خانهاخبار
آیا جیل بریک iOS 9 برای همیشه غیر ممکن خواهد شد؟

آیا جیل بریک iOS 9 برای همیشه غیر ممکن خواهد شد؟

– نویسنده مهمان: طبق اطلاعاتی که در یک گزارش جدید آمده، اپل در حال کار روی سطح جدیدتری از ساز و کارهای امنیتی برای هر دو سیستم عاملiOS و OS X است. این که اپل از دیرباز با جیلبریک سر سازگاری ندارد بر کسی پوشیده نیست. حال پیش بینی می شود که با پیاده سازی این ساز و کار امنیتی جدید روی هر دو سیستم عامل فوق، جیلبریک کردن آی او اس بسیار سخت تر از آن چه هست شود.
۱۳۹۴/۳/۲
– نویسنده مهمان: طبق اطلاعاتی که در یک گزارش جدید آمده، اپل در حال کار روی سطح جدیدتری از ساز و کارهای امنیتی برای هر دو سیستم عاملiOS  و OS X است. این که اپل از دیرباز با جیلبریک سر سازگاری ندارد بر کسی پوشیده نیست. حال پیش بینی می شود که با پیاده سازی این ساز و کار امنیتی جدید روی هر دو سیستم عامل فوق، جیلبریک کردن آی او اس بسیار سخت تر از آن چه هست شود.
 
بنا بر اظهارات این منابع که هویت آن ها چندان مشخص نیست، سیستم امنیتی جدید روی کامپیوترهای مک امکان غیر فعال کردن دارد، اما به طور پیش فرض همواره روی آی او اس در حالت فعال قرار خواهد داشت. این فناوری که Rootless نام گرفته است موجب خواهد شد که حتی کاربران با سطح دسترسی مدیر سیستم نیز نتوانند به فایل های سیستمی مشخصی روی آیفون، آیپد و مک دست پیدا کنند. همانطور که گفتیم این قابلیت روی سیستم عامل OS X قابل غیرفعال سازی خواهد بود. اما وجود چنین محدودیتی در آی او اس روند پیاده سازی جیلبریک را بسیار دشوارتر خواهد ساخت.
 
image
 
سال های سال است که ماجرای اپل و هکرهای جامعه جیلبریک به موش و گربه بازی شبیه شده است. کمپانی اپل حفره های متعددی را در آی او اس رفع می کند و چندی بعد هکرها از حفره دیگری برای پیاده سازی جیلبریک استفاده می کنند. این حفره ها به هکرها امکان دستیابی به آن دسته از فایل های سیستمی که در حالت عادی نمی توان به آن دسترسی پیدا کرد را می دهد. اما ظاهراً با روی کار آمدن فناوری Rootless این بازی به پایان می رسد و هکرها برای دستیابی به یک جیلبریک پایدار مطابق روال سابق، وارد ماجراجویی در مسیر سخت و طولانی ای می شوند.
 
 
فعلاً مشخص نیست که Rootless چه تاریخی از راه خواهد رسید. اما از آن جایی که فاصله کمی با عرضه نسل بعدی iOS و OS X داریم، بعید نیست که در کنفرانس WWDC این ماه با iOS 9 و OS X 10.11 به عنوان نخستین نسل از سیستم عامل های مجهز به Rootless آشنا شویم. البته شایان ذکر است که در حال حاضر نیز با تمهیدات امنیتی ای که اپل در آی او اس 8.3 پیاده کرده جیلبریکی برای این نسخه منتشر نشده است. اما اگر Rootless بتواند دقیقاً همانطوری که اپل در نظر دارد عمل کند، پس از معرفی آن ممکن است تأخیر زیادی تا عرضه جیلبریکی دیگر برای آی دیوایس ها را شاهد باشیم. تأخیری که شاید هیچ موقع به پایان نرسد.
 
image
 
در مورد نحوه عمل Rootless روی مک ابهامات مختلفی وجود دارد. فعلاً مشخص نیست که با وجود اپلیکیشن Finder اپل چگونه مانع از دسترسی افراد به فایل های سیستمی خواهد شد. طبیعتاً سطح دسترسی محدودتر از پیش خواهد شد. اما این که چه قسمت هایی از دست کاربران دور خواهند ماند فعلاً چندان روشن نیست.
 
منبع: Redmondpie

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

مهمان

۱۳۹۴/۳/۴
ای گند بزنن هر چی سیستم عامل آیفون بخدا.. چیه با این سیستم عامل داغونش.. دست و بال آدم رو کلا بسته.. من که فروختمش ی نوت4 گرفتم.. حالا دارم لذذذذذت میبرم..مفهوم امکانات رو تازه فهمیدم. آیفون واس پز دادن خوبه و بس.

مهمان

۱۳۹۴/۳/۲
به همین خیال هم باشه اپل تا بوده ios بوده و تا هست جیلبریک! نهایتش مثل قضیه ی روت زد3، از همه ی توسعه‌دهنده ها و هکر های دنیا دعوت میکنند تا هک شه و براش جایزه هم میدارند بعدشم، جیلبریک برای آیفون، از نون شب هم واجب تره نه به خاطر برنامه های کرک شده و بلوتوث ها... به خاطر ssh و توانایی کنترل و ترمینال دوست داشتنی اون