خانهاخبار
عبور تعداد مشترکان موبایل از 5 میلیارد نفر؛ آسیایی‌ها در صدر

عبور تعداد مشترکان موبایل از 5 میلیارد نفر؛ آسیایی‌ها در صدر

برای بسیاری از ما تصور دنیایی بدون موبایل سخت است. امروز موبایل به زندگی شخصی، کاری و تفریحات ما گره خورده و بسیاری از ما نمی‌توانیم بدون آن زندگی کنیم. حال باید عنوان کرد که «ما» اکنون دو سوم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهیم.
۱۳۹۶/۳/۲۴
image

موبایل و ارتباطات از طریق گوشی‌های همراه امروز آنقدر گسترده شده که کمتر کسی را می‌توان یافت که موبایل نداشته باشد. امروز کره زمین از یک نقطه مهم تکنولوژیکی عبور کرد: در سراسر جهان 5 میلیارد نفر، دو سوم جمعیت جهان، اکنون از طریق موبایل با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. این آمار را وب‌سایت GSMA Intelligence اعلام کرده که زیر نظر GSMA است که به اطلاعات اپراتورهای سراسر دنیا دسترسی دارد.

وب‌سایت مذکور یک محاسبه‌گر آنلاین دارد که به صورت لحظه‌ای تعداد ارتباطات موبایلی و تعداد افراد منحصر به فرد استفاده‌کننده از گوشی‌های همراه را نشان می‌دهد و همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، این تعداد اکنون از مرز 5 میلیارد نفر عبور کرده است. GSMA این اطلاعات را به کمک دیتابیس عظیمی که دارد و هر روز به روز می‌شوند و همچنین تخمین‌های مهندسی، استخراج کرده است.

 

image

ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که چرا تعداد ارتباطات موبایلی از تعداد افراد استفاده کننده از موبایل فراتر رفته است. دلیل این امر آن است که افراد زیادی بیش از یک سیم‌کارت دارند و برای اهداف مختلف مثلا کاری، شخصی و.. از سیم‌کارت‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. گزارشات حاکی از آن است که ارتباطات موبایلی سال 2010 از مرز 5 میلیارد ارتباط عبور کرده بوده است. GSMA استفاده کننده منحصر به فرد موبایل را اینگونه تعریف می‌کند: «شخص یگانه‌ای که می‌تواند چندین ارتباط موبایلی (مثلا چند سیم کارت) داشته باشد»

اطلاعات GSMA نشان می‌دهد که اکنون بیش از 8.1 میلیارد ارتباط موبایلی وجود دارد که البته این تعداد با احتساب مخابرات ماشین به ماشین (M2M) است. مخابرات ماشین به ماشین به ارتباط ماشین‌ها با شبکه اینترنت و در نتیجه با تمام اشیای متصل به اینترنت بدون دخالت و یا با دخالت اندک انسان گفته می‌شود. GSMA تخمین زده که اگر اینگونه ارتباطات را از آمار حذف کنیم، به رقم 7.7 میلیارد برای ارتباطات موبایلی می‌رسیم.

مدیرکل GSMA، متز گرنرید، در بیانیه‌ای گفته است:

رسیدن به رقم 5 میلیارد مشترک برای صنعتی که تنها چند دهه قدمت دارد، دستاورد خارق‌العاده‌ای بوده و نشان‌دهنده میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری اپراتورها در شبکه و سرویس‌هایشان طی سال‌های طولانی است. امروز موبایل حقیقتا یک پلتفرم جهانی است که ارتباطات را برقرار کرده و از آن مهم‌تر، موقعیت‌ها و شانس‌های اقتصادی و اجتماعی متفاوتی برای تمامی افراد در چهار گوشه جهان فراهم می‌کند.

2003 تا 2017

اطلاعات GSMA نشان می‌دهد که در سال 2003 یک میلیارد مشترک منحصر به فرد موبایل وجود داشته که تا سال 2007 دو برابر شده و به رقم دو میلیارد رسیده، در سال 2010 سه میلیارد، سال 2013 چهار میلیارد و اکنون به پنج میلیارد نفر رسیده است. یک میلیارد مشترک پنجم در عرض 4 سال به شبکه اضافه شده‌اند که در مقایسه با یک میلیارد مشترک چهارم، یک سال بیشتر بوده است. این آمار نشان می‌دهد که درصد نفوذ موبایل در زندگی انسان‌ها رشد داشته و به همین دلیل سرعت رشد کندتر شده است.

image

بر اساس آمار GSMA درصد نفوذ ارتباطات موبایلی در بین مردم جهان به 67 درصد رسیده است. با این حال این درصد نفوذ در سراسر جهان به یک اندازه نیست. به طوری که درصد نفوذ در آمریکای شمالی و اروپا بالای 80 است و این در حالی است که نفوذ در آفریقا (به جز آفریقای شمالی) تنها 44 درصد است.

در این بین با توجه به اینکه درصد نفوذ موبایل در هند تنها 54 درصد است، همه از پتانسیل بالای بازار این کشور برای صنعت موبایل سخن می‌گویند. البته در چند سال اخیر این پتانسیل فعال شده به طوری که اکنون هندوستان دومین بازار بزرگ دنیا از نظر فروش گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رود.

GSMA تخمین زده که تا سال 2020 مشترکان منحصر به فرد موبایل به 5.7 میلیارد نفر می‌رسد که تقریبا 75 درصد جمعیت آن زمان را تشکیل می‌دهند. بر این اساس هند به تنهایی سهم 30 درصدی از این رشد دارد.

گرنرید در بیانیه‌اش ادامه داده است:

رشد پیش‌بینی‌شده مشترکان در سال‌های آینده عمدتا بر رشد مشترکان روستایی و اقشار کم درآمد اشاره دارد. اپراتورها به دنبال راه حل‌هایی پایدار به منظور عرضه یک ارتباط مقرون به صرفه برای اقشار محروم هستند. در همین حال، در بازارهایی که به بلوغ رسیده و سرعت رشد مشترکان در آن‌ها کم است، اپراتورها در حال پیشرفته‌تر کردن مدل‌های تجارتی‌شان هستند تا بتوانند از رشد ارزشی که به خاطر گسترش اکوسیستم‌ موبایل به وجود آمده، نهایت استفاده را ببرند و همین‌طور که وارد عصر 5G می‌شویم، پلتفرمی برای دنیای جدید دیجیتال مهیا کنند.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)