خانهاخبار
جزئيات فنی اگزینوس ۲۵۰۰ فاش شد

جزئيات فنی اگزینوس ۲۵۰۰ فاش شد

نسل بعدی تراشه اختصاصی سامسونگ با تغییرات مهمی همراه خواهد شد که شامل بهبود طول عمر باتری و تجربه کاربری می‌شود.

۳ بهمن ۱۴۰۲

سرانجام پس از یک سال غیبت، نسل جدید تراشه اختصاصی سامسونگ یعنی اگزینوس ۲۴۰۰ هفته گذشته معرفی شد که با مدل‌های گلکسی اس ۲۴ و گلکسی اس ۲۴ پلاس در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. 

برخلاف انتظارها، اگزینوس ۲۴۰۰ در اکثر بنچمارک‌های فنی عملکردی مشابه با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل سه داشته که قدرت پردازشی قابل توجه این سخت‌افزار تایید می‌کند. با توجه به این موضوع، به نظر می‌رسید نسل بعدی سری اگزینوس که احتمالا اگزینوس ۲۵۰۰ نام خواهد داشت یک تراشه بسیار قدرتمند خواهد بود. اگزینوس ۲۵۰۰ به احتمال زیاد با سری گلکسی اس ۲۵ همراه خواهد شد.

exynos.jpg

با این وجود، افشاگری شناخته‌شده موسوم به OreXDA یک تصویر کاملا متفاوت را ترسیم کرده است. در حالی که هسته اصلی اگزینوس ۲۵۰۰ اندکی قوی‌تری از هسته اصلی اگزینوس ۲۴۰۰ خواهد بود، ظاهرا سرعت هسته‌های پردازشی این تراشه مقداری کاهش پیدا خواهد کرد. در این راستا، سامسونگ احتمالا توجه بیشتری به مصرف بهینه انرژی و دوام عمر باتری سری گلکسی اس ۲۵ خواهد داشت. 

طبق گزارش این افشاگر، هسته اصلی کورتکس X5 اگزینوس ۲۵۰۰ احتمالا از سرعت بین ۳٫۲ تا ۳٫۳ گیگاهرتز بهره خواهد برد. از سوی دیگر، سه هسته کورتکس A730 با سرعت بین ۲٫۳ تا ۲٫۵ گیگاهرتز به فعالیت می‌پردازند. سرعت این سه هسته پایین‌تر از سرعت هسته‌های کورتکس A720 به کار رفته در اگزینوس ۲۴۰۰ است. 

گزارش‌های قبلی ادعا کرده‌اند که تراشه اگزینوس ۲۵۰۰ از چینش ۴+۲+۳+۱ برای هسته‌های پردازنده مرکزی خود برخوردار خواهد شد. در این رابطه، به نظر می‌رسد دو هسته کورتکس A730 سرعت پایین‌تری به نسبت سه هسته کورتکس A730 خواهند داشت. 

Exynos 1.jpg

اقدام سامسونگ برای کاهش سرعت هسته‌های پردازشی اگزینوس ۲۵۰۰ شاید در نگاه اول مقداری عجیب به نظر برسد ولی احتمالا هدف مهمی در پس این تصمیم وجود دارد. اگزینوس ۲۵۰۰ بر پایه فرآیند پیشرفته ۳ نانومتری 3GAP ساخته خواهد شد که در مقایسه با فناوری ۳ نانومتری FinFET انرژی کمتری مصرف می‌کند. 

با فرآیند ساخت 3GAP، سری گلکسی اس ۲۵ از عمر باتری بیشتری بهره خواهد برد و عملکرد بهتری در مدیریت حرارت خواهد داشت. البته نباید منتظر بهبود قابل توجهی در زمینه قدرت پردازشی این تراشه باشیم. 

در نهایت باید اشاره کرد که در صورت صحت این گزارش، به نظر می‌رسد سامسونگ ظاهرا تمرکز خود را بر بهبود تجربه کاربری قرار داده تا کاربران بهترین استفاده را از گوشی خود داشته باشند. 



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید