خانهاخبار
دیمنسیتی ۹۴۰۰ احتمالا به بزرگ‌ترین تراشه موبایلی بازار بدل خواهد شد

دیمنسیتی ۹۴۰۰ احتمالا به بزرگ‌ترین تراشه موبایلی بازار بدل خواهد شد

تراشه نسل جدید مدیاتک احتمالا در خود ۳۰ میلیارد ترانزیستور را جای خواهد داد که سبب افزایش چشمگیر قدرت آن می‌شود. 

۲۱ فروردین ۱۴۰۳

تعداد ترانزیستورهای موجود در یک تراشه نشان‌دهنده قدرت پردازشی و یا مصرف بهینه انرژی آن است. برای مثال، تراشه A13 بایونیک موجود در آیفون ۱۱ بر پایه فرآیند ۷ نانومتری TSMC توسعه داده شده و از ۸٫۵ میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد.

از سوی دیگر، تراشه ۳ نانومتری A17 پرو که سال گذشته با دو گوشی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس معرفی شد، از ۱۹ میلیارد ترانزیستور برخوردار است. با مقایسه تعداد ترانزیستورها در این دو تراشه، مشخص است که A17‌ پرو قدرت پردازشی بالاتری در مقایسه با A13 بایونیک دارد. 

گزارش‌های قبلی ادعا کرده‌اند که نسل جدید تراشه پرچمدار مدیاتک موسوم به دیمنسیتی ۹۴۰۰ یک تراشه بسیار قدرتمند خواهد بود که از یک هسته کورتکس X5، چهار هسته کورتکس X4 و چهار هسته کورتکس A720 بهره می‌برد. 

تراشه دیمنسیتی مدیاتک

حالا اما دو افشاگر با نام‌های کاربری faridofanani96 و Negativonehero به طور جداگانه و با به اشتراک‌گذاری دو توییت اطلاعات جدیدی از دیمنسیتی ۹۴۰۰ را فاش کرده‌اند که خبر از اندازه بزرگ‌تر و تعداد بالای ترانزیستورهای این تراشه می‌دهند.  

طبق گزارش نخستین افشاگر، دیمنسیتی ۹۴۰۰ با اندازه ۱۵۰ میلی‌مترمربعی به بزرگ‌ترین تراشه موبایلی بازار بدل خواهد شد. به لطف ابعاد بزرگ‌تر، گزارش شده که تراشه مدیاتک از تعداد ترانزیستورهای بیش‌تر و واحد پردازش عصبی بزرگ‌تر برخوردار خواهد شد. در واقع، احتمال دارد که دیمنسیتی ۹۴۰۰ به بیش از ۳۰ میلیارد ترانزیستور مجهز شود. 

دومین افشاگر نیز تصویری از بنچمارک Vulkan GPUInfo را در اختیار کاربران قرار داده که نشان می‌دهد دیمنسیتی ۹۴۰۰ از یک پردازنده گرافیکی به نام Mali-TKRX MC12 بهره خواهد برد. گفته می‌شود که پردازنده گرافیکی این تراشه در مقایسه با نسل قبلی تا ۲۰ درصد بهبود پیدا خواهد کرد.

بنچمارک پردازنده گرافیکی دیمنسیتی ۹۴۰۰

شایان ذکر است که دیمنسیتی ۹۴۰۰ بر پایه نسل دوم فرآیند ۳ نانومتری TSMC ساخته خواهد شد. با این فرآیند ساخت پیشرفته و تعداد ترانزیستورهای بالا، دیمنسیتی ۹۴۰۰ قوی‌ترین و البته گران‌ترین تراشه تاریخ برند مدیاتک لقب خواهد گرفت. 



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید