خانهمقاله‌ها
راهنمای جامع انتخاب نمایشگر موبایل

راهنمای جامع انتخاب نمایشگر موبایل

کیفیت نمایشگر موبایل و تبلت چقدر برایتان اهمیت دارد؟ در این مطلب به شما یاد خواهیم داد که چگونه بهترین نمایشگر موبایل را انتخاب کنید.
۱۳۹۶/۵/۴

صفحه‌نمایش موبایل یکی از فاکتورهای مهم در خرید تلفن‌های هوشمند و تبلت است. کارکرد صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند این روزها فقط به مشاهده ویدئو منحصر نمی‌شود و کارکردهایی چندبعدی به خود گرفته است.

اگر نمایشگر یک موبایل یا تبلت، از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد، قطعا لذت داشتن یک گوشی هوشمند را به یاس تبدیل می‌کند. به‌شخصه، در موقع خرید گوشی هوشمند یا تبلت، اول به مشخصات نمایشگر، مانند رزلویشن، نگاه می‌کنم. اگر می‌خواهید نحوه انتخاب بهترین نمایشگر موبایل را بدانید تا پایان با جی اس ام همراه باشید.

چگونه بهترین نمایشگر موبایل را انتخاب کنیم؟

سایز نمایشگر قطعا یکی از مهم‌ترین فاکتورها در خرید تلفن همراه است. امروزه اکثر گوشی‌های هوشمند موجود در بازار، با سایز 5.5 اینچ و بالاتر، در دسته فبلت‌ها طبقه‌بندی می‌شوند. گوشی‌هایی مانند آیفون 7 پلاس، گوگل پیکسل XL و اس 8 و 8 پلاس سامسونگ جزو این دست از گوشی‌ها هستند.

هرچند که به شخصه، سایز 4.7 اینچی آیفون را بهترین سایز نمایشگر بین گوشی‌های هوشمند میدانم، اما بزرگ بودن نمایشگر، مزیت‌های خاص خود را نیز دارد. برای مثال، گوشی‌هایی مانند جی 6 ال‌جی با سایز 5.7 اینچ و اس 8 و 8 پلاس سامسونگ با سایز 6.2 اینچ با قابلیت اینفینیتی، می‌توانند لذت تماشای ویدئو در گوشی‌های همراه را دوچندان کنند.

image

اما نکته‌ای که در انتخاب نمایشگر اهمیت دارد، تکنولوژی به‌کاررفته در آن است و نه سایز. نبرد در این میدان، بین گروه IPS LCD و AMOLED هاست. نمایشگرهای AMOLED می‌توانند سطح مشکی را بهتر نمایش دهند و مصرف قدرت آن‌ها نیز بهینه‌تر است. همچنین می‌توانند زاویه دید گسترده‌تری را نیز ارائه دهند. پیش‌بینی می‌شود که نمایشگرهای AMOLED تا چند سال آینده به بازیگردان اصلی بازار نمایشگرهای موبایل تبدیل شوند. هرچند که از کیفیت بالای نمایشگرهای LCD به‌کاررفته در آیفون 7 و 7 پلاس نیز نمی‌توان گذشت و این نمایشگرها می‌توانند هم‌پای نمایشگرهای امولد به‌پیش بروند. البته اپل نیز ممکن است در آیفون بعدی خود به استفاده از صفحات نمایش AMOLED روی بیاورد.

با خرید گوشی‌های پرچم‌دار از کمپانی‌هایی مانند اپل، سونی، ال‌جی و سامسونگ، شما به بهترین نمایشگرهای موجود در بازار دسترسی خواهید داشت. نمایشگرهایی که می‌توانند طیف وسیعی از رنگ‌ها را نمایش دهند و از استانداردی به نام DCI-P3 بهره می‌برند که معمولا در تلویزیون‌ها یافت می‌شود.

کمپانی‌های استریم ویدئویی مانند آمازون و نتفلیکس نیز در حال حاضر، محتواهایی با کیفیت HDR را عرضه می‌کنند. هرچند که اکنون فقط دو گوشی ال‌جی جی 6 و خانواده اس 8 قادر به نمایش چنین کیفیتی از تصویر هستند؛ اما قطعا تعداد محصولات با پشتیبانی از کیفیت HDR در آینده افزایش خواهد یافت.

بهترین نسبت نمایشگر کدام است؟

نمایشگرهای موبایل نیز کشش خاص خود را دارند. در زمان‌هایی نه‌چندان دور، نسبت تصویری 16:9 بین گوشی‌های هوشمند بسیار رایج و غالب بود؛ اما اکنون ال‌جی جی 6 و خانواده اس 8 این دیوار را شکسته و محصولاتی با نسبت‌های 18:9 و 18.5:9 را وارد بازار کرده‌اند.

image

اما آیا نمایشگر وسیع‌تر بهتر است؟ پاسخ به این سوال تا حد زیادی به سلیقه شما وابسته است. این روزها نیز شرکت‌های مختلف مانند شیائومی با محصولات سری Mi Mix و به میزان کمتر، سامسونگ با اس 8، به سراغ استفاده از نمایشگرهای بدون قاب حرکت کرده‌اند. البته وجود یک نوار مشکی در اطراف نمایشگر می‌تواند باعث افزایش دقت چشم انسان نسبت به کنتراست شود. لبه‌های شیب‌دار نمایشگر ممکن است خوب و زیبا باشند، اما از کیفیت رنگ ویدئو می‌کاهند.

چگونه بهترین رزلویشن را انتخاب کنیم؟

هرساله شاهد کورس بستن شرکت‌های مختلف در زمینه افزایش رزلویشن نمایشگرها هستیم؛ اما آیا واقعا ما به یک تلفن 4k نیاز داریم؟ اگر از من بپرسید، قطعا خیر! حقیقت این است که چشم انسان به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند رزلویشن‌های بالاتر از 1080p را مشاهده کند.

Ioannis Katsavounidis، پژوهشگر ارشد سرویس Netflix، دراین‌باره می‌گوید:

چشم انسان تنها می‌تواند 0.1 درجه از رزلویشن را ببیند- می‌توانید 10 پیکسل را در آنجا قرار دهید، اما چشم انسان تنها قادر به دیدن یکی از آن‌هاست.

رزلویشن HDR قطعا نسبت به 4k ارجحیت دارد و گوشی‌های با این رزلویشن می‌توانند تصاویر را زنده‌تر و کنتراست را عمیق‌تر نشان دهند. درحالی‌که رزلویشن 4k فقط یک ترفند تبلیغاتی است و شما برای چیزی پول پرداخت می‌کنید که حتی قادر به دیدن و حس کردن آن نیز نیستید.

چگونه فیلم تماشا کنیم!

تا الان کسی به شما گفته است که چگونه یک فیلم را تماشا کنید؟ خب ما الان به شما خواهیم گفت! تماشا کردن ویدئو هم ترفندها و ریزه‌کاری‌های خاص خودش را دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید تا لذت مشاهده ویدئو برایتان دوچندان شود.

در مشاهده یک ویدئو، فقط پیکسل‌ها مهم نیستند و رزلویشن محتوایی که در حال مشاهده آن هستید نیز مهم است. Ioannis Katsavounidis، پژوهشگر ارشد سرویس Netflix، از قانونی به نام «سه هشتم» صحبت به میان می‌آورد. این قانون می‌گوید: «اگر در حالت سه‌هشتم محتوای موردنظر خود را مشاهده می‌کنید، بهترین فاصله پیکسلی برای مشاهده محتوای مربوطه را رعایت کرده‌اید. برای یک تعریف استاندارد، این قانون به پنج‌هشتم تغییر می‌کند.

 

image

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (19 نظر)

erfan

۱۳۹۶/۵/۱۲
خخخخخخخ دمتون گرم واقعا چرا کارتونو سخت میکنین خیلی راحت در یک کلمه میشه گفت ک سونی نخرید و همه با هم برین سامسونگ بخرین اینکه خیلی راحت تره از این همه مطلب گذاشتن
از ی طرف میگن ک از ۱۰۸۰ بیشتر چشم انسان تشخیص نمیده و از از اون بالاتر بی فایدست مخصوصا اگه ۴کی باشه ? ولی میان از صفحه نمایش qhd ک دوبرابر ۱۰۸۰ هست تعریف میکنن و نمیگن ک اینم بیهوده ست چون واسه سامسونگ هستش پس مشکلی نداره چشم انسان وقتی میبینه گوشی سامسونگه تشخیص میده رزولوشن رو
بعدشم ک میگن hdr رو فقط سامسونگ و الجی داره خب یکی نیست بگه سونی ک زودتر از اینا این تکنولوژی رو معرفی کرد تو نمایشگر XZ premium نکنه مال سونی خار داره ک اینقد مشکل دارین باهاش... اگه مطلب کاملا علمی بود و ب دور از تبلیغات میشد هضمش کرد ولی این صرفا کوبوندن سونی و بالا کشیدن سامسونگ بود
من نمیدونم دقیقا فازتون چیه؟! ?

bhmn

۱۳۹۶/۵/۱۲
چرا خودتو خسته گردی ی لحظه مینوشتی برین سامسونگ بخیرن
من ک شنیده بودم اپل میخاد از صفحه نمایش oled استفاده کنه ن amoled

King

۱۳۹۶/۵/۱۲
مقایسه صفحه ?
وقتی سامسونگ هست نیازی به مقایسه نداره در مورد صفحه نمایش.
طرافداری سونی هم میگن جی اس ام طرافدار سامسونگ هست?
اونم قبول شما ناراحتی نیا این سایت.

Alireza

۱۳۹۶/۵/۱۲
شرط میبندم هیچکدوم از شما با g6 کار نکرده اید.با اینکه تراشه سال قبل رو داره اما صفحه نمایش داره در حد لالیگا.یکی از دوستام دیروز xz پریمیوم خریده.یعنی وقتی فقط یه بار با صفحه نمایش سونی و الجی کار کنی اصلا قید سامسونگ رو میزنی.سامسونگ فقط نور صفحه نمایشش بیشتره نه کیفیتش.همچنین رنگ ها رو غیر طییعی نشون میده.

Mahdi

۱۳۹۶/۵/۱۲
سلام .چرا دروغ من طرفدار پرپا قرص ایفون و سامسونگ هستم اما نمیشه به راحتی از کنار کیفیت و رزولشن به کار رفته داخل صفحه نمایشSony XZ Premium گذشت دم سونی گرم واقعا صفحه نمایشXz Premium عالیه ..ممنون