خانهاخبار
پلی استیشن ۵ پرو با پردازنده گرافیکی قوی‌تر همراه می‌شود

پلی استیشن ۵ پرو با پردازنده گرافیکی قوی‌تر همراه می‌شود

به تازگی گزارشی منتشر شده که ادعا می‌کند نسخه پرو پلی استیشن ۵ از پردازنده گرافیکی بهتر بهره خواهد برد تا ری‌تریسینگ بهبود پیدا کند.

۱۴۰۳/۱/۳۰

ماه گذشته، گزارشی در دسترس قرار گرفت مبنی بر این که پلی استیشن ۵ پرو (PlayStation 5 Pro) تا پایان سال جاری میلادی از راه می‌رسد. حالا اما به تازگی گزارش دیگری منتشر شده که ضمن تایید خبر قبلی، جزئیات فنی کنسول موردانتظار سونی را نیز فاش کرده است.

سونی از توسعه‌دهندگان درخواست کرده تا از سازگاری بازی‌های خود با کنسول پلی استیشن ۵ پرو اطمینان حاصل کنند. به علاوه، غول فناوری ژاپن ظاهرا قصد دارد که کنسول جدید خود را با تمرکز ویژه بر قابلیت رهگیری پرتو (ری‌تریسینگ / Ray Tracing) عرضه کند. 

پلی استیشن ۵ پرو که با اسم‌رمز Trinity‌ شناخته‌ می‌شود از پردازنده گرافیکی قوی‌تر و پردازنده مرکزی نسبتا بهبودیافته بهره خواهد برد. گفته می‌شود همه این تغییرات سبب خواهند شد که کنسول سونی بتواند بازی‌ها را در حالت فعال‌سازی رهگیری پرتو بهتر اجرا کند و یا به رزولوشن و فریم‌ریت بالاتر دست پیدا کند. 

سونی پلی استیشن ۵

در مقایسه با نسخه استاندارد پلی استیشن ۵، پردازنده گرافیکی نسخه پرو این دستگاه تا ۴۵ درصد قوی‌تر خواهد بود. به علاوه، پردازنده گرافیکی پلی استیشن ۵ پرو بزرگ‌تر خواهد بود و از حافظه بیشتری بهره خواهد برد تا قابلیت رهگیری پرتو بهبود پیدا کند.

همانطور که از نام آن پیداست، پلی استیشن ۵ پرو مدل بالارده پلی استیشن ۵ خواهد بود که با قیمت بالاتری نیز روانه بازار می‌شود. البته ناگفته نماند که فروش مدل استاندارد پلی استیشن ۵ همچنان پس از عرضه نسخه پرو نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

گزارش شده که توسعه‌دهندگان می‌توانند در حال حاضر کیت‌های آزمایشی پلی استیشن ۵ پرو را سفارش دهند. از سوی دیگر،‌ سونی نیز اعلام کرده هر بازی که پس از ماه اوت در گواهی‌های این شرکت ثبت می‌شود، باید با پلی‌ استیشن ۵ پرو سازگار باشد. 

پلی استیشن ۵

علی‌رغم بهبود قابل‌توجه پردازنده گرافیکی، پلی استیشن ۵ پرو ظاهرا از همان پردازنده مرکزی نسخه استاندارد بهره خواهد برد که تنها فرکانس آن افزایش پیدا می‌کند. در این رابطه، شایعه شده که پردازنده مرکزی کنسول موردانتظار سونی قادر است به فرکانس ۳٫۸۵ گیگاهرتزی دست پیدا کند که به نسبت سرعت ۳٫۵ گیگاهرتزی پلی استیشن ۵، حدود ۱۰ درصد بیشتر است.

شایان ذکر است پردازنده مرکزی پلی‌ استیشن ۵ پرو در حالت فرکانس بالاتر انرژی بیشتری نیز مصرف می‌کند که سبب می‌شود انرژی کمتری در اختیار پردازنده گرافیکی قرار بگیرد. در این حالت، سرعت پردازنده گرافیکی در حدود ۱٫۵ درصد کاهش پیدا می‌کند. 

پهنای باند حافظه پلی استیشن ۵ پرو برابر با ۵۷۶ گیگابایت‌برثانیه گزارش شده که در مقایسه با پهنای باند حافظه ۴۴۸ گیگابایت‌برثانیه پلی استیشن ۵، افزایش نسبتا چشمگیری پیدا خواهد کرد. 

کنترلر پلی استیشن ۵

سیستم حافظه پلی استیشن ۵ پرو احتمالا بهینه‌تر از قبل خواهد شد و بازی‌ها نیز قادر خواهند بود در حدود ۱٫۲ گیگابایت بیشتر از حافظه کنسول جدید سونی را استفاده کنند که در مجموع به ۱۳٬۷ گیگابایت می‌رسد.

پلی استیشن ۵ پرو با یک «معماری اختصاصی یادگیری ماشین» عرضه خواهد شد که از پردازش ۸ بیتی پشتیبانی می‌کند. به علاوه، حالت بهبود رزولوشن سونی موسوم به PSSR در حدود ۲۵۰ مگابایت از حافظه دستگاه را استفاده می‌کند. این قابلیت همچنین در حالت بهبود رزولوشن فول اچ‌دی به 4K نرخ تاخیر ۲ میلی‌ثانیه را ارائه می‌دهد. البته سونی در حال تلاش است تا پشتیبانی از رزولوشن 8K به پلی استیشن ۵ پرو (با قابلیت PPSR) اضافه شود. 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)