خانهاخبار
باتری‌های بدون نیاز به شارژ تا ۵۰ سال!

باتری‌های بدون نیاز به شارژ تا ۵۰ سال!

تصور کنید گوشی بخرید که دارای باتری باشد که تا ۵۰ سال نیاز به شارژ نداشته باشد، در کمال تعجب باید گفت که این توهم نیست و قرار است عملی شود.

۲۳ دی ۱۴۰۲

انرژی هسته ای از اوایل قرن بیستم وجود داشته است، اما واقعاً در اواسط دهه ۱۹۰۰ شروع به کار کرد. اولین واکنش زنجیره‌ای هسته‌ای کنترل شده در ۲ دسامبر ۱۹۴۲ (۱۱ آذر ۱۳۲۱) به رهبری فیزیکدان ایتالیایی انریکو فرمی به عنوان بخشی از پروژه معروف منهتن عملی شد. این یک تغییر بازی در فناوری هسته‌ای بود. از زمان پیدایش فناوری‌های جدید تاکنون، دانشمندان در حال بررسی راه‌هایی برای استفاده از این فناوری برای تامین انرژی چیزی هستند که همه ما نمی‌توانیم بدون آن زندگی کنیم یعنی «گوشی‌های هوشمندمان».

ایندیپندنت به تازگی گزارش داده که یک استارت‌آپ چینی باتری تولید کرده است که به ادعای خود به مدت ۵۰ سال نیازی به شارژ یا نگهداری ندارد. «Betavolt» که در پکن مستقر است، به خاطر پیشرفت خود در کوچک‌سازی انرژی اتمی، خبرساز شده است. این شرکت موفق شده ۶۳ ایزوتوپ هسته‌ای را در یک ماژول به کوچکی یک سکه فشرده کند.

Imagine-never-charging-your-phone-again-Nuclear-battery-promises-50-years-of-power.webp.png

شرکت سازنده این نوآوری اظهار کرده که باتری نسل بعدی آن در حال حاضر در مرحله آزمایشی قرار دارد. تولید انبوه این محصول برای استفاده تجاری در دستگاه‌هایی مانند تلفن و هواپیماهای بدون سرنشین یک اختراع کاملا متحول‌کننده محسوب می‌شود. با این حال هنوز تاریخ مشخصی برای زمان عرضه این باتری‌ها وجود ندارد.

betavolt اعلام کرده که مدل اولیه باتری هسته‌ای آن ۱۰۰ میکرووات برق در ولتاژ ۳ ولت با ابعاد ۱۵ در ۱۵ در ۵ میلی‌متر مکعب تولید می‌کند. با نگاهی به آینده، این شرکت قصد دارد فناوری خود را برای تولید باتری با توان ۱ وات تا سال ۲۰۲۵ افزایش دهد.

باتری‌های هسته‌ای فشرده Betavolt می‌توانند برای افزایش قدرت در ردیف‌هایی قرار بگیرند. این شرکت با تصور تلفن های همراهی که نیازی به شارژ مجدد ندارند یا پهپادهایی که به طور نامحدود پرواز می‌کنند، افکار بزرگی در سر دارد. اما بیایید واقع‌بین باشیم، عمر طولانی و قدرت بی‌وقفه این باتری‌ها ممکن است برای گوشی‌های هوشمند که معمولا هر چند سال یک‌بار آن‌ها را تعویض می‌کنیم و به راحتی شارژ می‌شوند، بیش از حد نیست؟!

زاویه دید دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت؛ با نگرانی در مورد مواد رادیواکتیو، اکثر مردم ممکن است برای حمل یک ابزار هسته ای در جیب خود مردد باشند. با این حال Betavolt اطمینان داده که طراحی چند لایه باتری آن از آتش گرفتن یا انفجار در اثر نیروی ناگهانی جلوگیری می‌کند. بعلاوه می‌تواند دماهای شدید از ۶۰- تا ۱۲۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند.

betavolt--1.webp.png

این شرکت ادعا می‌کند باتری انرژی اتمی که توسط Betavolt ساخته شده کاملا ایمن است، هیچ تشعشع خارجی ندارد و برای استفاده در دستگاه‌های پزشکی مانند ضربان ساز، قلب مصنوعی و حلزون گوش در بدن انسان مناسب است.

باتری‌های هسته‌ای با تبدیل گرمای حاصل از واپاشی رادیواکتیو به انرژی کار می‌کنند. به طور معمول از ایزوتوپ‌هایی مانند پلوتونیوم-۲۳۸ استفاده می‌کنند و به خاطر چندین دهه عمر طولانی و نگهداری صفر شناخته شده‌اند و ایده‌آل برای ماموریت‌های فضایی و مکان‌های خارج از شبکه هستند. اما در این میان یک چالش وجود دارد، آنها فوق‌العاده کارآمد نیستند و استفاده از مواد رادیواکتیو سوالات ایمنی و زیست محیطی زیادی را ایجاد می‌کند.

وجود مواد رادیواکتیو در محصولات مصرفی احتمالا با موانع نظارتی قابل توجهی روبرو خواهد شد که به دلیل تاثیر بالقوه آنها بر سلامت و محیط زیست، کنترل‌های دقیقی بر روی استفاده از این مواد وجود دارد.

با این حال این شرکت می‌گوید که باتری های انرژی اتمی سازگار با محیط زیست هستند. پس از دوره واپاشی ۶۳ ایزوتوپ به ایزوتوپ پایدار مس تبدیل می‌شوند که غیر رادیواکتیو بوده و هیچ‌گونه تهدید یا آلودگی برای محیط زیست ایجاد نمی‌کند.

این که آیا در آینده شاهد این باتری‌های هسته‌ای خواهیم بود که تلفن‌های هوشمند ما را تغذیه می‌کنند یا خیر، سوالی است که تنها زمان می‌تواند به آن پاسخ دهد. بنابراین تا آن زمان اگر به دنبال خرید یک گوشی هوشمند با باتری قابل اعتماد هستید، بررسی کنید که کدام گوشی‌ها بهترین عمر باتری را در سال ۲۰۲۳ داشته‌اند چون فعلا خبری از باتری‌های جاودانه نیست!



جدیدترین‌ اخبار

apple-iphone-15-pro-max-gsm-ir
نخستین آیفون مجهز به مودم اختصاصی اپل سال آینده معرفی می‌شود

نسل جدید آيفون SE احتمالاً به اولین گوشی اپل بدل خواهد شد که با مودم اختصاصی 5G این برند همراه می‌شود.

بیشتر بخوانید
Xiaomi-poco-f6-deadpool-edition-gsm-ir
تاریخ رونمایی از نسخه «ددپول» پوکو F6 تایید شد

شیائومی در تاریخ ۲۶ ژوئیه ۵ مرداد) از نسخه مخصوص گوشی پوکو F6 رونمایی خواهد کرد. 

بیشتر بخوانید
motorola-edge-40-gsm-ir
رندرهای موتورولا اج ۵۰ طراحی آن را نشان می‌دهند

موتورولا اج ۵۰ احتمالاً به عنوان نازک‌ترین گوشی جهان که از گواهی نظامی بهره می‌برد شناخته خواهد شد. 

بیشتر بخوانید