خانهاخبار
آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس به طور رسمی معرفی شدند: دکمه اکشن، پورت USB-C و فریم تیتانیومی!

آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس به طور رسمی معرفی شدند: دکمه اکشن، پورت USB-C و فریم تیتانیومی!

رویداد امسال شرکت اپل با نام «Wonderlust» در حال برگزاری است و دقایقی پیش شاهد رونمایی از پرچمداران اصلی این شرکت، یعنی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس بودیم.

۲۱ شهریور ۱۴۰۲

شرکت اپل طی رویداد امشب خود با نام «Wonderlust»، از پرچمداران اصلی خود یعنی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس به طور رسمی رونمایی کرد. این گوشی‌ها، یک آپگرید واقعی نسبت به نسل گذشته محسوب شده و شاهد تغییراتی در طراحی و جنس بدنه، پردازنده گرافیکی جدید با پشتیبانی از ری‌تریسینگ و پیشرفت سیستم دوربین در آنها هستیم.

image

 

بر خلاف نسل‌های پیشین آیفون‌های پرو که از جنس فولاد ضد زنگ برای فریم و شاسی خود استفاده می‌کردند؛ اپل در سری آیفون ۱۵ پرو، فلز تیتانیوم را برای فریم و شاسی گوشی‌ها به کار برده که موجب افزایش مقاومت و کاهش وزن این دستگاه‌ها شده است. همانند نسخه‌های معمولی سری آیفون ۱۵، لبه‌های فریم این گوشی‌ها مقداری حالت خمیده پیدا کرده که نگه داشتن این گوشی‌ها در دست را آسان‌تر می‌کند. اپل همچنین تیتانیوم به کار رفته در فریم این گوشی‌ها را صیقل داده و از پوشش PVE روی آن استفاده کرده است. سری آیفون ۱۵ پرو در رنگ‌های مشکی، سفید، آبی و تیتانیومی (مشابه بژ) قابل تهیه هستند.

image

 

یکی از قابلیت‌های جذاب دیگر این سری، جایگزینی اسلایدر قدیمی سایلنت با دکمه اکشن است که کاربرد‌های متفاوتی را در دسترس کاربران قرار می‌دهد. همانند اپل واچ اولترا، کاربرد این دکمه قابل شخصی سازی بوده و کاربران می‌توانند تا با توجه به نیاز‌های خود، آن را تنظیم کنند.

آیفون ۱۵ پرو همانند نسل پیشین نمایشگری ۶.۱ اینچی از نوع سوپر رتینا XDR اولد با رزولوشن ۱۱۷۹×۲۵۶۶ و نرخ نوسازی متغیر ۱۲۰ هرتزی را به همراه دارد. در سوی دیگر، آیفون ۱۵ پرو مکس نیز از تکنولوژی نمایشگر مشابهی استفاده می‌کند؛ اما سایز آن معادل با ۶.۷ اینچ بوده و رزولوشن آن نیز به ۱۲۹۰×۲۷۹۶ می‌رسد. این دو نمایشگر دارای حداکثر میزان روشنایی چشمگیر ۲٫۰۰۰ نیتی هستند که در نسل گذشته یا همان سری آیفون ۱۴ پرو نیز دیده می‌شد. حاشیه‌های اطراف این نمایشگر، مقداری نسبت به سری آیفون ۱۴ پرو کاهش یافته و ظاهر مدرن‌تری را به این سری بخشیده است.

image

 

برخلاف نسخه‌های معمولی سری آیفون ۱۵ که از نسخه به روزرسانی شده چیپست A16 Bionic استفاده می‌کنند؛ این شرکت در پرچمداران اصلی خود چیپست جدید و ۳ نانومتری A17 Pro را به کار برده است. این چیپست شش هسته‌ای، دارای دو هسته پر قدرت و چهار هسته کم مصرف بوده که سرعت بالاتری نسبت به نسل‌های پیشین دارند. این چیپست، از قدرت بالاتر و مصرف انرژی کمتری نسبت به نسل گذشته برخوردار بوده و پردازنده گرافیکی آن نیز ۶ هسته‌ای است و از تکنولوژی ری‌تریسینگ یا رهگیری پرتو‌ها در بازی‌ها پشتیبانی می‌کند. به گفته اپل، پردازنده گرافیکی به کار رفته در این دو گوشی در حدی قدرتمند است که توانایی اجرایی عناوین مخصوص کنسول‌های بازی مانند Resident Evil را نیز دارد! آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس به همراه سیستم عامل iOS 17 روانه بازار می‌شوند.

سری آیفون ۱۵ پرو همچنین پیشرفته‌ترین دوربین‌ها در بین محصولات اپل را به همراه دارند. دوربین اصلی این گوشی‌ها همچنان ۴۸ مگاپیکسلی است؛ اما عملکرد آن بهبود قابل توجهی یافته و عکس‌های بهتری را در نور کم ثبت می‌کند. سیستم دوربین سری آیفون ۱۵ پرو همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا لنز اصلی خود را تعیین کرده و با دوربین اصلی، با فاصله‌های کانونی متفاوت ۲۴، ۲۸ و ۳۵ میلی متری عکاسی کنند. دوربین‌های اولتراواید و تله‌فوتو رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی خود را حفظ کرده‌اند؛ اما باز هم شاهد بهبود چشمگیر عملکرد آنها به لطف بهینه‌سازی‌های نرم افزاری هستیم.

image

 

کاربران آیفون ۱۵ پرو مکس، همچنین به یک ویژگی جدید نیز دسترسی خواهند داشت. به علت فضای بزرگ‌تر این گوشی، اپل توانسته تا یک دوربین تله‌فوتوی پریسکوپی را درون آن قرار داده که توانایی زوم اپتیکال ۵ برابری را دارد. این دوربین از نظر توانایی زوم، حرف‌های چندانی در برابر رقبایی چون گلکسی اس ۲۳ اولترا ندارد؛ اما برای کاربران آیفون یک آپگرید جدی محسوب می‌شود.

image

 

یکی از مهم‌ترین تغییرات در سری آیفون ۱۵، بازنشستگی پورت قدیمی لایتنینگ و جایگزینی آن با درگاه USB-C است. استفاده از این استاندارد جهانی، حرکت مثبتی از سوی اپل به حساب آمده و قطعا مورد استقبال کاربران آیفون قرار خواهد گرفت. قیمت نسخه پایه آیفون ۱۵ پرو با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی، از ۹۹۹ دلار آغاز شده و در سوی دیگر، نسخه پایه آیفون ۱۵ پرو مکس نیز حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت را داشته و با قیمت پایه ۱٫۱۹۹ دلار قابل تهیه است. این دو گوشی از روز ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) روانه بازار می‌شوند.

 


جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید

نظرات (4 نظر)

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

محمد

۱۴۰۲/۶/۲۱
مسلما باید باور کنیم اپل تو تبلیغات یه سر گردن بالاتره .
خیلی ار تکنولوژی هایی که معرفی کرده قبلا تو گوشی ها بوده و با یه اسم دهن پر کن و با اختلاف چند سال دیر تر که تو دنیای تکنولوژی مثل چند دهه میمونه از زیر تست تکنولوژی در رفته و انقدر صبر میکنه تا تکنولوژی قدیم رو به صورت پخته تر ارایه کنه
مثل Always On Display (AOD) که تو سامسونگ از خیلی وقت پیش اگه اشتباه نکنم اس 10 بود .
یا varianle refresh rate for screen که از دو سال قبلش تو آندرویدها برای مصرف باتری کمتر بود با تغییر رفرش ریت صفحه نمایش
یا پورت usb C که از اس 8 سامسونگ بوده
اما اپل اسم های دهن پر کن براشون گذاشته و دوباره به بازار ارایه کرده
فکر کنم اکه تکنولوژی knox سامسونگ که عملا دو سیستم عامل در اختیار میزاره رو که از 5 سال پیش وجود داره یه اسم گنده مثل SUPER PRO SAFE BOX روش میزاره و با یه پرزنت خوب به عنوان نوآوری میدش . انتظارات از این برند با کیفیت بیشتر هست .. نه کپی از زوم دوربین و تبلیغات صرف.

حمید صانعی

۱۴۰۲/۶/۲۱
مسلما نسبت به نسل قبل بهتره . اما واقعا تفاوت هاش شو آف هست بیشتر.
پردازنده قویتر . که من خودم 14 پرومکس دارم و به نظرم از کافی هم کافی تره . یا اجرای بازی . که فکر کنم با هزینه 1500 دلاری که پول 3 تا کنسول های اند بازار مثل پی اس 5 هست. کسی شاید با آیفون گیم هم بازی کنه اما بعید میدونم اولویت اولش برای هزینه 1500 دلاریش باشه .
دوربین ها تو تریک نرم افزاری تفاوت زیادی کرده که مسلمآ کدهاش برای بقیه مدل ها هم مثل 14 میاد .
و دوربین 5x که تکنولوژیش تو اکثر گوشی های آندرویدی تا حتی 10x اپتیکال هم هست و نوآوری حساب نمیشه آنچنان .
یا فکال لنف مختلف مه میتونه خوب باشه .
به نظزم اپل میتونه به یه طراحی متفاوت غبار از این طرح ثابت از آیفون 12 برداره . و یه فریم تیتانیوم.. که 20 گرم سبک تره .. اما همه به خاطر دوربین برجسته و لنزهای بیرون زده همیشه مجبورن یه قاب 70..80 گرمی اضافه کنن خیلی فرقی نمیکنه .
یا سرعت 10 درصد بیشتر ..
منتظر نوآوری های بزرگتر از اپل هستیم . هرچند که هنوز اندرخم رجیستری گوشی 1 سال گذشته ایم .

امیر

۱۴۰۲/۶/۲۱
پر از تفاوت .. پر از شگفتی! این شما و اسن آیفون 15 ! با سرعت 0.0001 ثانیه بیشتر که در باز کزدن آپ دوربین و گالری تغییر بسیار بزرگ و محسوسی !!! ایجاد کرده .
فریم قبلی که میتوانید با میکروسکوپ الکترونی تشخیص بدید جنسش رو ! وایییییی چه تغییری!
صفحه نمایشگر یکسان با نسل قبل!
دوربین یکسان با نسل قبل!
کاربری سیستم عامل یکسان با نسل قبل!
ظاهر یکسان با نسل قبل!
واقعا یاد پیکان و آپشناش میافتم.. یه شیشه رنگی میشد تغییر... به قالپاق میشد تغییر..
فقط عملا یه دوربین با 5x زوم اضافه کرده و صفحه نمایش با یه مقدار بسیار کم ratio بیشتر.
خسته نباشید با تلاش شبانه روزی! آها... راستی! رنگ جدیدم داده..قرار آبیش هم ترند شه.. که حداقل اون نفری که میخره بتونه نشون بده اگه دوربینش همونه..اگه ظاهرش همونه.. اگه صفحه اش همونه.. حداقل یه رنگش تغییر کرده!

ذوالفقاری همدان

۱۴۰۲/۶/۲۱
اپل برای نخستین‌بار از رنگ‌مشکی در آیفون‌هایش استفاده کرده? تابحال همه "خاکستری" بودن. البته سالها پیش "جِت‌بلک" رو داد بیرون(ولی شیشه نبود؛ فلز بود، فلزِ صیقل داده‌شده).
"آیفون‌ِ پرو مشکی" با فریم تیتانیومی، پرفروش‌ترین آیفونِ امسال خواهد بود☑
؛؛
تکلیف پرومکس که مشخصه، سنگینه؛ هم‌وزن پوتین‌های تاناکورا? لذا با اقبال خوبی مواجه نخواهد شد.
؛؛
نسخه‌های پایه و پلاس هم که "دو دوربینه" هستند+فریم‌پارسالی+پردازنده‌ پارسالی(A16)
پس این دو نسخه هم هیچ✋?
؛؛
فقط و فقط "پرو" مشکی☑?
؛؛
اینجاست که باید گفت:
دستِ ما ڪوتاه و خرما بر نخیل???

پیشنهاد سردبیر