خانهاخبار
خداحافظی با پنل‌های قدیمی؛ اندروید ۱۵ رابط کاربری پنل صدا را دگرگون می‌کند

خداحافظی با پنل‌های قدیمی؛ اندروید ۱۵ رابط کاربری پنل صدا را دگرگون می‌کند

انقلابی در پنل تنظیم صدا! احتمال دگرگونی پنل تنظیم صدا در اندروید ۱۵ و تبدیل آن به پنلی با قابلیت collapsible وجود دارد.
 

۱۱ فروردین ۱۴۰۳

در سال ۲۰۲۱، گوگل با معرفی Material You، یک بازنگری کامل در زبان طراحی خود، توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

این عناصر طراحی نوآورانه برای اولین بار در نسخه اندروید ۱۲ معرفی شدند. هرچند ظاهر کلی اندروید از آن زمان تغییرات چشمگیری نداشته است، اما در نسخه‌های اندکی که از آن زمان عرضه شده‌اند، تغییرات جزئی مشاهده شده است.

در حال حاضر، در نسخه آینده اندروید ۱۵، گوگل به نظر می‌رسد قصد دارد رابط کاربری پنل حجم صدا (system volume panel) را بهبود بخشد.

در جریان استفاده از گوشی‌ها و تبلت‌های اندروید، پنل صدا (Volume Panel) به عنوان یکی از ابزارهای کلیدی در تنظیمات صدا و ولوم، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

این پنل زمانی نمایان می‌شود که کاربر دکمه‌ی صدا را فشار داده و سپس روی منوی سه‌نقطه در پایین صفحه ضربه می‌زند. طراحی فعلی این پنل شامل پنج اسلایدر مجزا برای کنترل هر جریان صدا (Volume Stream) است.

این پنج جریان صدا شامل موارد زیر می‌شود:

  1. رسانه (Media)
  2. تماس (Call)
  3. زنگ (Ring)
  4. اعلان (Notification)
  5. آلارم (Alarm)

هر اسلایدر در پنل، سطح صدای مربوطه را کنترل می‌کند. به علاوه، در این پنل، عناوین، آیکون‌ها و اسلایدرها همراه با دکمه‌هایی برای دسترسی سریع به تنظیمات صدا و لرزش اندروید، و همچنین بستن پنل، قرار دارند 

در پایان، اگر پخش فعال رسانه‌ای در حال اجرا باشد، یک میانبر نیز برای باز کردن سوئیچ‌کننده‌ی خروجی رسانه اندروید، زیر اسلایدر صدای رسانه، نمایان خواهد شد.

 رابط کاربری پنل حجم صدا اندروید ۱۵


طراحی کنونی پنل صدا در اندروید، در واقع یک کپی مستقیم از بخش اسلایدر صدا در بخش Settings > Sound & vibration است. این به این دلیل است که پنل صدا در واقع از «برش‌هایی» (Slices) - قابلیتی که در اندروید ۹ پای (Pie) معرفی شد - تشکیل شده است که از همان صفحه گرفته شده‌اند.

در تصویر زیر می‌توانید طراحی جدید پنل کنترل حجم را مشاهده کنید که با لغزنده‌های بسیار ضخیم‌تر به شکل قرص طراحی شده است.

 طراحی جدید پنل کنترل حجم اندروید ۱۵

این طراحی شامل یک نقطه در انتهایی که حداکثر مقدار لغزنده را نشان می‌دهد، و همچنین با ضربه زدن روی آیکون‌ها، امکان قطع سریع جریان صدا را فراهم می‌کند.

یکی از ویژگی‌های جذاب اندروید ۱۵، پنل جدید کنترل صدا است که قابلیت Collapse نیز دارد.

این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد با فشردن دکمه کنار اسلایدر صدای رسانه، پنل را جمع یا باز کنند. همچنین، هر زمان که پخش رسانه فعال باشد، پنل صدا به طور پیش‌فرض جمع می‌شود و در غیر این صورت، به صورت کاملاً باز نمایش داده می‌شود.

در جدیدترین به‌روزرسانی‌های رابط کاربری اندروید، بخش«صدا و لرزش» (sound & vibration) دیگر در سربرگ‌ها قابل مشاهده نیست.

به جای آن، یک میانبر خروجی مداوم برای رسانه‌ها در این بخش قرار گرفته است. این تغییرات جدید در طراحی، راحتی کاربران را افزایش داده و امکان دسترسی به این ابزارها را در هر زمانی فراهم می‌کند.

قبل از این، میانبر خروجی رسانه تنها زمانی که پخش رسانه فعال بود، نمایش داده می‌شد. اما با به‌روزرسانی جدید، این میانبر بدون توجه به وضعیت پخش رسانه، به کاربران نمایش داده می‌شود.

علاوه‌بر این طراحی جدید، پنل کنترل صدا نیز کنترل‌های اضافی را برای ویژگی‌هایی همچون صدای فضایی (spatial audio) و کنترل نویز (noise control) ارائه خواهد داد.

این به‌روزرسانی در پنل کنترل صدا، تاکنون به صورت پیش‌فرض در نسخه‌ی دوم پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید ۱۵ فعال نشده است؛ اما گوگل احتمالاً این امکان را در نسخه‌ی بتای آینده این سیستم عامل معرفی خواهد کرد.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید