تست همراه اول

سرویس خبر
3 آذر 1393 ساعت 10:30
55 نظر

 

Black Friday چیست و چه کالاهایی در این روز تخفیف ویژه می خورند؟

: اگر از کاربران خارج از ایران سایت باشید قطعا با واژه Black Friday یا جمعه سیاه آشنا هستید. اما اگر از کاربران داخل ایران بوده و با این واژه آشنا نیستید در این پست درباره این روز صحبت خواهیم کرد و اینکه چه تبعاتی بر روی بازار خواهد داشت و آیا روزی چنین مناسبت مشابهی در ایران خواهیم دید؟

: اگر از کاربران خارج از ایران سایت باشید قطعا با واژه Black Friday یا جمعه سیاه آشنا هستید. اما اگر از کاربران داخل ایران بوده و با این واژه آشنا نیستید در این پست درباره این روز صحبت خواهیم کرد و اینکه چه تبعاتی بر روی بازار خواهد داشت و آیا روزی چنین مناسبت مشابهی در ایران خواهیم دید؟

 

 

Black Friday چیست؟ 

 

Black Friday یا جمعه سیاه اصطلاحا به روزی گفته می شود که مردم امریکا بعد از روز شکرگذاری یا Thanksgiving که آخرین پنجشنبه ماه نوامبر است، نامگذاری کرده اند. این روز سرآغاز خریدهای کریسمس بوده و روز تعطیلی نیست اما با توجه به سنت هایی که کشورهای آمریکای شمالی از قبل داشته اند، کارمندان ادارات این اجازه را پیدا می کنند که در این روز به خریدهای خود بپردازند. بسیاری از افراد از ساعات اولیه صبح منتظر در جلوی فروشگاه ها می مانند تا به محض آغاز این روز خریدهای خود را انجام داده و تا قبل از پایان شب تمامی وسایل لازم را خریداری کنند.

اما تفاوت این آخرین جمعه ماه نوامبر با سایر روزها چیست؟ در Black Friday اجناس فروشگاه ها تخفیف های عمده ای می خورند. برای مثال شما می توانید یک سینمای خانگی را با نصف قیمت روز قبل خریداری کنید. این تخفیف هم شامل وسایل الکترونیکی و هم غیر الکترونیکی است.  از نظر روانشناسی و علم بازاریابی تکنیک هایی که فروشنده ها در این روز به کار می برند باعث می شود آن ها فروش فوق العاده ای داشته باشند. 

 

 

فروشنده ها با فروش بسته های کالا یا Bundle، خریداران را به خرید کالاهایی غیرجذاب نیز تشویق می کنند. برای مثال در یک بسته شامل 5 کالا، سه کالا مورد نظر خریدار بوده و با توجه به اینکه این بسته شامل تخفیف 50 درصدی می شود، خریدار ترجیح می دهد آن را تهیه کرده و در نتیجه دو کالایی که ممکن است فروش کمتری داشته باشد در این وضعیت به فروش می رسد. 

به واسطه فروش فوری که در این روز ایجاد می شود به خریداران این حس القا می گردد که باید به سرعت خرید خود را انجام داده و اگر این کار را نکنند چیزی را از دست می دهند. این سبک از بازاریابی را  شاید در بسیاری از شعارهای تبلیغاتی دیده اید که به شما می گویند تنها 5 روز برای شرکت در مسابقه فرصت دارید یا تنها تعداد محدودی از این جنس باقی مانده و شما فرصت کمی برای خرید آن دارید. این سبک از بازاریابی باعث ایجاد یک نوع هیجان در خریدار شده و وی را ترغیب به خرید محصول می کند. این خاصیت در Black Friday به خوبی دیده می شود، چون خریدار تنها از صبح تا قبل از شب فرصت خرید داشته و این فرصت محدود به وی القا می کند که حتما باید خریدی را انجام داده در غیر اینصورت ضرر می کند. شاید اگر به جای Black Friday یک هفته این اتفاق می افتاد صف های فروشگاه ها و خرید افراد اینقدر زیاد نمی شد. 

 

 

اما با توجه به اینکه بسیاری از فروشگاه ها در این روز با تخفیف بسیار محصولات خود را عرضه می کنند، رقابت نقش مهمی را ایفا می کند. در اینجا بحث احترام به مشتری مطرح می شود. مشتری ترجیح می دهد از فروشگاهی خرید خود را انجام دهد که ارزش افزوده ای حتی کوچک در اختیار وی قرار گیرد. دادن اشانتیون رایگان محصولات یا حتی دادن یک لیوان قهوه به مشتری می تواند به وی حس خوبی القا کرده و سبب شود از همان فروشگاه خریدهای خود را انجام دهد. در فروشگاه های اینترنتی نیز سعی می کنند با دادن گیفت کارت های جانبی در کنار خریدهای با تخفیف، مزیت رقابتی نسبت به فروشگاه های مشابه ایجاد کنند.

اما برای اینکه تخفیف های این روز برای شما مشخص تر شود تعدادی از این تخفیف ها را در زیر قرار داده ایم :

 

- خرید آی پد ایر 2 با 100 دلار تخفیف 

 

 

- خرید Surface Pro 3 با 200 دلار تخفیف و خرید آی پد مینی 3 با 75 دلار تخفیف 

 

 

- خرید LED 4K با سایز 55 اینچ و تخفیف 1500 دلاری 

 

 

- خرید کنسول بازی Xbox One با تخفیف 130 دلاری 

 

 

- خرید دوربین عکاسی Nikon D700 با 600 دلار تخفیف

 

 

شاید شما همین الان و از همین تعداد محدود اجناس و گجت هایی که مثال زدیم، قصد خرید پیدا کرده باشید که این نشان دهنده محبوبیت این روز در بین مشتریان است که آن ها را وسوسه به خرید می کند.

 

Black Friday در ایران 

 

 

این رسم که از آمریکای شمالی آغاز شده همینک در بسیاری از بخش های دنیا وجود داشته و کاربران چه به صورت فیزیکی و یا چه صورت مجازی می توانند خریدهای خود را با تخفیف انجام دهند. اما تا به حال چنین رسمی در ایران نبوده و عموما روز مشخصی جهت عرضه با تخفیف کالاها در نظر گرفته نشده است. شاید بد نباشد که فروشگاه های دیجیتال ایرانی سرآغاز این حرکت بوده و این بار اولین جمعه ماه آخر سال را به فروش محصولات خود با تخفیف عمده بپردازند. بدین ترتیب این فرصت را خواهند داشت تا بعد از خرید تمامی محصولات را قبل از شروع تعطیلات عید به دست مشتریان خود برسانند. 

 

آیا اگر این روز در ایران وجود داشت شما به خرید وسایل مورد علاقه خود می پرداختید؟ نظر شما چیست؟

 

 



  3 آذر 1393
55 نظر
4.30
  46 رای

نظرات کاربران

در حال بارگذاری