خانهمقاله‌ها
راهنمای راه‌اندازی اپلیکیشن Google Authenticator؛ امنیت را دوبرابر کنید

راهنمای راه‌اندازی اپلیکیشن Google Authenticator؛ امنیت را دوبرابر کنید

امروزه امنیت، دغدغه اصلی کاربرانی است که مجبورند هر روز حجم بیشتری از اطلاعات محرمانه را روی گوشی‌های همراهشان ذخیره کنند. خوشبختانه اپلیکیشن‎های سودمندی در حوزه امنیت طراحی شده‎اند و به کاربران کمک می‎کنند تا دسترسی به اطلاعات شخصی توسط سودجویان را به حداقل برسانند. اپلیکیشن Google Authenticator یکی از این برنامه‎هاست.
۱۳۹۶/۸/۱۵

اپلیکیشن Google Authenticator برنامه‌‏ رایگانی است که کمک می‌کند تا امنیت حساب کاربری خود را در برابر سرقت رمزعبور بالاتر ببرید. نحوه‎ کار با این اپلیکیشن بسیار آسان است. استفاده از این اپلیکیشن برای برنامه‌‏های پرطرفداری مانند جی‎میل، فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام و ... به عنوان محافظی امنیتی در کنار فرآیند تایید صحت دو مرحله‏‌ای خیال کاربران را از امنیت بالای اطلاعات خصوصی‌شان آسوده می‌کند. 

این اپلیکیشن که هر دو نسخه‎ی iOS و اندروید آن در بازار موجود است، به درخواست کاربر به صورت تصادفی کدهایی تولید می‌کند تا با کمک آن‌ها هر زمان که کاربر برای ثبت‎نام در سرویسی اقدام می‎کند، هویت وی با بازخوانی این کدها توسط برنامه مورد نظر تایید شود. این کدها را می‎توان هر  چند مرتبه که نیاز باشد از طریق پیامک بر روی گوشی همراه دریافت کرد. البته تلاش‌های امنیتی اپلیکیشن Google Authenticator تنها به پیامک‎بازی با کاربران محدود نمی‎شود و این برنامه که بدون « هیچ مزد و منتی» برای کاربرش کار می‏‌کند، برای فراری دادن دزدان اطلاعات کاربر، ترفندهای دیگری نیز در آستین پنهان دارد.

متاسفانه برنامه‎هایی که با قابلیت ارسال کدهای تصادفی به عنوان رمزعبور برای گوشی‎های کاربران کار می‎کنند، با ضعف امنیتی روبه‎رو هستند که از چشمان تیزبین هکرها پنهان نمانده است. این برنامه‎ها از ناحیه‌‏ اپراتور مخابراتی که کاربر، سرویس پیامک خود را از آن دریافت می‎کند، آسیب‌پذیراند و هکرها  به راحتی اطلاعات این شرکت‎ها را هک می‌کنند تا به کدهای ارسال شده بر روی گوشی همراه کاربران دسترسی پیدا کنند. به همین دلیل نیز برنامه‎نویسان Google Authenticator تصمیم گرفته‌‏اند تا مرحله‎ی ارسال پیام از سرور اپراتور مخابراتی به گوشی کاربر را حذف کنند تا از این طریق هک اطلاعات اپراتور تلفن همراه، فایده‏‌ای برای هکر نداشته باشد. در واقع الگوریتم Google Authenticator به‎گونه‌‏ای است که کدهای مورد نیاز بر روی گوشی همراه کاربر ساخته می‌شوند و از سروری خارجی به گوشی ارسال نمی‌شوند.

در ادامه شما را با نحوه‌ی نصب و کار با این برنامه بیشتر آشنا خواهیم کرد:

  1. اپلیکیشن Google Authenticator را از اپ استور یا پلی استور گوگل دانلود کنید. خیالتان تخت باشد که این اپلیکشن رایگان است.
  2. قابلیت تایید صحت دو مرحله‏‌ای را بر روی حساب کاربری گوگل خود فعال کنید. برای این کار وارد حساب گوگل شوید و در قسمت Security and Sign-In گزینه Two-Step Verification را انتخاب کنید و به سمت پایین صفحه اسکرول کنید تا دکمه Authenticator app را پیدا و لمس کنید.
image
  1. بر مبنای سیستم‌‏عامل اندروید یا iOS، گوشی خود را انتخاب کنید.
image
  1. اپلیکیشن Google Authenticator را بر روی گوشی همراه خود فعال کنید و گزینه «به علاوه» را در محیط کاربری برنامه لمس کنید.
image
  1. در انتهای صفحه‎ نمایش گوشی شما دو گزینه برایتان نمایش داده خواهد شد. این گزینه‎ها عبارت‎اند از: Scan barcode و Manual entry؛

image

 

کافی است یکی از این گزینه‎ها را انتخاب کنید تا فرآیند نصب و فعال‎سازی کامل شود. البته اگر گزینه Scan barcode را انتخاب کنید، این فرآیند قدری طولانی‎تر خواهد بود. چرا که در این حالت ابتدا مجبور خواهید شد تا  یک برنامه‌ی QR scanner را بر روی گوشی خود نصب کنید و سپس در مقابل کد QR که بر روی صفحه‌ی نمایش وجود دارد، گوشی همراه خود را نگه دارید تا صحت و سلامت هویتتان برای اپلیکشن Google Authenticator محرز شود.

image

اما انتخاب گزینه Manual entry به این معنا خواهد بود که گوگل از طریق آدرس ایمیلتان کدی 16 رقمی برایتان ارسال خواهد کرد تا از طریق وارد کردن کد در محل خواسته شده، فرآیند فعال‎سازی اپلیکیشن را کامل کنید.

image

مراقب باشید تا گزینه Time Based در وضعیت روشن قرار داشته باشد. این مسئله برای این اهمیت دارد که همواره مطمئن باشید کدی که دریافت کرده‎اید، در واقع آخرین کدی است که توسط اپلیکیشن Google Authenticator تولید شده است.

پس از انجام این مراحل، هر زمان قصد ورود و استفاده از یکی از حساب‎هایی را داشته باشید که بر روی اپلیکیشن Google Authenticator تعریف شده است، این برنامه از شما درخواست می‎کند تا برای ورود کدی 6 رقمی را اعلام کنید. در این حالت، تنها کافی است اپلیکیشن Google Authenticator را باز کنید تا در چشم به هم زدنی، کد مورد نیاز برای گوشی شما ارسال شود.

image

به خاطر داشته باشید که پس از Log in کردن دیگر نیاز نیست هر بار که می‎خواهید وارد برنامه‌ای شوید، دوباره فرآیند تایید صحت دو مرحله‏‌ای را پشت سر بگذارید.

خوشحال باشید چرا که اکنون حساب کاربری شما نه تنها با قابلیت تایید صحت دو مرحله‌‏ای مراقبت می‎شود، بلکه لایه‌ امنیتی دیگری که برای عبور نیازمند ارائه کد امنیتی 6 رقمی است نیز به آن اضافه شده است. 

برچسب‌ها:

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

تی تی

۱۳۹۹/۱/۵
سلام اگر گوشی به هر دلیلی فلش بشه یا گم بشه دیگه دسترسی به این برنامه نیست پس باید چکار کنیم هر دفعه با اپراتور تماس بگیریم کاش میشد دوباره بشه با همون سیستم نصبش کرد

میلاد

۱۳۹۷/۸/۱۳
سلام. حالا اگر گوشی گم بشه یا بسوزه دیگه چطوری میشه وارد اکانت اینستاگرام شد؟ چون دیگه به این برنامه دست رسی نداریم

امیر فتاحی

۱۳۹۷/۸/۹
چرا برنامه google authenticatorتو گوشی سامسونگ نصب میشود ولی قسمت بار کد خوانش کار نمیکند؟

محمد کلی وندی

۱۳۹۷/۵/۳۰
چرا برنامه google authenticatorتو گوشی هواووی نصب میشود ولی قسمت بار کد خوانش کار نمیکند؟