خانهاخبار
اسنپدراگون 8s نسل سه معرفی شد؛ تراشه‌ای برای گوشی‌های قاتل پرچمدار

اسنپدراگون 8s نسل سه معرفی شد؛ تراشه‌ای برای گوشی‌های قاتل پرچمدار

کوالکام به تازگی از یک تراشه جدید متعلق به سری اسنپدراگون ۸ رونمایی کرده که از هسته کورتکس X4 بهره می‌برد و از حافظه رم ۲۴ گیگابایتی پشتیبانی می‌کند.

۱۴۰۲/۱۲/۲۸

تراشه‌های برند کوالکام به طور معمول به شیوه عددی نام‌گذاری می‌شوند. با این وجود، غول تراشه‌سازی آمریکایی مدل‌های دیگری از تراشه‌های خود را با پسوند پلاس و اس نیز عرضه می‌کند که یا نسخه بهبودیافته و یا ضعیف‌شده تراشه‌های اصلی محسوب می‌شوند.

حالا کوالکام امروز از تراشه اسنپدراگون 8s نسل سه رونمایی کرده که از نظر عملکرد پردازشی بین دو تراشه اسنپدراگون ۸ نسل دو و اسنپدراگون ۸ نسل سه قرار می‌گیرد. این تراشه ضمن بهره‌مندی از برچسب قیمتی معقول قادر است قابلیت‌های یک سخت‌افزارپرچمدار را در اختیار تولیدکنندگان و کاربران قرار دهد. 

s8g3 1.jpg

اسنپدراگون 8s نسل سه یک تراشه ۴ نانومتری است که پردازنده مرکزی آن از یک هسته کورتکس X4 با فرکانس ۳ گیگاهرتزی، چهار هسته کورتکس A720 با فرکانس ۲٫۸۰ گیگاهرتزی و سه هسته کورتکس A520 با فرکانس ۲ گیگاهرتزی بهره می‌برد. به علاوه، تراشه جدید کوالکام از حافظه رم LPDDR5x تا ۲۴ گیگابایت و حافظه داخلی UFS 4.0 پشتیبانی می‌کند. اسنپدراگون 8s نسل سه استاندارد USB 3.1 Gen 2 را نیز به ارمغان می‌آورد.

به طور کلی، تراشه اسنپدراگون 8s نسل سه را می‌توان نسخه ضعیف‌تر اسنپدراگون ۸ نسل سه به شمار آورد. در مقایسه با اسنپدراگون ۸ نسل سه، هسته کورتکس X4 تراشه جدید کوالکام از سرعت پایین‌تری بهره می‌برد.

اسنپدراگون 8s‌ نسل سه از مودم قدیمی‌تر اسنپدراگون X70 برخوردار است در حالی که اسنپدراگون ۸ نسل سه به مودم جدیدتر اسنپدراگون X75 مجهز است. این تراشه همچنین از استاندارد وای‌فای ۷ پشتیبانی می‌کند که پهنای باند بیشتر و تاخیر کمتر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای تجربه صوتی غنی‌تر، تراشه کوالکام از پخش صدای ۱۵ بیتی ۴۴ کیلوهرتزی بی‌سیم پشتیبانی می‌کند.

S9g3.jpg

برای اجرای قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد، اسنپدراگون 8s نسل سه از مدل‌هایی مانند LIama 2 و جمنای نانو بهره می‌برد و تا ۱۰ میلیارد پارامتر را اجرا می‌کند.

تراشه جدید کوالکام تجربه تصویربرداری در حد یک سخت‌افزار پرچمدار را به ارمغان می‌آورد. در این راستا، اسنپدراگون 8s نسل سه از پردازنده سیگنال تصاویر ۱۸ بیتی و واحد پردازش عصبی Hexagon بهره می‌برد که به کمک یکدیگر تجربه عکاسی در شرایط نوری ضعیف را بهبود می‌بخشند. همچنین به لطف قابلیت always sensing camera، تشخیص چهره و اسکن کد‌های QR به سرعت انجام می‌شود.

به طور دقیق‌تر، اسنپدراگون 8s نسل سه از سه دوربین ۳۶ مگاپیکسلی در حالت ۳۰ فریم بر ثانیه و شاترلگ صفر و یا یک دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی در حالت ۳۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. حداکثر رزولوشن پشتیبانی‌شده نیز ۲۰۰ مگاپیکسل است. 

تصاویر و ویدئوهای HEVC و ۱۰ بیتی HEIC در این تراشه پشتیبانی می‌شوند و امکان ضبط ویدئوهای 4K HDR شصت فریم بر ثانیه نیز وجود خواهد داشت. 

s8g3.jpg

اسنپدراگون 8s نسل سه به یک پردازنده گرافیکی آدرنو مجهز شده که از قابلیت ری‌تریسینگ (رهگیری پرتو) سخت‌افزاری پشتیبانی می‌کند. با قابلیت Frame Motion Engine 2.0 آدرنو، نرخ فریم ریت بازی‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر تا دو برابر بیشتر خواهد شد. 

اسنپدراگون 8s نسل سه از نمایشگر QHD پلاس با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی و یا نمایشگر 4K با نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند. این تراشه همچنین از ویژگی نرخ نوسازی متغیر ۱ تا ۱۲۰ هرتز نیز بهره می‌برد. برای نمایشگر‌های خارجی، تراشه کوالکام از پنل 8K با نرخ نوسازی ۳۰ هرتزی و یا پنل فول اچ‌دی با نرخ نوسازی تا ۲۴۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. 

در نهایت باید اشاره کرد که برندهای زیادی مانند آنر، شیائومی (و ردمی)، ریلمی و IQOO از تراشه اسنپدراگون 8s نسل سه در محصولات خود استفاده خواهند کرد. اعلام شده این گوشی‌ها در طی ماه‌های پیش‌رو عرضه خواهند شد. 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)