خانهبررسی‌ها
نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A05 ارزان قیمت محبوب

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A05 ارزان قیمت محبوب

سامسونگ گلکسی A05 یکی از میان‌رده‌های ارزان‌قیمت این شرکت است که به نسبت قیمت، از مشخصات فنی مناسب و قابل قبولی بهره برده. گوشی اقتصادی که به‌خوبی از پس اجرای فعالیت‌های روزمره بر‌می‌آید و حتی در برخی از موارد، عملکردی در حد و اندازه یک گوشی میان‌رده باکیفیت را در اختیارتان قرار می‌دهد. اما بدون شک ضعف‌هایی هم دارد و در این بررسی قرار است به دقت در بخش‌های مختلف، به مزایا و معایب این گوشی بپردازیم تا ببینیم به نسبت قیمت در نظر گرفته شده، چقدرارزش خرید دارد. 

بیشتر

به روز رسانی در ۱۴۰۲/۱۲/۱۳

سامسونگ گلکسی A05 ارزان قیمت و محبوب 

همواره گوشی‌های هوشمند میان‌رده سامسونگ طرفداران بسیاری در بین کاربران داشتند و سامسونگ گلکسی A05 یکی از آن‌ها است. میان‌رده‌های سری A آنقدر تنوع بالایی دارند که می‌توانند پاسخ‌گوی سلیقه‌های متنوع باشند. این بار قرار است به بررسی گلکسی A05 بپردازیم تا ببینیم این گوشی به نسبت قیمت و البته مشخصات در نظر گرفته شده، چه عملکردی خواهد داشت. در همان نگاه اول طراحی آشنا، ساده و البته جذاب سامسونگ توجه شما را به خودش جلب می‌کند. جایی که در نمای پشتی خبری از طراحی خاص برای قرار‌گیری دوربین‌ها نیست و سنسور‌های دوربین با چیدمان ستونی ساده در کنا یکدیگر قرار گرفته‌اند. 

Youtube10.png

متریال پلاستکی در نظر گرفته شده برای قسمت پشتی حس و حال متریال شیشیه‌ای را به شما می‌دهد و چندان هم اثر انگشت را به خودش نمی‌گیرد. البته پاک کردن قسمت پشتی با توجه به متریال در نظر گرفته شده بسیار آسان است. باید بگوییم که حس و حال یک گوشی میان‌رده معمولی را به شما می‌دهد و سامسونگ تلاشی در راستای خاص بودن این گوشی به نسبت قیمت و رقبا نکرده است. وزن 195 گرمی این گوشی هم وزن معقولی است که احساس افتادن را در حین استفاده تشدید نمی‌کند ولی در استفاده‌های طولانی مدت کمی خستگی برای دست به‌همراه دارد. البته لبه‌های خمیده فریم سبب شده تا برای مثال در استفاده طولانی مدت در بازی، انگشت‌های دستتان خسته نشود. 

Youtube8.png

در نمای رو‌به‌رویی هم سامسونگ از طراحی ناچ واتردراپ برای صفحه‌نمایش استفاده کرده. بریدگی قطره‌ای شکلی که در قسمت بالایی و مرکزی صفحه‌نمایش، سنسور دوربین سلفی را در خود جای داده. می‌توانیم بگوییم که طراحی چندان نوینی نیست اما طراحی قابل قبولی دارد. اما ایرادی که در این بخش به سامسونگ گلکسی A05 وارد است، حاشیه‌های نه‌چندان کم آن است. حاشیه‌هایی که سبب شده تا 82.1 درصد از نمای رو‌به‌رویی را صفحه‌نمایش به خودش  اختصاص دهد. بهتر بود سامسونگ حاشیه کمتری را در نظر می‌گرفت تا در حین استفاده چندان به چشم نیاید. در مجموع باید بگوییم که سامسونگ گلکسی A05، حس و حال استفاده یک گوشی میان‌رده معمولی را به‌ شما می‌دهد. 

Youtube2.png

صفحه‌نمایش قابل قبول گلکسی A05 

سامسونگ همواره در زمینه صفحه‌نمایش عملکرد خوبی داشته و سامسونگ گلکسی A05 از این اتفاق مستثنی نیست. این گوشی به صفحه‌نمایش با ابعاد 6.7 اینچ و رزولوشن 720 در 1600 پیکسل از نوع PLS با توانایی نمایش 262 پیکسل در هر اینچ مجهز شده است. با توجه به مشخصات در نظر گرفته شده، باید بگوییم که با یک صفحه‌نمایش در حد و اندازه گوشی‌های هوشمند اقتصادی ارزان‌قیمت روبه‌رو هستید. 

Youtube9.png

شاید میزان تراکم پیکسل در نظر گرفته شده برای این صفحه‌نمایش چندان عدد بالایی نباشد، اما با توجه به تجربه کاربری که داشتیم، باید بگوییم رنگ‌ها با تفکیک رنگ مناسب و قابل قبولی نمایش داده شده‌اند. وضوح تصویر هم در نور‌های متنوع مناسب و قابل قبول است و کاملا توقعات شما را در حد و اندازه یک گوشی اقتصادی بر‌آورده می‌کند. اما برای مثال زیر تابش مستقیم نور خورشید، نباید توقع وضوح تصویر بالایی را از آن داشته باشید و باید بگوییم عملکرد  ضعیفی دارد. اما در این شرایط آیکون‌ها خوانایی قابل قبولی دارند و کارتان را راه می‌اندازد. در مجموع باید بگوییم که سامسونگ گلکسی A05 به صفحه‌نمایش مناسب و قابل قبولی مجهز شده که عملکردی کمی بهتر از بسیاری از گوشی‌های اقتصادی در این بازه قیمتی دارد اما نباید توقع بسیار بالایی از آن داشته باشید. 

عملکرد خوب دوربین گلکسی A05 در نور روز و ضعیف در نور شب 

Youtube.png

در قسمت پشتی سامسونگ گلکسی A05، یک سنسور دوربین اصلی با رزولوشن 50 مگاپیکسل در کنار سنسور 2 مگاپیکسل سنجش‌عمق در نظر گرفته شده است. بله درست است خبری از سنسور دوربین فوق‌عریض یا همان اولترا واید نیست و سامسونگ ترجیح داده تا به‌جای استفاده از سنسور دوربین فوق‌عریض نه‌چندان قدرتمند که در اکثر گوشی‌های اقتصادی می‌بینیم، تمرکز بیشتری روی دوربین اصلی بگذارد تا عملکرد خوبی داشته باشد. خواهیم دید که تا چه میزان سامسونگ در این بخش موفق بوده است. با توجه به تصویر پایین همانطور که مشاهده می‌کنید، با وجود اینکه تصویر در شرایط آب و هوای ابری گرفته شده، باید بگوییم که این گوشی توانست خروجی تصویر مناسبی را ارائه کند. خبری از آن رنگ‌ و لعاب‌های اضافی سامسونگ در تصاویر خروجی نیست و رنگ‌ها بسیار نزدیک به واقعیت هستند. 

3.jpg

البته بهتر بود که کمی رنگ‌ و لعاب تصویر بهتر باشد تا جذابیت بیشتری داشته باشد. کنتراست مناسب، داینامیک رنج به نسبت گسترده و وایت بالانس نه‌چندان خوب در تصاویر خروجی ثبت شده به چشم می‌آید. بهتر است که چندان امیدی به زوم کردن روی تصاویر نداشته باشید، چون برای مثال با زوم ۵۰ درصدی هم پیکسل‌های تصویر به‌ چشم می‌آید و البته یادمان نرود که با یک گوشی اقتصادی ارزان قیمت رو‌به‌رو هستیم. به تصویر زیر نگاه کنید. در حالت معمولی تفکیک رنگ روی بدن گوزن به‌خوبی دیده می‌شود و باید بگوییم که به نسبت  اقتصادی بودن این گوشی، عملکرد بسیار خوبی داشته. عکس بعدی زوم دو برابری است که سنسور دوربین سعی داشته تا تفکیک رنگی مناسبی را نشان دهد که تا میزان بسیار زیادی موفق بوده. حتی سعی کرده تا تغییر رنگ چشم‌گیری به نسبت زوم یک برابری نداشته باشد و باز هم تا میزان زیادی موفق بوده است، اما نمایش جزئیات دقیق نیست می‌توانست بهتر باشد. اما وقتی شاخص ساده‌تری را برای عکاسی در حالت زوم یک برابری و دو برابری انتخاب کردیم، جزئیات با دقت مناسب‌تری نمایش داده شدند اما کمی تغییر رنگ‌ را شاهد بودیم که سنسور مجبور شد برای عملکرد بهتر، رنگ‌ها را گرم‌تر از حالت زوم یک برابری نشان دهد. 

1.jpg
زوم یک برابر
2.jpg
زوم دو برابر
10.jpg
زوم یک برابر
11.jpg
زوم دو برابر

مقایسه تصویر پرتره و استاندارد

با توجه به حضور سنسور سنجش عمق، به سراغ تست عکاسی حالت پرتره رفتیم. دو تصویر زیر در حالت معمولی و پرتره گرفته شده و اگر نگاهی به تصویر گرفته شده در حالت استاندارد داشته باشید، رنگ‌های دقیق و جذاب که البته این بار رنگ و لعاب مناسبی هم دارند توجه شما را به خودش جلب می‌کند. اما باز هم در زمینه نمایش جزئیات، عملکرد ضعیفی دارد. با نگاهی به خروجی تصویر پرتره، مشاهده می‌کنید که پس‌زمینه تا میزان قابل قبولی به‌خوبی بوکه شده که برای یک گوشی اقتصادی عملکرد خوبی است. اما رنگ‌ها به نسبت تصویر حالت استاندارد رنگ و لعاب کمتری دارد و جالب اینجاست که جزئیات با دقت بهتری به نست خروجی تصویر حالت استاندارد نمایش داده شده است. در زمینه تفکیک شاخص تصویر از پس‌زمینه بوکه شده هم باید بگوییم که عملکرد معمولی داشته و در نقاط مرزی تصویر، تفکیک چندان دقیقی را شاهد نیستیم. 

12.jpg
دوربین اصلی حالت استاندارد
13.jpg
دوربین اصلی حالت پرتره

عملکرد معمولی در نور شب 

بدون شک اصلی‌ترین چالش برای سنسور دوربین، عکاسی در نور شب است. جایی که نویز‌ها تاثیر منفی در تصاویر خروجی می‌گذارند. با یک گوشی اقتصادی رو‌به‌رو هستید و همین ابتدا باید بگوییم که نباید توقع بالایی از آن در عکاسی نور شب داشته باشید. با نگاهی به تصاویر زیر مشاهده می‌کنید که سامسونگ گلکسی A05 تمام تلاش خود را برای ارائه خروجی تصاویر با روشنایی مناسب کرده و باید بگوییم که تا میزان بسیاری زیادی موفق بوده است. اما طیف رنگی چندان تفکیک پذیر نیست و جزئیات با دقت معمولی نمایش داده شده‌اند. در زمینه کنترل نویز‌های موجود در نور شب، اگر نگاهی به نور چراغ‌ها داشته باشید، مشاهده می‌کنید که سنسور تلاش داشته تا پراکندگی نور را کاهش دهد اما چندان موفق نبوده  است. با نگاهی به آسمان و تفکیک به نسبت قابل قبول ابرها، می‌توانیم بگوییم که در زمینه کنتراست عملکرد قابل قبولی داشته است. 

16.jpg
17.jpg

معمولی در سلفی و فیلمبرداری 

برای دوربین سلفی گلکسی A05، سنسور با رزولوشن 8 مگاپیکسل در نظر گرفته شده است. با توجه به تست‌های انجام شده و همانطور که تصاویر خروجی را مشاهده می‌کنید. این سنسور توانست خروجی تصاویر با رنگ و لعاب مناسب و جذاب و نمایش جزئیات خوب را ارائه کند. هرچند بهتر بود که کمی کاهش رنگ را در نظر بگیرد تا خروجی تصاویر نزدیک‌تر به واقعیت را شاهد باشید. اما در بخش پرتره این سنسور کاملا ما را نا‌امید کرد. بوکه ضعیف پس‌زمینه، نمایش ضعیف جزئیات و تفکیک معمولی شاخص تصویر از پس‌زمینه بوکه شده، همگی سبب شدند تا چندانی حسابی در این بخش روی این گوشی اقتصادی باز نکنیم. 

14.jpg
دوربین سلفی حالت استاندارد
15.jpg
دوربین سلفی حالت پرتره

در بخش فیلمبرداری هم با توجه به توانایی ضبط ویدیو با نهایت کیفیت 1080p و سرعت 60 فریم در ثانیه، برای فیلمبرداری در نور روز می‌تواند گزینه مناسب باشد. هرچند برای تولید محتوا نباید حساب چندانی رو‌ی آن باز کنید. در مجموع باید بگوییم که دوربین اصلی و سلفی این گوشی در نور روز عملکرد خوبی داشت و دوربین اصلی و سلفی در عکاسی حالت پرتره می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد. در نور شب هم عملکرد در حد و اندازه یک گوشی اقتصادی را ارائه کرد. 

Youtube7.png

عملکرد قابل قبول پردازنده سامسونگ گلکسی A05

اولین توقع از یک گوشی اقتصادی در زمینه پردازش این است که، دراجرای فعالیت‌های روزمره و اجرای برنامه‌های کاربردی، عملکرد خوبی داشته باشد. بگذارید از همین ابتدا خیالتان را راحت کنیم که سامسونگ گلکسی A05 در این زمینه کاملا توقعات شما را بر‌آورده می‌کند. این گوشی به پردازنده هلیو G85 شرکت مدیاتک مجهز شده است. پردازنده‌ای هشت هسته‌ای متشکل از دو هسته قدرتمند‌تر با توانایی ارائه فرکانس کاری 2.0 گیگاهرتز در کنار شش هسته اقتصادی با صرفه انرژی کمتر و توانایی ارائه فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز با معماری 12 نانومتری. 

21.jpg
22.jpg
19.jpg

همانطور که مشاهده می‌کنید این پردازنده در بهترین حالت ممکن توانایی ارائه فرکانس کاری 2.0 گیگاهرتز را دارد. با توجه به این مورد و تست‌های بنچمارک گرفته شده، همانطور که در ابتدا گفتیم این گوشی در اجرای فعالیت‌های روزمره و برنامه‌های کاربردی، عملکرد خوبی دارد. اما آیا برای بازی‌های سنگین مثل کال‌آف‌دیوتی موبایل و PUBG هم می‌توان روی آن حساب باز کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که برای اجرای چنین بازی‌هایی، باید تنظیمات گرافیکی بازی را روی حالت Low قرار دهید تا عملکرد به نسبت روان و بدون لگ را شاهد باشید. اما آیا بیش از این می‌توان روی این پردازنده حساب بازکرد؟ پاسخ این سوال را می‌توانید در نمودار استرس تست مشاهده کنید، جای که تحت فشار کاری بالا، عملکرد پردازنده تا ۶۰ درصد هم کاهش پیدا کرد هنوز سامسونگ در زمینه خنک‌ کننده باید بهتر از این‌ها عمل کند. 

جمع‌بندی 

Youtube3.png

در مجموع باید بگوییم که سامسونگ گلکسی A05  از طراحی ساده و البته کاربر پسندی بهره برده که حس و حال استفاده با یک گوشی  اقتصادی بی‌کیفیت را به شما نمی‌دهد و بهتر بود در بخش طراحی صفحه‌نمایش عملکرد بهتری داشته باشد. در بخش دوربین هم برای عکاسی نور روز توقعات شما را در حد و و اندازه یک گوشی اقتصادی و حتی کمی بیشتر بر‌آورده می‌کند. در بخش مشخصات سخت‌افزاری هم این گوشی به‌خوبی از پس فعالیت‌های روزمره بر‌می‌آید و در اجرای برخی از بازی‌های محبوب هم عملکرد خوبی دارد. در کل باید بگوییم که به نسبت قیمت، ارزش خرید مناسبی دارد. هرچند در این بازه قیمتی رقبای خوبی دارد که در برخی از بخش‌ها عملکرد بهتری به نسبت این گوشی دارند. 

گلکسی A05 را می‌توانید با گارانتی و کد رجیستری از فروشگاه آل‌دیجیتال خریداری کنید. 

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)