خانهاخبار
گوگل تبدیل به شرکتی ۲ تریلیون دلاری شد

گوگل تبدیل به شرکتی ۲ تریلیون دلاری شد

آلفابت، شرکت مادر گوگل توانست ارزش سهام خود را به بیش از ۲ تیلیارد دلار برساند.

۱۴۰۳/۲/۹

گوگل در سال گذشته درگیری بسیاری با دو تهدید جدی هوش مصنوعی و قوانین جدید تجارت داشت. در ۲۵ سال گذشته این تهدیدها بی سابقه بودند و هوش مصنوعی به طور ویژه‌ای باعث تغییر هسته مرکزی گوگل شد. گوگل با توجه زیادی که به هوش مصنوعی داشت تیم سخت افزار، جست و جو و اندروید خود را وادار کرد تا تمام محور کار خود را حول هوش مصنوعی بسازند. این موضوع در نهایت باعث شکل‌‌گیری هوش مصنوعی مبتنی بر زبان جمینای شد که به رشد گوگل در این زمینه کمک شایانی کرد.

گوگل با کنسل کردن پروژه‌های جدید و اخراج تعداد قابل توجهی از کارمندان خود توانست در سال اول مالی ۲۰۲۴ به بازخرید سهام ۷۰ میلیون دلاری خود برسد که در نوع خود رقم بسیار بالایی است. سهام‌داران بالاخره به هدف خود رسیدند و حال آلفابت به عنوان شرکت مادر گوگل توانست تا ارزش خود را به بیش از ۲ تریلیون دلار تبدیل کند.

در سال ۲۰۲۱ نیز این اتفاق برای گوگل افتاد اما تنها یک روز دوام داشت و بعد از آن با سقوط سهام این غول فناوری همراه بود. حال گوگل با این ارزش سهام تبدیل به چهارمین شرکت عمومی دنیا شد و پشت سر انویدیا(۲.۲تریلیون)، اپل(۲.۶تریلیون) و مایکروسافت(۳تریلون) قرار گرفت. شرکت متا در حال حاضر ارزش ۱.۱ ترلیون دلاری و آمازون جلوتر از آن با چیزی حدود ۱.۸ تریلیون دلار قرار دارد.

مارک زاکربرگ چندی پیش عنوان کرده بود که سال‌های سال طول می‌کشد تا از هوش مصنوعی مبتنی بر متن درآمد دیوانه‌وار کسب کرد. این اظهارات باعث شد تا سهام متا چیزی حدود ۱۰ درصد افت کند. گوگل برعکس زاکربرگ عنوان کرد که راه‌های کوچکی برای فروختن هوش مصنوعی خود پیدا کرده که شامل تبلیغات می‌شود. گوگل با معرفی کردن ابزار MAX ادعا می‌کند که تبلیغاتی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا ۶۳ درصد کمپین‌های قوی‌تر و هدفمند‌تری را ارائه می‌دهند.

ارزش سهام گوگل

گوگل همچنین می‌گوید که Discover Financial ابزار هوش مصنوعی خود را برای نزدیک به ۱۰۰۰۰ نماینده مرکز تماس ارائه کرده و باعث شده تا شرکتی مانند IKEA بتواند به طور چشمگیری شاهد افزایش درآمد باشد. گوگل هنوز توضیح زیادی درباره‌ی استفاده از هوش مصنوعی برای موتور جست و جوگر خود ارائه نکرده و مدیرعامل این شرکت، آقای سندر پیچای، در این باره می‌گوید: 

تقریبا مطمئن هستم که ما می‌توانیم هزینه‌های انجام این کار را مدیریت کنیم. ما در حال بررسی شرایط هستیم و باید طوری آن را پیاده کنیم که هوش مصنوعی مبتنی بر متن علاوه بر نتایج دقیق جست و جوی کاربر به زمینه تبلیغاتی ما نیز کمک کند.

بنظر می‌رسد که گوگل برای آوردن هوش مصنوعی مبتنی بر متن و تصویر به موتور جست و جوگر خود عجله ندارد. تجارت در جریان گوگل نیز وضعیت مطلوبی دارد به طوری که در سال مالی اول ۲۰۲۴ توانسته ۲۳.۷ میلیارد سود از سهام و ۸۰.۵ میلیارد از خرید و فروش کسب کند که نزدیک به ۱۴ درصد بیشتر از تعطیلات آخرسال است. گوگل توانسته بود در تعطیلات رکورد درآمد  خود را از تبیغات بزند و حال بنظر می‌رسد که به رکورد جدیدی دست یافته است.

نمی‌توان منکر این شد که اخراج کارمندان یکی از دلایل اصلی سود دهی و بالا رفتن ارزش سهام این شرکت است. با این حال گوگل ادعا می‌کند که اخراج کارکنان و پرداخت غرامت به آن‌ها چیزی حدود ۷۰۰ میلیون دلار خرج روی دستش گذاشته و این رقم تنها مربوط به ماه ژانویه است. گزارش‌های مالی اخیر نشان می‌دهد که گوگل به طور کلی در ماه‌های ژانویه، فوریه و مارچ تنها ۷۱۶ میلیون دلار خرج این موضوع کرده و احتمالا سخنان مدیر بازرگانی آن مبنی بر پرخرج بودن این امر نادرست است.

وضعیت خرید و فروش در ۳ ماهه اول سال مالی برای گوگل بسیار مثبت بوده به طوری که ۱۴ درصد نسبت به سال پیش افزایش داشته و یوتیوب به تنهایی ۲۱ درصد رشد درآمد را برای این شرکت به ارمغان آورده است. این سود به طور ویژه از تبلیغات یوتیوب و تمایل کاربرها به خرید یوتیوب پریمیوم بوده است. باید در نظر داشته باشیم که فروش پیکسل ۸ نیز موفقیت آمیز بوده و همین موضوع باعث بالا رفتن درآمد در ۳ ماهه اول سال مالی شده است. گوگل برنامه دارد تا تیک‌تاک و ریلز اینستاگرام را نیز به چالش بکشد. مدیر بازرگانی گوگل، آقای شیلندر، عنوان کرده که تولیدکنندگان محتوا نسبت به سال مالی قبلی تمایل زیادی به ساخت ویدیو در یوتیوب شورت نشان داده‌ند به طوری که میزان آپلود ویدیو در این بخش نسبت به سال قبلی ۵۰ درصد افزایش و نسبت به کوارتر مالی قبل ۱۲ درصد افزایش داشته است.

گوگل قرار است تا در تاریخ ۱۴ می کنفرانس سازندگان را برگزار کند و احتمالا در آن‌جا شاهد معرفی محصولات جدبد گوگل خواهیم بود. باید دید که این کمپانی تا چه انداره قرار است روی هوش مصنوعی مبتنی بر متن تکیه کند و چه تغییراتی برای موتور جست و جو گر خود اعمال خواهد کرد. بنظر می‌رسد که جمینای به دهن کاربران شیرین آمده و استفاده از آن به طور مطلوبی افزایش داشته است. از طرف دیگر منتقدان و اتحادیه‌های کارگری به شدت از گوگل به دلیل اخراج بی دلیل و بی‌رویه کارکنان خود شاکی هستند و معتقدند که اگر قانون درستی برای این امر وجود می‌داشت گوگل هیچ‌گاه دست به همچین کاری نمی‌زد تا به سود بیشتری برسد.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)