خانهاخبار
تعدادی از بهترین کیبردهای فارسی برای iOS 8

تعدادی از بهترین کیبردهای فارسی برای iOS 8

– جی اس ام: عرضه iOS 8 یکی از اتفاق های مهم در تاریخ این سیستم عامل بود. از ابتدای عرضه آی او اس، توسعه دهندگان و کاربران به محیط بسته این سیستم عامل اعتراض داشتند. به اینکه چرا نمی توان به عنوان مثال یک کیبرد جانبی غیر از کیبرد پیش فرض سیستم عامل را روی آن نصب کرد. اما سرانجام اپل در iOS 8 تا حدودی محیط بسته آی او اس را بازتر کرد و این فرصت را به توسعه دهندگان داد تا برنامه های کاربردی تری برای آن ایجاد کنند. یکی از این برنامه ها کیبردهای جانبی است.
۱۳۹۳/۷/۲۸
– جی اس ام: عرضه iOS 8 یکی از اتفاق های مهم در تاریخ این سیستم عامل بود. از ابتدای عرضه آی او اس، توسعه دهندگان و کاربران به محیط بسته این سیستم عامل اعتراض داشتند. به اینکه چرا نمی توان به عنوان مثال یک کیبرد جانبی غیر از کیبرد پیش فرض سیستم عامل را روی آن نصب کرد. اما سرانجام اپل در iOS 8 تا حدودی محیط بسته آی او اس را بازتر کرد و این فرصت را به توسعه دهندگان داد تا برنامه های کاربردی تری برای آن ایجاد کنند. یکی از این برنامه ها کیبردهای جانبی است. 
اگر شما هم آیفون یا آیپد خود را به iOS 8 آپدیت کرده اید حتما تا امروز کیبردهای مختلفی برای آن از اپ استور نصب کرده اید. آی او اس در نسخه های ۵ و ۶ و ۷ یک کیبرد پیش فرض فارسی داشت که البته از راه غیر معمولی میشد آن را فعال کرد اما متأسفانه این کیبرد به دلیل نامعلومی از آی او اس ۸ حذف شد. اما توسعه دهندگان فارسی زبان این سیستم عامل بیکار ننشستند و کیبردهای فارسی خوب و قابل قبولی برای آن ساختند. در این مطلب قصد داریم که یک بررسی روی تعدادی از این کیبردها داشته باشیم.
 
 کیبرد فارسی مداد
 
   
image
   
image
 
مداد یک کیبرد فارسی و مطابق با لی اوت یا چینش استاندارد دکمه هاست. نکته ای که مداد را از بقیه کیبردها متمایز می کند استفاده خلاقانه از جسچرهای مختلف بر روی دکمه هاست. به عنوان مثال می توان در بین متون، اعداد را بدون عوض کردن لی اوت با سوایپ کردن انگشت روی ردیف بالایی کیبرد تایپ کرد. مثلا برای تایپ عدد "۴" کافیست روی حرف "ف" به سمت بالا سوایپ کنید یا برای تایپ نیم فاصله روی دکمه اسپیس به سمت بالا سوایپ کنید. با سوایپ به سمت چپ و راست روی ردیف پایینی دکمه ها نیز می توانید کرسر یا نشان گر را در بین حروف جابجا کنید. تقریبا لیست کاملی از علائم مورد نیاز به همین طریق در لی اوت اصلی کیبرد در اختیار شماست و نیازی نیست در حین تایپ به صفحه علائم و اعداد رجوع کنید. 
یکی دیگر از قابلیت های خوب مداد قرار دادن یک کیبرد انگلیسی در دل کیبرد فارسی است. بدین ترتیب که با سوایپ به سمت چپ را راست روی دکمه اسپیس می توانید به کیبرد انگلیسی استاندارد دسترسی پیدا کنید. این قابلیت مواقعی مفید است که در بین متون فارسی خود قصد دارید از کلمات انگلیسی استفاده کنید. 
در حال حاضر مداد از رنگ های بسیار متنوعی پشتیبانی می کند و در صورتی که به کیبرد دسترسی full access بدهید می توانید رنگ لی اوت آن را به دلخواه تغییر دهید. این کیبرد از تمامی دستگاه هایی که به iOS 8 آپدیت می شوند در دو حالت عمودی و افقی پشتیبانی می کند. خوشبختانه مداد به صورت رایگان عرضه شده و هیچ پرداخت درون برنامه ای نیز برای آن وجود ندارد. 
 
کیبرد پرشین تایپر
 
image
   
image
 
پرشین تایپر یکی دیگر از کیبردهای فارسی است که تقریبا از زمان عرضه نسخه بتای آی او اس ۸ توسعه آن شروع شد. تیم توسعه دهنده آن موفق شدند به فاصله کمی از عرضه نسخه نهایی آی او اس ۸، پرشین تایپر را در اپ استور قرار دهند. پرشین تایپر بر اساس لی اوت استاندارد کیبردهای فارسی طراحی شده در نتیجه اگر در تایپ فارسی به اندازه کافی مهارت دارید در تایپ با پرشین تایپر دچار خطای تایپ نخواهید شد زیرا دکمه ها دقیقا همان جایی که انتظارش را دارید قرار دارند. نکته مثبت و برتری پرشین تایپر نسبت به باقی کیبردها قسمت پیشنهاد لغات آن است. درست همانند کوییک تایپ که در آی او اس ۸ برای کیبرد انگلیسی معرفی شد، در پرشین تایپر نیز یک کوییک تایپ فارسی قرار گرفته است. به گفته سازنده این کیبرد این سیستم پیشنهاد لغات بطور کاملا هوشمند عمل می کند و پس از مدتی کار با آن می تواند کلماتی که زیاد استفاده می کنید حدس زده و با توجه به متنی که تایپ می کنید آن ها را به شما پیشنهاد دهد. در پرشین تایپر دسترسی به صفحه علائم و اعداد همانند کیبرد پیش فرض انگلیسی است. همچنین امکان تایپ نیم فاصله نیز با آن وجود دارد و دکمه نیم فاصله در کنار دکمه اسپیس یا فاصله قرار گرفته است. پرشین تایپر متأسفانه در حال حاضر که این مطلب نوشته شده از آیپد پشتیبانی نمی کند اما توسعه دهندگان آن این اطمینان را داده اند که به زودی و در آپدیت بعدی پشتیبانی از آیپد را نیز به آن اضافه کنند. همچنین فعلا امکان تایپ "ئ" و "أ" نیز در پرشین تایپر وجود ندارد که حتما در آپدیت های بعدی به آن اضافه خواهد شد.
پرشین تایپر برای هر دو حالت روشن و تیره بهینه سازی شده و در صورتی که از آن در اپلیکیشن توییتر استفاده کنید دکمه های منشن و هشتگ را در لی اوت اصلی برای شما قرار می دهد. این کیبرد از چهار فونت متفاوت پشتیبانی می کند. در صفحه تنظیمات کیبرد می توانید فونت حروف آن را از بین فونت های یکان، رویا، سنس و یاقوت انتخاب کنید و سایز این فونت ها را به دلخواه تغییر دهید. همچنین سه قالب مختلف نیز برای آن طراحی شده که از صفحه تنظیمات کیبرد می توان یکی از آن ها را انتخاب کرد. 
پرشین تایپر به صورت رایگان در اپ استور عرضه شده و پرداخت درون برنامه ای نیز برای آن تعریف نشده است.
 
کیبرد فارس تپ
 
image
   
image
 
کیبرد فارسی فارس تپ اولین کیبرد فارسی بود که پس از عرضه نسخه نهایی آی او اس ۸ در اپ استور قرار گرفت. این کیبرد شاید بیشتر از هر کیبرد دیگری شما را یاد کیبرد پیش فرض فارسی در آی او اس های قبلی بیاندازد. رنگ ها و سایز دکمه های کیبرد بیشترین شباهت را به کیبرد پیش فرض آی او اس دارد اما لی اوت آن کمی متفاوت است. لی اوت فارس تپ براساس استاندارد isiri و چینش دکمه های آن همانند کیبرد فارسی در سیستم عامل مک است. فارس تپ نیز برای هر دو حالت تیره و روشن کیبرد در آی او اس ۸ بهینه سازی شده و امکان تغییر رنگ دکمه ها و زمینه کیبرد و سایه دکمه ها نیز در آن وجود دارد. همچنین امکان انتخاب صدای تایپ از بین چند صدای موجود در تنظیمات کیبرد نیز وجود دارد. البته فراموش نکنید برای اعمال این تغییرات در کیبرد لازم است که به آن دسترسی full access بدهید. در تنظیمات کیبرد همچنین می توانید فونت حروف را از بین بیش از ۱۸ فونت موجود انتخاب کنید. در فارس تپ نیز دسترسی به صفحه علائم و اعداد همانند کیبرد پیش فرض آی او اس انجام می شود و امکان تایپ نیم فاصله با نگه داشتن دکمه فاصله یا اسپیس فراهم شده است. فارس تپ از هر دو حالت افقی و عمودی کیبرد پشتیبانی می کند و می توان روی صفحه بزرگ آیپد نیز از آن به خوبی استفاده کرد. فارس تپ در ابتدا رایگان بود اما هم اکنون با قیمت ۹۹ سنت در اپ استور عرضه  می شود.
 
کیبرد Adaptxt
 
image
   
image
 
احتمالا کاربران اندروید کیبرد مشهور adaptxt را پیش از این دیده اند. بعد از عرضه آی او اس ۸ کیبرد adaptxt نیز یک نسخه مخصوص این سیستم عامل را عرضه کرد. اما نکته تعجب برانگیز آن قرارگرفتن یک کیبرد فارسی سوایپ در بین کیبردهای موجود در adaptxt است. کیبرد فارسی سوایپ پیش از این در گوشی های اندرویدی موجود بود و می توان گفت adaptxt اولین کیبرد فارسی سوایپ را برای آی او اس عرضه کرده است. اگرچه هنوز در تایپ فارسی به صورت سوایپ دقت کافی را ندارد اما در همین حد هم می تواند تجربه هیجان انگیزی برای کاربران آی او اس محسوب شود. معمولا کیبردهای سوایپ نیاز به یک دیتابیس قوی برای پیش بینی لغات دارند. زیرا کیبرد باید از روی حرکات دست روی دکمه ها تشخیص صحیحی انجام دهد و کلمه مناسب و مورد نظر را تایپ کند. بنابراین اگر قصد دارید از یک کیبرد سوایپ استفاده کنید همچنان باید منتظر کیبردهای بهتر در اپ استور یا آپدیت های بعدی adaptxt برای بهبود دیتابیس و عملکرد آن باشید. adaptxt نیز به صورت رایگان در اپ استور عرضه شده و می توانید آن را از لینک زیر دانلود و نصب کنید. بعد از نصب بایستی پک فارسی را برای کیبرد از داخل اپلیکیشن آن به صورت جداگانه و رایگان دانلود کنید. بعد از نصب پک فارسی و لود کردن کیبرد می توانید بین زبان فارسی و انگلیسی با سوایپ روی دکمه فاصله یا اسپیس جابجا شوید.
 
کیبرد Black keys
 
image
   
image
 
کیبرد Black keys نیز از دیگر کیبردهایی است که با وجود اینکه از طرف یک تیم خارجی توسعه داده شده اما زبان فارسی را پشتیبانی می کند و با فاصله کمی از عرضه نسخه نهایی آی او اس ۸ در اپ استور قرار گرفته است. لی اوت Black keys خیلی ساده و تیره طراحی شده و چینش دکمه های آن خیلی استاندارد و مناسب نیست. اگر از این کیبرد استفاده کنید قطعا در ابتدا دچار خطاهای زیادی در تایپ خواهید شد مگر اینکه مدت زمانی بگذرد و به آن عادت کنید. صفحه تنظیمات کیبرد نیز امکانات خاصی را در اختیار شما نمی گذارد. جز امکان دانلود چند فونت برای زبان های غیر فارسی تقریبا هیچ قابلیت اضافه ای در تنظیمات آن یافت نمی شود. Black keys با قیمت ۹۹ سنت در اپ استور عرضه شده است. بعد از دانلود و نصب آن برای فعال کردن کیبرد فارسی بایستی پس از فعال کردن کیبرد از لیست زبان هایی که در اختیار شما قرار می گیرد زبان فارسی را فعال کنید. 
 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (15 نظر)

Morteza

۱۳۹۴/۵/۲۰
من از کیبورد SwiftKey استفاده میکنم، هم اسوایپ داره هم حدس کلمات و هرچقد هم که بیشتر استفاده کنی هوشمند تر میشه، واقعا حرف نداره نصب کنید قول میدم پشیمون نمیشید

مهمان

۱۳۹۳/۸/۱
مهم اینه که آدم بتونه علاوه بر تایپ فارسی , از دیتابیس کیبورد برای حدس لغات و در نتیجه تایپ سریعتر استفاده کنه. که فکر کنم تو کیبورد عربی این امکان وجود نداشته باشه.

مهمان

۱۳۹۳/۷/۳۰
کیبورد Adaptxt حرف "ژ" نداره

مهمان

۱۳۹۳/۷/۳۰
ضمن اطلاع ای او اس 8 به بالا کیبرد فارسی ندارن(البته بجز دیوایسای جیلبریک ک اونم باید توییک دان کنی)

مهمان

۱۳۹۳/۷/۳۰
خود کیبرد فارسی ویندوز فون،حرف نداره و بدون نقص کار میکنه.و هر امکاناتی که خبوای بجز ورد فلو داره