تست همراه اول

سرویس خبر
23 اردیبهشت 1396 ساعت 16:19
2 نظر

KIA OPTIMA HYBRID

کیا اپتیما هیبرید؛ همزاد سوناتا هیبریدی بزودی در ایران

بعد از موفقیت بسیار خوب هیوندای سوناتا هیبریدی در ایران حالا نوبت به برادر دوقلوی آن است تا شانسش در ایران بسنجد: اپتیما هیبرید

اپتیما با اینکه 17 سال بیشتر ندارد اما در همین زمان کوتاه به خوبی نامش را در بازار جهانی جاانداخت. اما صحبت امروز ما در مورد نسخه بنزینی اپتیما نیست؛ این کره‌ای همچون اکثر رقیبانش هم مدل هیبریدی و هم مدل پلاگین هیبریدی دارد. مدل پلاگین هیبریدی از نسل چهارم اپتیما (2016 به بعد) به خانواده کیا اضافه شد درحالیکه نسخه هیبریدی‌اش از نسل سوم (2010 تا 2015) تا به امروز در بازارهای جهانی حضور دارد.

اپتیما هیبریدی نخستین‌بار از سال 2011 به بازار آمد و قبل از عرضه جهانی‌اش نیز ابتدا بدست مشتریان آمریکایی‌ رسید. اپتیما هیبریدی تنها دو ماه قبل از شروع سال 2012 وارد بازار شد و به همین دلیل نیز فرصتی برای فروش نداشت اما با کمک برادر دوقلویش، سوناتا هیبریدی، هردو با مجموع فروش بیش از 19 هزار دستگاه، بعد از تویوتا پریوس، دومین هیبریدی پرفروش آمریکا لقب گرفتند.

رکورددار جهان است

کیا برای نشان‌دادن قابلیت‌های بی‌نظیر اپتیما هیبریدی، سال 2011 رکورد جالبی با آن زد. در آن سال یک دستگاه اپتیما TF هیبریدی، که دو راننده به همراه تجهیزات کامل سفر داشت، از کارخانه کیاموتور در ایالت جورجیا سفرش را آغاز کرد و بعد از 14 روز و با عبور از 48 ایالت سفرش را به پایان رساند. دو راننده این خودرو هر روز 12 تا 15 ساعت با اپتیما هیبریدی رانندگی کردند.

اپتیما هیبریدی در طول این سفر 12 هزار و 712 کیلومتری تنها 5.5 باک بنزین سوزاند که یعنی مصرف متوسط آن 3.6 لیتر در هر 100 کیلومتر بوده است. بعد از این سفر ماجراجویانه، نام اپتیما هیبریدی بعنوان کم‌مصرف‌ترین خودرو هیبریدی جهان (با انجین بنزینی) در کتاب گینس ثبت شد. از عجایب این رکوردگیری این است که این مصرف ترکیبی دقیقا 61.37% کمتر از عددی است که آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) برای اپتیما هیبریدی اعلام کرده بود!

قلب مشترک با سوناتا هیبریدی

اپتیما هیبریدی در نسل قبل (اتاق TF) هم با پیشرانه 2.4 لیتری و هم با پیشرانه 2.0 لیتری عرضه می‌شد اما در نسل جدید این خودرو (اتاق JF) دیگر خبری از انجین 2.4 لیتری نیست. بنابراین اپتیما هیبریدی با همان پیشرانه سوناتا هیبریدی وارد کشورمان می‌شود و قطعا همان باتری 56 کیلووات ساعتی آنرا هم خواهد داشت.

  اپتیما JF هیبریدی سوناتا LF هیبریدی کمری هیبریدی
حجم پیشرانه 2.0L 2.0L 2.5L
قدرت انجین بنزینی 154hp 154hp 156hp
قدرت هیبریدی 192hp 193hp 200hp
گشتاور انجین بنزینی 190nm 190nm 211nm
گیربکس 6 سرعته اتومات 6 سرعته اتومات CVT با کنترل الکترونیکی
 
حجم باک 60L 60L 64L
حجم صندوق 379L 377L 371L
 
مصرف شهری 6.0L 6.0L 5.8L
مصرف جاده‌ای 5.1L 5.2L 6.3L
مصرف ترکیبی 5.6L 5.6L 6.2L
 
فاصله محوری 2.80m 2.80m 2.77m
عرض 1.86m 1.86m 1.82m
طول 4.85m 4.85m 4.85m
ارتفاع 1.46m 1.47m 1.47m

امکانات اپتیما هیبریدی تقریبا همان امکانات نسخه بنزینی است؛ ایربگ زانویی راننده (به همراه 6 ایربگ دیگر)، کنترل پایداری و کشش، ترمز کمکی، سنسور باد تایر، شیشه‌های دودی، آینه‌های تاشو برقی با گرمکن، اتولایت و دی‌لایت با چراغ‌های چرخشی، دوربین عقب، تنظیم برقی صندلی‌ها (12 حالته برقی راننده با حافظه سفارشی)، خروجی برق 12 ولت، نقطه کور، سنسور پارک جلو و عقب، نویگیشن، درب برقی هوشمند، بلوتوث، آینه الکتروکرومیک، فرمان برقی و ترمز پارک از ویژگی‌های استاندارد اپتیما هیبریدی در اکثر بازارهای جهانی است. در مورد قیمت اپتیما هیبریدی هنوز خبر موثقی در دست نیست اما با توجه به قیمت برادر دوقلویش احتمالا 160 تا 190 میلیون تومان خواهد بود. منتظر خبرهای تکمیلی ما باشید.

بیشتر بخوانید:

قیمت انواع خودروهای کره‌ای

معرفی سوناتا JF هیبریدی در ایران

آخرین شرایط فروش اقساطی اطلس خودرو

 

 



  23 اردیبهشت 1396
7609 بازدید
2 نظر
5.00
  5 رای

نظرات کاربران

در حال بارگذاری