خانهاخبار
چرا موتور‌های الکتریکی چند برابر پرقدرت‌تر و پربازده‌تر از موتورهای درونسوز هستند‌؟

چرا موتور‌های الکتریکی چند برابر پرقدرت‌تر و پربازده‌تر از موتورهای درونسوز هستند‌؟

نگاه به دلایلی که نشان می‌دهد چرا خودروهای برقی می‌توانند از خودروهای بنزینی سریعتر و پرقدرت‌تر باشند.
۱۳۹۶/۵/۱۲

در حال حاضر شاهد گسترش تولید و عرضه خودرو‌های برقی هستیم. شاید با مقایسه خودروهای پرقدرت بنزینی موجود و خودروهای الکتریکی تازه وارد در نگاه اول به نظر بیاید که منفعت خودروهای برقی فقط در کاهش مصرف انرژی و آلودگی هوا باشد و هیجان رانندگی و حس قدرت در این خودروها وجود ندارد. اما به یاد داشته باشیم که عقب بودن خودروهای برقی از خودروهای بنزینی در سرعت و شتاب به دلیل عقب بودن تکنولوژی باتری‌ها در تامین توان لازم برای آن‌هاست لیکن موتورهای برقی بدون شک بسیار پرقدرت‌تر و پربازده‌تر از موتورهای درون‌سوز هستند. 

موتورهای درون‌سوز علی رغم موتورهای الکتریکی بیشتر حرارت تولید می‌کنند تا حرکت

 در موتورهای درون‌سوز حرکت به واسطه‌ی کنترل محدود بر نحوه انفجار در سیلندرها بوجود می‌آید. سوخت بنزین در این موتورها قطعات فلزی را روی هم می‌لغزاند و اصطکاک مابین این فلزات با وجود اینکه در روغن غوطه‌ورند گرمای زیادی را تولید می‌کند که این انرژی حرارتی خودروی شما را رو به جلو نخواهد راند حال آنکه در موتورهای الکتریکی این اصطکاک‌ها تبدیل به فاصله‌های هوایی شده که فقط از شارهای مغناطیسی پر شده‌اند. شاید از حرف‌هایی که تا به اینجا زده شد خیلی خوشتان نیامده باشد اما خلاصه بگویم وقت آن رسیده تا باور کنیم که اکنون قدرت بیشتر، در عین مصرف کمتر، ممکن شده و این جادوی علم است. آیا میدانستید پیشرانه‌ی بسیاری از قطارهای بین شهری و کشتی‌ها، موتورهای الکتریکی هستند و موتورهای گازوییلی تنها برای تامین انرژی لازم برای آن‌ها بکار می‌روند؟ آیا وقت آن نرسیده که موتورهای برقی را باور کنیم؟

image

بیشتر بخوانید:

بهترین خودروهای الکتریکی سال 2017

تمامی سری‌های ب‌ام‌و تا 2020 به موتور برقی مجهز می‌شوند

بی وای دی E6؛ اولین خودرو تمام برقی ایران

آینده در دست خودروهای الکتریکی خواهد بود

بگذارید با یک مثال، مساله را روشن‌تر کنم. سال‌های زیادی بود که مردم برای مکتوب کردن مطالب از ماشین‌های تحریر استفاده می‌کردند تا زمانی که کامپیوتر اختراع شد. کامپیوترهای اولیه بسیار کند بودند و تایپ کردن با آن‌ها بیشتر شبیه به بازی با حروف و ارقام و نمایش آنها روی یک صفحه شیشه‌‌ای صرفا برای شوق کردن از پیشرفت فناوری بود. اما دیری نگذشت که کامپیوتر‌ها و بعد از آن لبتاپ‌ها کار با ماشین‌های تحریر را همچون سفر با شترهای کاروان از یادها بردند. بدون شک آنچه که باعث سریع‌تر شدن لبتاپ‌ها شد پیشرفت تکنولوژی در حوزه الکترونیک و ساخت پردازنده‌های بهتر و دیگر قطعات آن بود و حالا بسیاری از دانشمندان و مهندسین در سرتاسر دنیا در حال پیش بردن تکنولوژی در حوزه ساخت موتورهای برقی قابل استفاده در خودروهای الکتریکی هستند. موتورهای الکتریکی انواع مختلفی دارند و از دیدگاه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. از جمله پرکابردترین موتورهای برقی که امروزه در خودروهای الکتریکی به کار می‌روند موتورهای مغناطیس دائم سنکرون (PMSM) هستند که به عنوان مثال در BMW i3 از این نوع موتور استفاده شده است، اما از آنجا که بزرگترین تولید کننده آهنربا در جهان کشور چین بوده و به سبب افزایش تقاضا در اروپا و آمریکا قیمت آهنربا را بسیار بالا برده است، حالا بسیاری از کمپانی‌ها از جمله تسلا به دنبال بکارگیری نوع دیگری از موتورهای برقی به نام موتورهای رلوکتانسی هستند که بر اساس تغییر فاصله‌ی هوایی درون موتور کار می‌کنند. بازده موتورهای PMSM بیش از 90 درصد بوده در حالی‌که بازده موتورهای درون‌سوز خیلی کمتر است. ابعاد این موتورها نیز به نسبت موتورهای هم توان درونسوز بسیار کمتر است و وزن کمتری دارند.

image

دورنمای خودروهای الکتریکی در ایران

در حال حاضر در کشور ایران نیز تحقیقات بسیار زیادی در جهت توسعه این فناوری صورت گرفته و وزارت نیرو نیز به دنبال تدابیری برای احداث مراکز شارژ سریع و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای افزایش خودروهای برقی در ایران است.

بیشتر بخوانید:

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

محمد دهقانی

۱۳۹۶/۵/۱۷
نبود امید، دلیل مهاجرت نخبگان و نبود روابط بین الملل درست، دلیل عدم پیشرفت صنعت خودروسازی کشور است.

yashar2080

۱۳۹۶/۵/۱۷
اینا همش زاییده تخیلات ماست....ما هیچ بار علمیی نسبت به کشورهای دیگه نداریم... اگر ناسا 8 تا مهندس ایرانی داشته باشه مطمن باش 20 تا هم مهندس هندی داره و 50 تا هم مهندس آمریکایی...تو همه موارد همینطوره... این همه تکنولوژی جدید و نوظهور کشف شده چند درصدش مال ما بوده...الکی دلمونو خوش کردیم ما باهشویم اونا عقل ندارن!!!!!!... همه این تکنولوژیها که کار دست اوناست...جابز -وزنیاک-بیل گیتسو.... کدومشون ایرانی بودن؟!!!این طبیعیه که هر کشوری یه سری نخبه داشته باشه دلیلی نداره بگیم همشون باهوشن

شهرام

۱۳۹۶/۵/۱۶
چرا ما ایرانیها که نخبگان و مهندسین بزرگ و و صاحب دانش در تمام زمینه های علمی و مهندسی و.....داریم باید تمام بار علمیشون رو به جای ایران در کشورهای بزرگ جهان و در خدمت مردم اونها باشه مانند ناسا...یا کمپانی bmw ولی خودمون تو فقر صنعت به دلیل سودجوئی های مدیران بیکفایت و بی خرد و تدبیر داشتن خودرو هایی با تکنولوژی ۵۰ سال پیش رو ارزو کنیم و با هزینه هایی که برای خرید اشغال های ایرانی که فقط برای منافع شخصی خودشون حاضر به بهبود بخشیدن به کیفیت نیستند و جان مردم براشون از زباله بی ارزشتره با شعار حمایت از صنعت ایرانی با دهها برابر ارزش واقعیش بخریم که دقیقا با همین سرمایه میتونیم حالا نمیگم لامبورگینی یا مازراتی نه ولی حداقل یکی از همین خودرو های کره ای یا ژاپنی که دارای کیفیت غیر قابل مقایسه و داشتن استانداردهای روز جهان که میشه تهیه کنیم که لا اقل(دائما هم به دلیل مشکلات فنی و کیفیتی بعد از خرید جلوی نمایندگیهای الکی و بدون وجدان از کار و زندگی نیفتیم و خودمون رو فحش ندیم م) علاف نشیم و پولمون رو هم تو جیب یه مشت مفت خور نریخته باشیم که خیلی پررو برگرده بگه ما حتی اگه ماشین بدون لاستیک هم بزنیم مردم میخرن چون مجبورن خدایا قسمت میدیم به عدل و عدالت خودتان کلبه ی ظلم خودرو سازهای ما رو با خاک یکی کن و تقاص تک تک خونها و ظلم هایی رو که به ما کردن رو بگیر و مارو از بازار انحصاری ازاد کن...

saeed666

۱۳۹۶/۵/۱۲
آخرشو خوب نوشتی خخخخ. آخه ایران هنوز نمیتونه ماشین بنزینی بزنه اونوقت میخواد برا خودروهای برقی زیرساخت فراهم کنه خخخخ. ایران برا خودروهای بنزینی زیرساخت فراهم کنه خیلی خدمت کرده به مردم خودرو برقی هم پیش کشش. مثل این میمونه که ایران 3جی آورد بعدش زودی 4جی رو آورد در صورتی که هنوز که هنوزه تو بعضی جاها 3جی نمیده اومده 4جی آورده. حالا خبرها از اینه که رو5جی کار میکنه خخخخخخ وای خدا خخخخخخ.ممنون.

حسین

۱۳۹۶/۵/۱۲
ایشالا دویست سیصد سال دیگه ما هم میتونیم ماشین برقی سوار شیم