تست همراه اول

سرویس خبر
4 اردیبهشت 1395 ساعت 12:49
21 نظر

هدف: فروش بیشتر

بررسی نسل جدید کیا اپتیما، به بهانه ورود به بازار کشور

زمانی که کیا در سال 2011 از سومین نسل سدان سایز متوسط خود با طراحی انقلابی پیتر شرایر رونمایی کرد، سبک طراحی بدیع در کنار قیمت مناسب آن از نخستین ویژگی‌هایی بود که تحسین همگان را برانگیخت. باید اعتراف کرد کیا توانست با اپتیما اعتبار تازه‌ای برای خود دست‌وپا کند و در کلاس سدان‌های خانوادگی سایز متوسط در بازار جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد.

پس از چهار سال عرضه موفق نسل سوم اپتیما در بازار ایران و سایر کشورها، کیا از نسل چهارم این خودرو در نمایشگاه خودرو نیویورک 2015 رسما رونمایی کرد؛ خودرویی که قرار است به عنوان مدل 2016 از اواخر سال جاری میلادی به بازار جهانی عرضه شود.

 

 

در نگاه اول به نظر می‌رسد در طراحی اپتیمای نسل جدید کیا نخواسته است به راحتی از موفقیت‌های چشمگیر طراحی نسل قبلی عبور کند و تا حد ممکن به نسل پیشین خود وفادار مانده. انصافا هم زود بود که کیا با آن طراحی انقلابی خداحافظی کند، چراکه پس از گذشت چهار سال هنوز هم دیدن اپتیما تکراری نشده است و مکثی چند لحظه­‌ای به همراه دارد. تغییر انحنای زیرین چراغ‌های جلو در امتداد جلو پنجره بزرگ آن به همراه مه‌شکن‌های جدید، نمای جلو اپتیما را جذاب‌تر کرده است. در نمای عقب نیز به جز باریک‌تر شدن چراغ‌ها و برجسته‌تر شده دیفیوزر تغییر عمده دیگری به چشم نمی‌خورد. ظاهرا اپتیمای نسل چهارم در طراحی به مرز پختگی رسیده و نوبت آن است که با بررسی بیشتر و کالبدشکافی آن از تغییرات عمده این نسل پرده برداشت.

 

 

مشخصات فنی

مجله موتورترند اولین نگاه به اپتیمای جدید را تحت عنوان «به‌روزرسانی ظریف، تغییرات بزرگ زیر غلاف فلزی» بررسی کرده است. اپتیما همچون گذشته از یک طراحی بیرونی مترقی و امکانات رفاهی سخاوتمندانه برخوردار است. اما کیا به همین‌ها بسنده نکرده و علاوه بر پیشرانه جدید، از شاسی جدیدی برای سال 2016 بهره جسته و همچنین طراحی داخلی را نیز دست‌خوش تغییر کرده است. با این­که عرض خودرو تنها یک اینچ و فاصله دو محور آن 0.4 اینچ نسبت به نسل قبل افزایش یافته، فضای داخلی به خصوص جای پای ردیف عقب بیشتر شده است. اکنون می‌توان گفت دقیقا هم قد و قواره خواهرخوانده خود هیوندای سوناتای LF شده است. ظاهرا قانون نانوشته‌ای وجود دارد که باید خودروها هر بار نسبت به نسل قبل بزرگ‌تر شوند؛ البته هر شرکت در کلاس‌بندی محصولاتش سیاست خودش را دارد.

 

 

کیا قصد دارد پرفروش‌ترین محصول خود در آمریکا را با سه پیشرانه کم‌مصرف و پربازده جدید راهی بازار کند که یکی از آنها از بقیه سروصدای بیشتری به پا کرده است: پیشرانه 1.6 لیتری توربودار با قدرت خروجی 178 اسب‌بخاری و گشتاور حیرت‌انگیز 264 نیوتن‌متر که با گیربکس دوکلاچه هفت سرعته منحصرا برای مدل LX عرضه خواهد شد. قوی‌ترین پیشرانه در نظر گرفته‌شده برای اپتیما پیشرانه 2 لیتری GDI مجهز به توربو با 247 اسب‌بخار قدرت است که برای گران‌ترین مدل این خودرو در نظر گرفته شده.

تا اینجای کار همه این پیشرانه‌ها برای بازارهای آمریکا و اروپا در نظر گرفته شده است. نسخه‌ای که مربوط به سایر بازارهاست و در کره تولید می‌شود و به بازار ایران هم راه پیدا خواهد کرد به پیشرانه 2.4 لیتری مجهز است و البته این بار نوع GDI آن که 185 اسب‌بخار قدرت دارد. کیا این پیشرانه را برای مصرف سوخت کمتر و گشتاور بالاتر بهینه کرده است و قدرت آن نسبت به نسل قبل 7 اسب‌بخار افزایش نشان می‌دهد. البته حالا که بحث ورود خودروهای هیبریدی به کشور داغ است و تویوتا کمری هیبرید هم به تازگی وارد شده، بعید نیست در آینده شاهد حضور نسخه هیبرید اپتیما نیز در ایران باشیم.

 

 

علاوه بر تغییرات قوای محرکه، کیا برای اپتیما ۲۰۱۶ روی شاسی نیز تغییراتی به وجود آورده است. کیا ادعا می‌کند که شاسی نسل جدید سبک‌تر و مستحکم‌تر شده و به همراه سیستم تعلیق جدید که در جلو و عقب کار شده، بهبود هندلینگ، پایداری و نهایتا کیفیت رانندگی را برای اپتیمای نسل چهارم به ارمغان آورده است. شتاب صفر تا صد این مدل 8.5 ثانیه اعلام شده است.

 

کابین و امکانات

کیا همیشه با لیست بلندبالایی از تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید همه را تحت تاثیر قرار داده است؛ بنابراین جای هیچ تعجبی نیست که هیچ‌گونه کمبودی در ویژگی‌های آخرین اپتیما وجود ندارد. دوربین دید عقب در تمام مدل‌های اپتیما به صورت استاندارد وجود دارد و دوربین دید ۳۶۰ درجه به صورت سفارشی است. کروز کنترل تطبیقی، تشخیص نقطه کور، هشداردهنده مانع عقب و ترمز اضطراری اتوماتیک از جمله تکنولوژی‌های ایمنی و رفاهی اپتیماست. از دیگر به‌روزرسانی‌های تکنولوژی کیا برای اپتیما ۲۰۱۶ چراغ‌های جلو جدید تطبیقی HID با خمیدگی دینامیکی و کمکی نور بالاست.

 

 

درون کابین خودرو وجود نمایشگر جدید 4.3 اینچی در صفحه کیلومتر به همراه نمایشگر 8 اینچی کنسول (به صورت سفارشی) بیش از هر چیز دیگری قابل توجه است که سیستم راهیابی، رادیو ماهواره‌ای، چندرسانه‌ای UVO eServices و سیستم پخش اینفینیتی با تکنولوژی صوتی  Clari-Fi Digitalبا 14 اسپیکر را پشتیبانی می‌کند. ضمن اینکه سیستم اطلاعات و سرگرمی اپتیما ۲۰۱۶ با هر دو سیستم عامل اندروید و اپل سازگار است.

 

 

به لطف عایق‌بندی مناسب کابین و پنل‌های سخت‌کننده‌ بدنه از جنس پلاستیک تقویت‌شده با فیبر کربن، شاهد کاهش میزان نویز و لرزش کابین در این مدل هستیم؛ طوری که حتی در سرعت‌های بالا نیز صدای باد به گوش سرنشینان نمی‌رسد. مدل‌های LX تجهیزاتی مانند مه‌شکن‌های جلو، سر اگزوزهای کروم‌کاری شده، زه‌های کرومی به کار رفته روی دستگیره درها، سیستم گرمایشی آینه‌ها، رینگ‌های جدید 16 اینچی و شیشه‌های سولار به صورت استاندارد دارند. مدل‌های EX نیز صندلی‌های چرمی، رینگ‌های 17 اینچی و صندلی هشت حالته راننده دارند. مثل همیشه SX-T بهترین مدل اپتیماست و رینگ‌های 18 اینچ کرومی با کالیپرهای قرمزرنگ ترمز، برف‌پاکن‌های جدید، چراغ­‌های زنون خودکار در جلو، صندلی‌های جدید با چرم ناپا و ترمز الکترونیکی پارک به همراه خواهد داشت. فرمان و صندلی‌های جدید با پشتی‌های کناری بزرگ و نشیمن راحت‌تر نیز به راننده حس دلپذیری از آسایش و راحتی القا می‌کنند.

 

اپتیما به سیستم ردیابی نقطه کور (Blind Spot Detection) مجهز شده است که به راننده کمک می‌کند در زمان تغییر مسیر بتواند عبور و مرور اطرافش را کنترل کند. این سیستم از دو حسگر رادار 24 هرتزی، که در سپرهای عقبی قرار دارند، بهره می‌گیرد که به منظور دیده‌بانی و کنترل بغل و عقب خودرو تعبیه شده است. این رادارها می‌توانند خودرویی با فاصله 70 متری در پشت سر را ردیابی و خطر نقطه کور را اعلام کنند و نیز سرعت نزدیک شدن خودروهایی را محاسبه کنند که خارج از نقطه کور قرار دارند. در عین حال در صورت تعویض مسیر اگر خطری متوجه شما باشد آن را اعلام می‌کنند. در مرحله نخست، در صورتی که خودرویی در منطقه خطر تشخیص داده شود، یک علامت خطر در آینه بیرونی نمایش داده می‌شود. اگر راننده این اخطار اولیه (initial warning) را نادیده بگیرد و راهنما را برای اعلام تغییر مسیر روشن کند، علامت اخطار روی آینه شروع به چشمک زدن می‌کند و اخطار صوتی به صدا درمی‌آید. این سیستم از سرعت 15 تا 25 کیلومتربرساعت قابل استفاده است و می‌تواند خودرو و موتورسیکلت را ردیابی کند. این رادارها، به عنوان یک ویژگی ایمنی اضافی، همچنین برای RCTA (هشدار ترافیک عقبی) استفاده می‌شوند؛ به این معنی که هنگام بیرون آمدن راننده از پارک یا مسیر رانندگی، عبور و مرور هر دو سمت خودرو را کنترل می‌کنند. این سیستم از هر دو نوع اخطار تصویری و صوتی برخوردار است و حتی می‌تواند چرخ‌دستی خرید را ردیابی کند.

 

 

رقبا

به جز هیوندای سوناتا، اپتیما باید با دو ژاپنی نیز در ایران رقابت کند: تویوتا کمری و هوندا آکورد. اپتیمای نسل قبلی با قیمت مناسب‌تر نسبت به آنها توانست به فروش خوبی دست یابد. همین ترفند ممکن است برای عرض‌اندام در مقابل رقبای قدر این نسل نیز موثر باشد. 



  4 اردیبهشت 1395
21 نظر
5.00
  8 رای

نظرات کاربران

در حال بارگذاری