23 دی ماه را میتوان یک روز تاریخی در تاریخ صنعت هواپیمایی ایران بعد از انقلاب اسلامی دانست. در این روز اولین فروند هواپیمای ایرباس ای 321 وارد کشورمان شد تا به نوعی روند نوسازی ناوگان هواپیمایی کشورمان آغاز شود. این اتفاق از آنجا اهمیت دارد که ایرباس ای 321 ایرانایر اولین هواپیمای نو است که پس از انقلاب وارد ناوگان مسافربری هوایی کشورمان میشود. ورود این هواپیما جنجال خبری فراوانی به پا کرد و طبیعتا افراد بسیاری اسم این هواپیما را در اخبار خوانده و شنیدهاند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به صورت خلاصه به معرفی ویژگیهای پرنده جدید آسمان کشورمان بپردازیم.
در ابتدا بهتر است ببینیم آیا این پرنده تا به حال تجربه پرواز در آسمان ایران را داشته است یا خیر. در ایران به جز ایرباس جدید شرکت ایرانایر، سه ایرباس دیگر از همین مدل وجود دارند. دو فروند از این هواپیماها متعلق به شرکت کیشایر است که در تاریخهای 22 مهر و 20 آبان 95 وارد کشورمان شدهاند. البته تفاوت ایرباسهای ایرانایر و کیشایر آن است که هواپیماهای کیشایر هر کدام سابقه 10 سال پرواز برای شرکتهای هواپیمایی دیگر را داشتهاند، اما A321 ایرانایر به صورت دست اول و مستقیما از طرف شرکت ایرباس به ایرانایر تحویل داده شده است.
یک ایرباس 321 دیگر نیز در کشور موجود است که با نام معراج فعالیت دارد و مخصوص تشریفات دولت است. این هواپیما نیز به صورت دست اول و پس از صرف هزینه فراوان و کشمکش دولت با شرکت ایرباس در سال 84 وارد کشور شده است. طبیعتا این هواپیما برای مسافران عادی مورد استفاده قرار نمیگیرد.
علاوه بر این چهار ایرباس، شرکت ماهان سال گذشته یک ایرباس از شرکت هواپیمایی چینی Sichuan Airlines خریداری کرد که البته به خاطر اینکه حدود 20 سال از عمر آن میگذشت، عملا وارد ناوگان هوایی نشد و تنها قطعات آن در هواپیماهای دیگر مورد استفاده قرار گرفت.
ایرباس ای 321 بزرگترین هواپیمای خانواده ای 320 ایرباس است و در دسته هواپیماهای لاغرپیکر قرار میگیرد. اولین پرواز ای 321 در سال 1993 انجام شده و تا به امروز جزو محبوبترین هواپیماهای مسافربری بوده است. این هواپیما از 2 موتور توربوفن برخوردار است که میتوانند سرعت هواپیما را تا حداکثر 908 کیلومتر بر ساعت برسانند. ایرباس ای 321 که در دسته هواپیماهای کوتاه برد و میانبرد دستهبندی میشود قادر است با هر بار سوختگیری 5930 کیلومتر را بپیماید. از نظر ابعادی این هواپیما 44.5 متر طول، 11.8 متر ارتفاع و 3.95 متر عرض دارد. فاصله دو سر بال این هواپیما 34.1 متر است.
این هواپیما در حالت عادی گنجایش 185 صندلی برای مسافران در دو کلاس سفر (16 صندلی در کلاس تجاری و 169 صندلی در کلاس اقتصادی) دارد، با این حال با ادغام دو کلاس با همدیگر میتوان گنجایش آن را تا 220 صندلی افزایش داد. قیمت هر فروند از این هواپیما 115 میلیون دلار است و 46 فروند از 100 فروند هواپیمایی که طبق قرارداد 18 میلیارد دلاری ایرانایر با ایرباس باید به ایران تحویل داده شود، از این مدل هستند.
در حال حاضر 1396 فروند از این هواپیما در پرواز است که شرکت امریکن ایرلانز با در اختیار داشتن 197 فروند، اصلیترین مصرفکننده آن محسوب میشود. از جمله دیگر مصرفکنندگان اصلی ایرباس ای 321 میتوان به شرکتهای هواپیمایی شرقی و جنوبی چین و ایزیجت اشاره کرد.
در مقایسه ایرباس ای 321 با سایر هواپیماها لاغرپیکر مسافربری که دو موتور توربوفن دارند، میتوان به نکات زیر اشاره کرد:
این هواپیما با توجه به مسافت قابل پیمایشش میتواند هم برای سفرهای داخلی و هم برای سفرهای خارجی مورد استفاده قرار بگیرد. طبق گفته مسئولین، فعلا ایرباس ای 321 وارد شده در خطوط داخلی فعالیت میکند تا برنامه پروازهای خارجیاش آماده شود. نظر شما در مورد این هواپیما و مشخصاتش چیست؟ آیا میتواند به نوسازی ناوگان هوایی و افزایش کیفیت پروازهای داخل کشورمان کمک کند؟