خانهاخبار
نگاهی به همه نقاط قوت و ضعف شیائومی Mi MIX 2

نگاهی به همه نقاط قوت و ضعف شیائومی Mi MIX 2

شیائومی چندی پیش Mi MIX 2 را رسما معرفی کرد. اگر شما هم قصد خرید این گوشی بدون حاشیه زیبا را دارید به ادامه مطلب مراجعه کنید تا با همه نقاط قوت و ضعف آن آشنا شوید.
۱۳۹۶/۷/۳
image

شیائومی حدودا دو هفته پیش نسل دوم گوشی‌های بدون حاشیه‌اش را به نام Mi MIX 2 رسما معرفی کرد. طراحی ظاهری این گوشی زیبا به توضیح اضافه نیازی ندارد. درواقع Mi MIX 2 به خاطر طراحی ظاهری بدون حاشیه‌اش توانست توجه کاربران را در خارج از چین هم به خود جلب کند. متاسفانه شیائومی سال گذشته نسل اول این گوشی یعنی Mi MIX را تنها در چین به‌صورت رسمی معرفی و عرضه کرد و کاربران بسیار کمی موفق شدند آن را تهیه کنند؛ اما خوشبختانه این وضعیت قرار است برای Mi MIX 2 کاملا تغییر کند. این گوشی از 43 باند شبکه ارتباطی 4G LTE پشتیبانی می‌کند که بیشترین تعداد باند در میان سایر گوشی‌های موجود به شمار می‌رود. همین موضوع باعث می‌شود Mi MIX 2 قادر باشد با تقریبا همه شبکه‌های ارتباطی جهانی سازگار شود و حدس می‌زنیم هدف شیائومی هم از تعبیه این ویژگی، تلاش برای عرضه جهانی نسل تازه گوشی‌‌های بدون حاشیه‌اش در سرتاسر جهان باشد. یکی از مقامات رسمی شیائومی چندی پیش رسما تأیید کرد که Mi MIX 2 همچنین قرار است رسما وارد بازار هند شود. به نظر می‌رسد این سازنده نامی چینی برای عرضه پیشکش تازه‌اش در کشورهای متعددی برنامه‌ریزی کرده است هرچند هنوز جزئیات این طرح مشخص نیست. اجازه دهید دوباره به نسل قبلی باز گردیم. Mi MIX 2 در کنار زیبایی ظاهری و طراحی نوینش، مزایا و معایب متعددی داشت و شیائومی هم اعلام کرد که این محصول درواقع یک گوشی هوشمند کانسپت است. این سازنده قطعا تلاش کرده است بسیاری از معایب نسل قبلی را حالا در Mi MIX 2 رفع کند اما این گوشی زیبا را هنوز هم نمی‌توان یک گوشی بدون نقص دانست. در ادامه این مطلب سعی داریم نقاط قوت و ضعف این محصول را برای شما توضیح دهیم. با ماه همراه باشید:

نقاط قوت

image

مزایای Mi MIX 2 چندان زیاد نیستند اما مهم‌ترین آن‌ها بدون شک طراحی ظاهری‌اش است. اولین نکته‌ای که با دین این گوشی ممکن است توجه شما را جلب کند، حاشیه‌های بسیار باریک صفحه نمایش آن است. این حاشیه‌ها حتی از حاشیه‌های صفحه در نسل قبلی هم باریک‌تر هستند. کمی حاشیه در قسمت پایین پنل جلو دیده می‌شود اما این مقدار از حاشیه پایین Mi MIX باریک‌تر طراحی شده است. از طرفی این حاشیه آن‌قدر باریک است که چیزی از زیبایی طراحی ظاهری آن کم نمی‌کند و باعث اختلال در ظاهر بدون حاشیه‌اش هم نمی‌شود. حاشیه‌های صفحه نمایش در دو طرف کناری بسیار باریک و ناچیز هستند و سازنده تلاش کرده حاشیه قسمت بالا را هم تا حد امکان کاهش دهد و البته موفق شده است تا بلندگوی مکالمه را در همین موقعیت تعبیه کند. حالا که صحبت از طراحی ظاهری است، باید به این نکته هم اشاره کنیم که Mi MIX 2 در دو نسخه با کانفیگ مختلف معرفی شده است و ازنظر طراحی ظاهری هم تفاوتی جزئی میان آن‌ها وجود دارد. نسخه اصلی این گوشی به 6 گیگابایت رم مجهز شده و در سه نسخه با حافظه داخلی 64 / 128 و 256 گیگابایت رم و همچنین بدنه‌ای از جنس فلز و سرامیک معرفی شده درحالی‌که نسخه Special Edition آن 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی دارد و بدنه آن به‌صورت یکپارچه از جنس سرامیک طراحی شده است. البته هر دو نسخه علی‌رغم تفاوت در جنس بدنه و مشخصات فنی کاملا زیبا، شکیل و مدرن به نظر می‌رسند و شبیه هم هستند. سرامیک از مقاومت بیشتری نسبت به شیشه برخوردار است و کمتر از آن دچار خراشیدگی می‌شود. از طرف دیگر این ماده از شیشه سنگین‌تر است اما نکته مهم اینجاست که ظاهرش از شیشه هم گران‌تر و سطح بالاتر به نظر می‌رسد.

کمی قبل به بلندگوی مکالمه این گوشی اشاره کردیم و گفتیم شیائومی در عین باریک‌تر کردن حاشیه بالای صفحه نمایش موفق شده است این ویژگی را هم در آن به‌خوبی تعبیه کند. درواقع طراحی بلندگوی مکالمه در این گوشی تازه نسبت به Mi MIX بهبود یافته است و از نقاط قوت آن به شمار می‌آید. شیائومی سال گذشته از طراحی نه‌چندان رایجی برای بلندگوی مکالمه در Mi MI استفاده کرد و از تکنولوژی لرزشی فیزوالکتریک بهره برد. البته استفاده از تکنولوژی مذکور توسط شیائومی کاملا نوآورانه و جالب بود اما نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که بلندگوی مکالمه در Mi MIX بسیار ضعیف عمل می‌کرد. این مشکل هم ظاهرا در طراحی Mi MIX 2 رفع شده و بلندگوی بهتری در آن تعبیه شده است. البته سایر مشخصات فنی و داخلی این گوشی هم از نقاط قوت آن هستند. Mi MIX 2 از تراشه 64 بیتی کوالکام اسنپ‌دراگون 835 با پردازنده 8 هسته‌ای قدرت می‌گیرد که در حال حاضر توانمندترین تراشه موجود در میان پرچم‌داران بازار است. این گوشی در دو نسخه با مقدار 6 و 8 گیگابایت رم معرفی شده است و این میزان به‌ندرت در میان سایر گوشی‌ها دیده می‌شود. گوشی مذکور به صفحه نمایش زیبای 5.99 اینچی با وضوح تصویر 2160 در 1080 و نسبت نمایش 18:9 مجهز شده و حتی با توجه به حاشیه‌های فوق‌العاده باریکش اصلا عریض به نظر نمی‌رسد. ذکر این نکته هم لازم است که شیائومی گوشی Mi MIX 2 را به رم LPDDR4X و حافظه UFS 2.1 مجهز کرده و همین موضوع نشان می‌دهد سازنده آن جزئیات ریز داخلی را هم فراموش نکرده است. همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، گوشی مذکور همچنین از 43 باند شبکه ارتباطی 4G LTE پشتیبانی می‌کند که یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آن شمرده می‌شود.

اگرچه Mi MIX 2 شیائومی به مشخصات فنی فوق‌العاده‌ای مجهز شده است، اصلا گوشی گرانی نیست. البته این گوشی اصلا ارزان نیست اما قیمت پایه آن با توجه به طراحی ظاهری زیبا و مشخصات فنی‌اش در چین از حدود 505 دلار آغاز می‌شود که نسبت به سایر پرچم‌داران موجود بسیار کم است. نسخه سرامیکی آن 718 دلار قیمت‌گذاری شده و دو نسخه 128 و 256 گیگابایتی دیگرش هم 551 و 613 دلار هستند. علاوه بر همه نقاط مثبت این گوشی شاید بهتر باشد درباره دوربینش هم کمی صحبت کنیم. البته حسگر IMX386 که در پنل پشتی Mi MIX 2 تعبیه شده، بهترین لنز سونی نیست اما بااین‌حال این دوربین نسبت به دوربین اصلی در Mi MIX ارتقا یافته است. دوربین اصلی در نسل قبلی نسبت به دوربین یک گوشی پرچم‌دار چندان باکیفیت نبود و شیائومی هم تصمیم گرفت لنز IMX386 را اولین بار در Mi 6 به کار ببرد. دوربین اصلی Mi 6 حالا قادر است تصاویر باکیفیتی ثبت کند و به همین خاطر پیش‌بینی می‌کنیم دوربین اصلی در Mi MIX 2 هم موفق ظاهر شود.

معایب

image

Mi MIX 2 متاسفانه در مقابل نفوذ آب مقاوم نیست. گوشی Mi 6 که پیش‌ازاین محصول معرفی شده است هم تا حدودی در مقابل نفوذ آب و گردوخاک مقاوم است اما ظاهرا Mi MIX 2 هیچ گواهی مقاومتی دریافت نکرده. البته این موضوع تا حدودی منطقی به نظر می‌رسد چراکه شیائومی تلاش کرده Mi MIX 2 را علی‌رغم تعبیه ویژگی‌های متعدد، تا حد امکان به‌صورت کامپکت طراحی کند. از طرف دیگر سازنده‌های دیگری مانند سامسونگ و ال‌جی وجود دارند که توانسته‌اند گوشی‌هایی ازجمله Galaxy S8, S8 Plus, Note 8, V30 و G6 را تولید کنند که ضدآب هستند و درصد نمایش هم در صفحه‌نمایش آن‌ها از پرچم‌دار تازه شیائومی بالاتر است. بدین ترتیب کاهش حاشیه‌های صفحه در Mi MIX 2 نمی‌تواند دلید موجهی برای ضدآب نبودن این گوشی قلمداد شود.

علاوه بر این، دوربین سلفی Mi MIX 21 در موقعیت نه‌چندان جالبی و در حاشیه پایین صفحه قرار گرفته است. حسگر این دوربین درواقع در گوشه سمت راست تعبیه شده و ممکن است اپلیکیشن دوربین درهنگام ثبت تصاویر سلفی به شما پیام دهد که باید گوشی را برای بهبود زاویه تصاویر، کمی بچرخانید. البته شاید این موضوع ازنظر اغلب کاربران معمول گوشی‌های هوشمند اصلا مشکل به نظر نرسد اما لازم دانستیم آن را به خاطر نا رایج بودنش در این قسمت ذکر کنیم. نکته دیگر اینکه گوشی مذکور از جنس سرامیک و فلز (نسخه گران‌ترش هم کاملا از سرامیک) ساخته شده است و همین موضوع باعث می‌شود از سایر گوشی‌های موجود در بازار سنگین‌تر باشد. شکی نیست که استفاده از متریال فلز و سرامیک به زیبایی آن افزوده اما از طرف دیگر به افزایش وزنش منجر شده است.

رابط کاربری اختصاصی کمپانی شیائومی یعنی MIUI 9 به‌صورت پیش‌فرض روی Mi MIX 2 نصب شده است. این رابط کاربری به‌قدری خاص طراحی شده که کاربران در مقابلش تنها به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ به عبارتی یا از آن متنفر خواهید بود یا عاشقش می‌شوید. اگر از طرفداران اندروید استاک و سیستم عامل اکسیژن هستید، احتمالا از این رابط کاربری خوشتان نمی‌آید. رابط کاربری MIUI 9 بدون ارجاع دهنده اختصاصی اپلیکیشن طراحی شده و به نظر می‌رسد که در طراحی آن از iOS اپل الهام گرفته شده است. سیستم عامل اندروید نوقا هم به‌صورت پیش‌فرض روی Mi MIX 2 نصب شده است اما به‌واسطه نقص‌هایی که در MIUI 9 وجود دارد، برخی ویژگی‌های این نسخه هنوز غیرفعال است. البته برخی ویژگی‌های کاربردی مانند وضعیت تقسیم صفحه نمایش (Split Screen) که به‌تازگی به MIUI اضافه شد، در این گوشی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. همچنین ویژگی پاسخ سریع (Quick Reply) هم فعلا در این گوشی وجود ندارد اما برخی گزارش‌ها ادعا کرده‌اند که شیائومی احتمالا آن را به‌زودی و در قالب به‌روزرسانی نرم‌افزاری به رابط کاربری‌اش اضافه می‌کند. به جزئیات متعددی درباره این پوسته می‌توان اشاره کرد اما در کل می‌توانیم بگوییم که نسبت به گذشته بهبود یافته است و بااین‌حال شاید موردپسند عموم کاربران واقع نشود.

بدترین نقاط ضعف

image

با در نظر گرفتن همه نکات مثبت و جالب Mi MIX 2 و همچنین معایبی که در قسمت قبل به آن‌ها اشاره کردیم شاید برشمردن بدترین نقاط ضعف این گوشی کمی سخت شود. ممکن است برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که به معایب گوشی مذکور اشاره کردیم و اصلا چه موردی را از قلم انداخته‌ایم. البته ما بدترین نقطه‌ضعفش را برای پایان کار نگه داشته بودیم و آن هم چیزی نیست جز حذف جک هدفون 3.5 میلی‌متری. همان‌طور که می‌دانید، سال 2017 شاهد معرفی گوشی‌های متعددی بودیم که این ویژگی از طراحی‌شان حذف شده بود. این موضوع ممکن است برای برخی از مصرف کنندگان چندان مهم نباشد اما تعداد بسیاری از کاربران هنوز هم از هدفون‌های سیمی قدیمی برای تماشای فیلم و شنیدن موسیقی استفاده می‌کنند. به همین خاطر حذف جک هدفون 3.5 میلی‌متری از روی گوشی ممکن است در تصمیم آن‌ها در مورد خرید Mi MIX 2 تأثیرگذار باشد. البته شیائومی یک دانگل ارتباطی هم در جعبه Mi MIX 2 قرار داده است اما استفاده از این وسیله شاید برای کاربران بدون دردسر هم نباشد. همچنین ممکن است این دانگل ازنظر طراحی ظاهری هم با هدفون شما هماهنگ نباشد. سازندگان معروف وجود دارند که توانسته‌اند گوشی‌های مدرن و زیبایی را امسال بدون حذف جک هدفون تولید کنند. به همین خاطر معتقدیم شیائومی هم می‌توانست آن را از طرحی Mi MIX 2 حذف نکند. همچنین هنوز هم موضوع عرضه جهانی این گوشی ممکن است مشکل‌ساز شود. شیائومی احتمالا گوشی مذکور را تنها در چند بازار اصلی جهان عرضه می‌کند و برای مثال کاربران آمریکایی قادر نخواهند بود به‌صورت رسمی آن را از بازار این کشور خریداری کنند.

کلام آخر

image

به قسمت نهایی و جمع‌بندی رسیدیم. گوشی زیبای Mi MIX 2 شیائومی در کل ارزش خرید دارد. اگر قصد دارید یک گوشی جدید و بدون حاشیه بخرید اما به Galaxy S8 سامسونگ و LG G6 علاقه‌ای ندارید، Mi MIX 2 می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. حتی اگر بودجه‌تان اجازه می‌دهد یکی از پرچم‌داران امسال سامسونگ و ال‌جی را تهیه کنید، بد نیست Mi MIX 2 را هم در نظر بگیرید؛ مخصوصا به این خاطر که شیائومی بسیاری از مشکلات فنی نسل قبلی را در این نسخه رفع کرده و پرچم‌دار قابل قبولی معرفی کرده است.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (9 نظر)

.....

۱۳۹۶/۱۱/۲۵
بعضیا فکر کنم هیچ از گوشی واقعا نمیدونید درسته دوربین دوگانه نداره ولی ارزش خرید داره من خودم طرفدار سامسونگم ولی این گوشی تو مقایسه ها از سامسونگم سریعتره بوده درسته سامسونگ و امل گوشیا خوبین ولی فقط پول مارک میگیرن درصورته ک مشخصات نوت۸ با این گوشی تقریبا یکیه ولی نوت۸ چیزی حدود ۲میلیون گرونتره فقط بخاطر ی دوربین دوگانه

ムℳɨŋ

۱۳۹۶/۱۰/۱۱
آیفون اگه جکو حذف کرده در عوضش هدفون بی سیمش هم داره ک بزاره روش...اما این ن باید با رابط usb.c ی هدفون بخورونی بهش...من میخواستم بخرم از این ولی دیدم معایبش دردسر زیاد داره رفتم s8+رو گرفتم گرونتر بود ولی ارزشش رو داشت

f.b

۱۳۹۶/۷/۲۸
این مارک یه آشغاله
ساعت miband گرفتم یبار رو یه گوشی نصب کردم پاک کردم دیگه نه رو همون گوشی نصب میشه نه رو گوشی دیگه ! توهم زده فک کرده اپله این آشغال پولم رو انداختم دور

حمید

۱۳۹۶/۷/۶
به نظرم اگه قرار بود عیبی به این گوشی گرفته بشه باید عدم وجود دوربین دوگانه میبود فقط، چون الان همه پرچمدارای شرکتهای رقیب از دوربین دوگانه استفاده میکنن

Mohammad

۱۳۹۶/۷/۴
سلام خسته نباشید میخواستم بدونم این گوشی رو از کجا میتونم بگیرم و قیمتش تو ایران چقدره؟!