خانهاخبار
پوکمون گو: دستپخت خارق‌العاده شرکت نینتندو

پوکمون گو: دستپخت خارق‌العاده شرکت نینتندو

در روزهای آینده ممکن است افرادی را در خیابان ببینید که گوشی به دست، حرکات عجیب و غریبی انجام می‌دهند! اما نگران نباشید. این افراد مشغول جدیدترین شاهکار شرکت نینتندو هستند: پوکمون گو.
۱۳۹۵/۴/۲۵
image

ممکن است تا به حال نام پوکمون‌ها به گوشتان خورده باشد. به خصوص اگر اهل بازی‌های ویدئویی باشید احتمال اینکه با این موجودات عجیب و دوست‌‌داشتنی آشنا باشید، بیشتر است. این موجودات پس از مدت‌ها دوباره برگشته‌اند تا دنیای بازی‌های موبایل را به تسخیر خود دربیاورند. ایده جدیدترین بازی پوکمون‌ها بسیار جالب و متفاوت است: برای موفقیت باید از جای خود برخیزید و در شهر سفر کنید!

پوکمون دقیقا چیست؟

image

اگر با پوکمون آشنا نیستید، لازم است توضیح کوتاهی در مورد آن‌ها به شما بدهیم. پوکمون را اولین بار شرکت نینتندو برای کنسول دستی Game Boy منتشر کرد. پوکمون‌ها موجوداتی عجیب و غریب شبیه حشرات هستند که شما باید آن‌ها را شکار کنید و تقویتشان کنید. سپس می‌توانید این حشرات را رو در روی یکدیگر قرار دهید تا با یکدیگر نبرد کنند؛ تقریبا مشابه بازی محلی خروس جنگی. تا به حال بیش از 50 نسخه مختلف از این سری بازی برای کنسول‌های مختلف ساخته شده است. پوکمون‌ها در دنیا محبوبیت بسیار زیادی دارند، به گونه‌ای که از جهان بازی فراتر رفته‌اند و انیمه، مانگا و سایر ملحقات این سری نیز موفقیت‌های بسیاری کسب کرده‌اند.

پوکمون گو، شاهکاری جدید در بازی‌های موبایلی

image

پوکمون گو نیز مانند سایر بازی‌های سری پوکمون بر پایه ایده به دام انداختن پوکمون‌ها، تقویت آن‌ها و مبارزه به کمک آن‌ها ساخته شده است. اما تفاوت جایی آغاز می‌شود که برای به دام انداختن این موجودات باید فعالیت بدنی داشته باشید! درواقع پوکمون‌های این بازی در دنیای واقعی پنهان شده‌اند.

برای اجرای این بازی، که بر پایه واقعیت افزوده کار می‌کند، لازم است حتما GPS دستگاه شما روشن باشد. روی صفحه اصلی بازی کاراکتر خود را در محلی که هستید و بر روی نقشه مشاهده می‌کنید. باید حرکت کنید و هر لحظه حواستان را جمع کنید، نکند که پوکمونی در کنار شما باشد و از آن غافل شده باشید! بازی شما را راهنمایی می‌کند که در چه مسیری باید حرکت کنید که به یک پوکمون برسید. هنگامی که به یک پوکمون نزدیک می‌شوید، گوشی‌تان شروع به لرزیدن می‌کند. حال باید با دوربین گوشی خود اطراف را نگاه کنید تا یکی از این موجودات را پیدا کنید. پس از اینکه پوکمون موردنظرتان را دیدید، باید به کمک توپ مخصوص به دام انداختن پوکمون موسوم به Poké Ball آن‌ را به دام بیندازید. توجه کنید که پوکمون موردنظر منتظر نمی‌شود که شما با پرتاب توپ او را گیر بیندازید. اگر در پرتاب توپ دقت نکنید، ممکن است پوکمون را فراری دهید! در ضمن توجه داشته باشید هنگامی که گوشی شما به نشانه نزدیک بودن به پوکمون شروع به لرزیدن می‌کند، به این معنا نیست که شکار در دو سه قدمی شماست! ممکن است مجبور باشید چند صد متر را گوشی به دست اسکن کنید تا یکی از این موجودات را بیابید.

image

نکته جالب دیگر آن است که پوکمونی که شما از طریق دوربین گوشی خود می‌توانید ببینید برای سایر کاربران نیز قابل مشاهده است. ممکن است در خیابان گوشی به دست دنبال پوکمونی باشید و همان لحظه فرد دیگری را در حالت مشابه ببینید. پس دست بجنبانید تا زودتر از او پوکمون را شکار کنید.

پوکمون‌ها انواع مختلفی دارند. برخی از آن‌ها ممکن است در هر جایی پیدا شوند و برخی دیگر در مکان‌هایی خاص؛ مثلا نوعی پوکمون آبزی وجود دارد که برای شکار آن‌ باید نزدیک جاهایی بروید که رودخانه یا دریا وجود دارد.

پوکمون‌ها چه کاربردی دارند؟

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، پوکمون‌ها را شکار می‌کنید تا با آن‌ها مبارزه کنید. وقتی در بازی به سطح خاصی برسید، بازی از شما می‌پرسد که دوست دارید عضو چه تیمی شوید. سه تیم در حال حاضر وجود دارد (زرد، قرمز و آبی) که شما می‌توانید به هرکدام از آن‌ها بپیوندید. پس از این برای نبرد با تیم‌های دیگر یا تمرین با هم‌تیمی‌هایتان و قوی کردن پوکمون‌ها باید به باشگاه‌هایی بروید که باز هم در مکان‌های واقعی وجود دارند. هنگامی که در منطقه‌ای از شهر به باشگاهی می‌رسید، از روی رنگ آن می‌توانید متوجه شوید که در اشغال کدام تیم است و اگر در اشغال حریفان بود می‌توانید به آن حمله کنید.

image

بخش نبرد بازی نیز جذابیت خاصی دارد. شما می‌توانید یکی از پوکمون‌های خود را انتخاب کنید و در دو راند با پوکمون محافظ آن باشگاه مبارزه کنید. اگر مبارزه را ببرید از امتیاز پرستیژ آن باشگاه کم می‌شود و هنگامی که امتیاز پرستیژ باشگاهی به صفر برسد، هر تیمی که بخواهد می‌تواند با قرار دادن یک پوکمون محافظ باشگاه را به تصرف خود دربیاورد. هنگامی که تیمی باشگاهی را تصرف می‌کند، سایر اعضای تیم به کمک نبردهای تمرینی که با پوکمون محافظ باشگاه انجام می‌دهند می‌توانند هم امتیاز پرستیژ باشگاه را افزایش دهند تا دیرتر تسیلم تیم‌های دیگر شود و هم سطح پوکمون‌های خود را ارتقا دهند.  پوکمون گو می‌تواند یک بازی جذاب تیمی باشد. می‌توانید برای اینکه باشگاهی را که امتیاز پرستیژ بالایی دارد زودتر تسخیر کنید، با دوستانتان قرار بگذارید و در زمان مشخصی به آن حمله کنید.

تجهیزات موردنیاز شکار پوکمون‌ها را از کجا بیابیم؟

برای پیدا کردن تجهیزات باز هم لازم است گشتی در شهر بزنید. مکان‌هایی به نام Poké Stop در سطح شهر و در مجاورت مکان‌های مهم مانند موزه‌ها و پارک‌های ملی و... تعبیه شده که اگر سری به آن‌ها بزنید، وسایلی خواهید یافت که می‌توانید آن‌‌ها را از آن خود کنید. یکی از این ابزارها تخم پوکمون‌ است. این تخم‌‌ها را باید در دستگاهی مانند دستگاه جوجه‌کشی قرار دهید و متناسب به اینکه آن تخم متعلق به چه گونه‌ای از پوکمون‌هاست باید مسافتی را با پای پیاده طی کنید. شاید مجبور باشید حتی تا 15 کیلومتر پای پیاده راه بروید تا جوجه پوکمون شما سر از تخم دربیاورد! ابزارهای دیگری نیز در پوک استاپ‌ها خواهید یافت؛ مثلا وسیله‌ای که نوعی دود از خود تولید می‌کند و پوکمون‌ها را از مناطق اطراف به جایی که شما هستید جذب می‌کند.

image

شرکت نینتندو وعده داده است که به زودی وسیله‌ای مانند ساعت مچی تولید خواهد کرد که از طریق بلوتوث به گوشی شما متصل می‌شود و اگر به پوکمونی نزدیک شوید، شروع به لرزیدن می‌کند. بدین ترتیب لازم نیست در حالی که گوشی را در دستان خود گرفته‌اید به دنبال این موجودات بگردید.

پوکمون گو یک بازی جذاب و کاملا متفاوت با چیزی است که قبلا مشاهده کرده‌ایم. برخلاف دیگر بازی‌های رایانه‌ای مرسوم، باید حرکت کنید، با مردم معاشرت کنید، تیم بسازید و به کمک هم‌تیمی‌هایتان موفق شوید.

پوکمون گو و رکوردهایی که جابه‌جا شد

خلاقیت بازی پوکمون گو و محبوبیتی که پوکمون‌‌ها پیش از این بین مردم داشته‌اند باعث شد که با وجود اینکه بازی فعلا در چند کشور محدود عرضه شده است، رکوردهای فراوانی جابه‌جا کند.

پوکمون گو رکورد سریع‌ترین بازی‌ای را که در رتبه اول پرفروش‌های اپ استور و گوگل پلی قرار گرفته، شکسته است. این رکورد اکنون برای اپ استور 14 ساعت و برای گوگل پلی 4 روز است. پیش از این رکورد در دست بازی محبوب شرکت سوپرسل، کلش رویال، با 57 ساعت در اپ استور و 7 روز در گوگل پلی بود.

image

بر اساس گزارش وب‌سایت SimilarWeb، که مربوط به روز 8 ژوئیه و تنها 2 روز پس از عرضه محدود بازی است، تعداد کاربران فعال روزانه پوکمون گو به تعداد کاربران فعال روزانه اپلیکیشن توییتر نزدیک شده است و پیش‌بینی می‌شود به زودی از آن عبور کند. طبق این آمار در دو روز ابتدای عرضه بازی، پوکمون گو روی 5.16 درصد دستگاه‌های اندرویدی ایالات متحده نصب شده است. برای اینکه متوجه شوید این عدد چقدر بزرگ است، باید آن را با درصد نصب اپلیکیشن محبوب Tinder در آمریکا مقایسه کنید که تنها 2.5 درصد است. جالب است که طبق آمار این سایت، مدت زمانی که افراد پای این بازی می‌گذارند بیشتر است از وقتی که پای اپلیکیشن‌های واتس‌اپ، اینستاگرام و اسنپ‌چت می‌گذارند.

image

پوکمون گو در کشورهای محدودی عرضه شده است، اما اکوسیستم اندروید اجازه دریافت Apk بازی از طرق مختلف و نصب آن را به کاربران می‌دهد. یکی از وب‌سایت‌های معروف که Apk فایل‌های اندرویدی را در اختیار کاربران می‌گذارد، Apk Mirror است. این سایت گزارش کرده که میزان ترافیک وارده به این سایت در روز 6 ژوئیه (روز انتشار بازی) نسبت به روز گذشته رشد 597 درصدی داشته است!

image

همچنین بازی پوکمون گو، با پشت سر گذاشتن تعداد بازیکن فعال روزانه، محبوب‌ترین بازی تاریخ آمریکا شده است. پیش از این محبوب‌ترین بازی آمریکا Candy Crush Saga بود. استقبال روزهای ابتدایی از این بازی به حدی بود که تمام سرورهای شرکت نینتندو از کار افتاد و شرکت آمازون به نینتندو پیشنهاد اشتراک ترافیک اینترنتی برای سرورهای بازی داده است.

اما پوکمون گو برای شرکت نینتندو نیز امتیازات مثبت بسیاری داشته است. در همین چند روز که از انتشار محدود بازی می‌گذرد، سهام شرکت نینتندو 24.5 درصد رشد کرده و به 199.7 دلار برای هر سهم رسیده است. از تاریخ 6 ژوئیه تاکنون بیش از 7 میلیارد دلار به ارزش تجاری شرکت نینتندو افزوده شده است؛ ارزش نینتندو اکنون به بالاترین رقم از سال 1983 تاکنون رسیده است.

از سرقت مسلحانه تا یافتن جسد، همه به لطف پوکمون گو

image

پوکمون گو بازی‌ای انقلابی است اما ویژگی‌هایش باعث شده حواشی عجیبی نیز داشته باشد.

در روزهای ابتدایی دختری 19 ساله که در کنار یک رودخانه به دنبال یک پوکمون آبی بوده، یک جسد یافته است! از طرف دیگر چند نفر سارق در ایالت میسوری از بازی پوکمون گو برای به دام انداختن قربانیان خود استفاده می‌کردند. پلیس هشدار داده است که والدین مراقب باشند که کودکانشان به واسطه این بازی با چه افرادی در دنیای خارج روبه‌رو می‌شوند.

مردم دیوانه پوکمون گو شده‌اند. افراد حین رانندگی و حتی در میدان نبرد با داعش (!) مشغول این بازی هستند. در استرالیا مردم برای یافتن پوکمون‌ها به یکی از ایستگاه‌های پلیس رفته‌اند که واکنش پلیس این کشور را در پی داشته است.

image

متاسفانه فعلا با آی‌پی‌های ایرانی نمی‌توانید به سرورهای بازی متصل شوید و برای تجربه پوکمون گو باید این مانع را دور بزنید. با این حال تاکنون کاربران ایرانی متعددی به این بازی ملحق شده‌اند و از آن تعریف می‌کنند. شما کاربران جی‌اس‌ام نیز اکنون می‌توانید بازی پوکمون گو را از صفحه برنامه و بازی جی‌اس‌ام دانلود کنید. اگر تجربه شکار پوکمون‌ها را هم دارید، آن را با ما و سایر کاربران جی‌اس‌ام در میان بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (40 نظر)

میعاد

۱۳۹۵/۵/۱۹
سلام
از کجا باید دانلودش کنم؟؟

راعفی پور

۱۳۹۵/۵/۱۶
این حرفت منو یاد راعفی پور میندازه
100 درصد توم از روی کلیپای اون داری نظر میدی

p9 plus

۱۳۹۵/۵/۱۴
کشور های پیشرفته مثل ژاپن و کره ممنوع کردن

زلاتان ابراهیم اویچ

۱۳۹۵/۵/۱۴
کاملا جاسوسیه

زلاتان

۱۳۹۵/۵/۱۴
کاملا جاسوسیه تمام کشور های اسیایی پیشرفته مثل ژاپن و کره ممنوع کردن