خانهاخبار
کروم‌بوک‌های جدید با تراشه اسنپدراگون 845 کوالکام عرضه خواهند شد

کروم‌بوک‌های جدید با تراشه اسنپدراگون 845 کوالکام عرضه خواهند شد

براساس گزارش جدید فروم توسعه‌دهندگان XDA، گوگل به دنبال بهینه‎سازی سیستم‌عامل کروم است تا کروم‌بوک‌های جدیدی را با پردازنده اسنپدراگون 845 کوالکام معرفی نماید.
۱۳۹۶/۱۰/۶

مایکروسافت با همکاری کوالکام، در اوایل ماه جاری میلادی از نخستین رایانه‌های قابل‌حمل با سیستم‌عامل ویندوز 10 و پردازنده‌ای مبتنی بر معماری ARM رونمایی کرد. انتظار می‎رود که نخستین لپ‌تاپ‌های هیبریدی با پردازنده‎های کوالکام تا چندین ماه دیگر وارد بازار شود؛ مایکروسافت به این محصولات، به عنوان «رایانه‌های شخصی همیشه متصل» اشاره می‌‏کند که به دلیل پشتیبانی آن‌ها از LTE Cat.16 و دست‌یابی به سرعت دانلود حداکثری 1 گیگابیت بر ثانیه است.

شرکت ایسوس، لپ‌تاپ NovaGo و اچ‌پی، تبلت هیبریدی HP Envy X2 را با تراشه اسنپدراگون 835 کوالکام عرضه خواهند کرد. ضمن اینکه شرکت لنوو نیز با یک لپ‌تاپ با پردازنده اسنپدراگون 835 به رقابت خواهد پرداخت؛ لنوو اعلام کرده است که لپ‌تاپ جدید خود را در ماه آینده میلادی و در نمایشگاه CES 2018 به صورت رسمی معرفی خواهد کرد. شرکت سامسونگ و شیائومی نیز تصمیم دارند تا لپ‌تاپ‌های جدید خود را با سیستم‌عامل ویندوز و پردازنده‌ی مبتنی بر معماری ARM ارائه دهند.

با این‌حال، به‌نظر می‌رسد که این محصولات در آینده کار بسیار دشواری در پیش خواهند داشت زیرا گوگل نیز به دنبال بهینه‌سازی پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM برای کروم‌بوک‌های جدید است. انجمن توسعه‌دهندگان XDA، به شواهدی دست پیدا کرده‎ است که نشان می‌‏دهد یک کروم‎بوک با پردازنده اسنپدراگون کوالکام توسعه می‏‌یابد؛ این موضوع باعث خواهد شد تا سیستم‌عامل کروم به رقیب قدرت‌مندی برای ویندوز 10 S مایکروسافت تبدیل شود. لازم به‌ذکر است که روی لپ‌تاپ‌های جدید ایسوس و اچ‌پی، سیستم‌عامل ویندوز 10 S مایکروسافت اجرا می‌شود؛ هرچند، می‎توانید آن‌را به نسخه کامل یعنی ویندوز 10 ارتقا دهید.

image

در حال‌حاضر، هیچ تأییدیه‌ای مبنی بر اینکه سیستم‌عامل کروم به‌زودی از پردازنده‌های اسنپدراگون کوالکام پشتیبانی خواهد کرد؛ وجود ندارد. هرچند، کروم‌بوک‌های جدید به احتمال زیاد به تراشه اسنپدراگون 845 مجهز می‎شوند. همچنین مدیر اجرایی کوالکام اعلام کرده است که در نیمه دوم (احتمالاً در سه ماهه سوم) سال 2018، اولین لپ‌تاپ‎های ویندوزی با تراشه اسنپدراگون 845 معرفی و عرضه خواهند شد.

چیپ‌ست‌های مبتنی بر معماری ARM که پیش‏تر در کروم‎بوک‌ها استفاده شده است، عملکردی پایین‌تر از حد انتظار ارائه می‌دهند. اگرچه تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام، قدرت بیشتری دارند و همین موضوع باعث خواهد شد تا کروم‌بوک‌های جدید، قدرت بالاتری نسبت به مدل‎های پیشین داشته باشند.

یکی از مزایای استفاده از پردازنده‌های ARM روی لپ‌تاپ‌ها، افزایش شارژدهی این محصولات است. مایکروسافت ادعا می‌کند که لپ‌تاپ‌های ویندوزی با تراشه ARM با یک‌بار شارژ کامل، به مدت یک هفته قابل استفاده خواهند بود. به همین جهت، باید دید که گوگل چگونه از مزایای پردازنده‌های ARM روی سیستم‌عامل کروم بهره خواهد برد.

لازم به‌ذکر است که پیش از عرضه‌ی کروم‌بوک‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون 845، باید بهینه‌سازی‌های زیادی روی سیستم‎عامل کروم اعمال شود. تراشه اسنپدراگون 845 کوالکام به هشت هسته پردازشی نیمه شخصی‌سازی شده Kryo مجهز خواهد بود و از واحد پردازشگر گرافیکی آدرنو 630 بهره می‎گیرد. سامسونگ نیز تولید این تراشه را به صورت گسترده برعهده دارد؛ اسنپدراگون 845 مانند نسل قبل، بر مبنای فرآیند پردازش 10 نانومتری FinFET سامسونگ تولید خواهد شد.

در حال‎حاضر، مشخص نشده است که کدام سازنده، اولین کروم‌بوک مجهز به تراشه اسنپدراگون 845 را ارائه می‏‌دهد. همچنین بازه‌زمانی دقیقی برای ارائه کروم‌بوک‌های جدید با پردازنده‌ی مبتنی بر معماری ARM اعلام نشده است.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)