکیا 9 تا چند ماه آینده به تعویق بیفتد. در این صورت HMD وادار خواهد شد طراحی نوکیا 9 را مورد بازبینی قرار دهد و ترندهای روز طراحی موبایل را در آن اعمال کند. همچنین ساخت نوکیا 10 که بارها شاهد فاش شدن طراحی دوربین نوینش بودیم هم به سال آینده موکول خواهد شد. از طرفی اگر Nokia 8 Sirocco معرفی نشود، برنامه تولید و عرضه نوکیا 9 و سپس نوکیا 10 طبق انتظارها پیش خواهد رفت. بدین ترتیب نوکیا 9 در نمایشگاه MWC 2018 حضور خواهد یافت و تا پایان سال 2018 هم احتمالا شاهد رونمایی از پرچم‌دار سطح بالای نوکیا 10 خواهیم بود.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

arash

۱۳۹۶/۱۱/۱۷
اطلاعاتی من بدست اوردم این گوشی مشخصاتش درسته و به زودی معرفی میشه اما پرچمدار نوکیا برای سال 2018 نوکیا 10 یا نوکیا x با اسنپ دراگون 845 هست

علی

۱۳۹۶/۱۱/۱۶
اخرین تیزر ویدیویی در مورد نوکیا9 واقعا بی نظیر