خانهاخبار
رجیستری، طرحی که به شکست نزدیک است

رجیستری، طرحی که به شکست نزدیک است

طرح رجیستری با هدف جلوگیری از قاچاق گوشی و کوتاه کردن دست دلالان از بازار موبایل کشور اجرا شد، این هدف در حالی بیان شد که این روزها زمزمه شکست طرح رجیستری را می‎شنویم.
۸ آذر ۱۴۰۲

اپل یکی از محبوبترین برندها در سرتاسر جهان بوده و بدون شک در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد. طرفدارانی که اینروزها با مشکل عدم رجیستری روبهرو هستند. ماجرا به سال گذشته و معرفی آیفون ۱۴ بازمیگردد، همان زمانی که واردات آخرین مدل‌های آیفون به بازار ایران غیر قانونی شد و امکان رجیستری این گوشی‌ها در سامانه همتا نیز وجود نداشت و این مسئله یک دردسر تازه برای طرفداران ایرانی به حساب میآمد. اما چرا پای چنین طرحی به بازار موبایل وارد شده است؟

طرح رجیستری با هدف جلوگیری از قاچاق گوشی و کوتاه کردن دست دلالان از بازار موبایل کشور اجرا شد، این هدف در حالی بیان شد که این روزها زمزمه شکست طرح رجیستری را میشنویم.

بر اساس گزارشی از فارس، ۳۰ آبانماه جلسه کمیسیون اصل نود مجلس با حضور نماینده ویژه رئیس جمهور و رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونان سازمان برنامه و بودجه و معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت با موضوع مشکلات اجرای طرح رجیستری تلفن همراه برگزار شد. در این جلسه علی خضریان به  گزارشی از مشکلات اجرای طرح رجیستری که توسط کارشناسان کمیسیون و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارائه شده بود اشاره کرده و در این راستا گفته بود علیرغم اهداف طرح رجیستری، برخی از تلفن‌های همراه قاچاق بتوانند از طریق شبکه تلفن همراه کشور سرویس دریافت کنند.

با توجه به صحبتهای خضریان سرویس گرفتن بعضی از موبایل‌های قاچاق دقیقا همانند قبل از اجرای طرح رجیستری میتواند به معنای شکست این طرح باشد.

image

روز جمعه، سوم آذرماه نیز بار دیگر جلسه‌ای بین کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس و وزیر ارتباطات برگزار شد و در این جلسه خضریان سخنگوی این کمیسیون به خبرنگاران گفت:

در جلسه‌ای که امروز انجام شد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مشکلات طرح رجیستری را بررسی کردند. این موضوع مهمی بوده و برای ما مورد توجه زیادی قرار گرفته و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، عنوان مسئول در ارائه گزارش‌های ترک فعل‌ها در این زمینه را دارد. کارشناسان کمیسیون و ستاد مبارزه با قاچاق، در اول جلسه گزارش‌هایی از مشکلات پیاده‌سازی طرح رجیستری ارائه دادند. متأسفانه با وجود اهداف اصلی این طرح، سرویس بعضی از موبایل های قاچاق به‌واسطه شبکه تلفن همراه، مثل قبل از اجرای طرح، وجود دارد. طرح رجیستری یکی از موفق‌ترین طرح‌های کشور در مبارزه با قاچاق بوده، اما الان به‌خاطر کوتاهی‌ها با خطر جدی شکست مواجه شده است.

طبق گفته خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس، گزارش‌های وزیر ارتباطات، ضعفی جدی در اجرای درست و کامل طرح را نشان می‌دهند. با توجه به تمام تلاش‌های انجام شده روی این طرح، اما باز هم ضعف بزرگی به‌چشم می‌آید و نشانگر تلاش ناکافی برای رفع اشکال و بهبود روند طرح است.

بازار و مصرفکننده، قربانی طرح رجیستری

تلاش برای بهبود روند طرح رجیستری در حالی است که بازار و مصرفکنندگان آن، بازندگان اصلی ادامه اجرای این طرح هستند. از سوی دیگر هنوز جریان قاچاق متوقف نشده است و همین مسئله میتواند تبعاتی همچون از دست رفتن بخشی از درآمد دولت از محل عوارضی واردات تلفنهای همراه را به دنبال داشته باشد. بنابراین به نظر میرسد که مسئولان مربوطه به جای یافتن راهکاری برای بهبود روند طرح رجیستری باید به دنبال راهی برای از بین بردن چالشهای ایجادشده برای بازار و مصرفکنندگان باشند. با این حال هنوز تکلیف این طرح روشن نیست و نمیدانیم که آیا در آینده طرفداران آیفون میتوانند همانند مردم در سراسر جهان موبایل مورد دلخواهشان را خریداری کنند و یا اینکه بازهم مجبور هستند که به دنبال راهحلهایی برای دور زدن طرح رجیستری باشند.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید