خانهاخبار
تمام چیزی که از گلکسی اس ۲۳ FE می‌دانیم

تمام چیزی که از گلکسی اس ۲۳ FE می‌دانیم

با موفقیت گلکسی اس ۲۳ بیشتر از همیشه منتظر فن ادیشن این سری هستیم. ولی آیا سامسونگ هم مانند ما مشتاق ادامه دادن ساخت این سری است؟
۳ مرداد ۱۴۰۲

سامسونگ تصمیمات خیلی واضحی درباره‌ی سری فن ادیشن گوشی‌های پرچمدار خود ندارد. بعد از انتشار گلکسی اس ۲۰ اف ای، سامسونگ تنها یک گوشی دیگر از این سری معرفی کرد که نسخه‌ی فن ادیشن گلکسی اس ۲۱ بود. در حالی که نقشه اصلی سامسونگ ساخت یک گوشی مقرون به صرفه‌تر از پرچم‌دار‌های خود بود، اما با منتشر نکردن گلکسی اس ۲۲ اف ای بسیاری از مشتاقان را ناامید کرد. با این که سامسونگ هیچوقت دلیل عرضه نشدن گلکسی اس ۲۲ اف ای را اعلام نکرد، اما حدس زده می‌شود که کمبود جهانی چیپ در دو سال گذشته دلیل اصلی این اتفاق بوده است.

حال بعد از گذشت مدت زیادی از انتشار آخرین سری این گوشی، شایعات بار دیگر خبر از منتشر شدن نسخه‌ی جدید این سری تحت عنوان گلکسی اس ۲۳ FE می‌دهند. طبق شایعات سری جدید این گوشی قرار است جای یکی از گوشی‌های سری A را در بازار بگیرد. آیا سامسونگ بار دیگر دست به تولید سری اف ای می‌زند یا قرار است آن را مانند پارسال کنسل کند؟ در ادامه این پست تمام شایعات و اخبار منتشر شده محور این گوشی را جمع‌آوری کردیم.

image

 

آیا گلکسی اس ۲۳ FE اصلا عرضه خواهد شد؟

اگر شایعات موجود محور گلکسی اس ۲۳ اف ای را قرار باشد باور کنیم، باید گفت که قرار است این گوشی جایگاه گلکسی A74 را به دست بیاورد که هرگز به بازار عرضه نشد. درواقع این گوشی قرار بود گلکسی A74 باشد که اگر این چنین بود، قوی‌ترین گوشی سری گلکسی A تا به امروز لقب می‌گرفت که جایگزین بسیار شایسته‌ای برای گلکسی A73 لقب می‌گرفت که اولین بار دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی را به دنیای گلکسی A آورده بود. 

چند ماه پیش مجله‌ی کره‌ای SisaJournal ادعا کرد که سامسونگ در حال برنامه‌ریزی برای انتشار گلکسی اس ۲۳ اف ای برای فصل پایانی ۲۰۲۳ است. این به معنی انتشار احتمالی این گوشی در بازه‌ی بین اکتبر تا دسامبر امسال است.

اخباری که باعث می‌شود شایعات محور گلکسی اس ۲۳ اف ای قدرت بگیرند در واقع لو رفتن اطلاعاتی از خود گوشی هستند. برای مثال در اوایل ماه پیش یک کانفیگ احتمالی از باتری گوشی لو رفت که باعث شد تا اخبار بار دیگر داغ شوند. با توجه به اخبار و شایعات می‌توان نتیجه گرفت که گلکسی اس ۲۳ اف ای وجود دارد و باید منتظر معرفی احتمالی آن از سمت سامسونگ باشیم.

image

 

گلکسی اس ۲۳ اف ای چه زمانی منتشر می‌شود؟ 

گلکسی اس ۲۰ اف ای در تاریخ ۲ مهر ۱۳۹۹ و گلکسی اس ۲۱ اف ای در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۴۰۰ منتشر شدند. تاریخ‌های مذکور نشان می‌دهند که سامسونگ واقعا برنامه‌ریزی زمانی خاصی برای انتشار این سری ندارد و هر زمان که فکرش را بکنید ممکن است این گوشی منتشر شود. تنها خبری که از انتشار این گوشی داریم این است که یک رسانه کره‌ای مدعی شده که این گوشی در ماه‌های پایانی میلادی به عرضه جهانی خواهد رسید.

از طرفی یک رسانه‌ دیگر کره‌ای که با نام Hankooki شناخته می‌شود، مدعی شده است که سامسونگ در شهریور یا مهر امسال این گوشی را معرفی و عرضه می‌کند. البته خبر در این مورد دارای اختلافات فراوانی است و هر رسانه ساز خود را می‌زند. برخی رسانه‌ها حتی مدعی شده‌ند که این گوشی زودتر از زد فلیپ عرضه خواهد شد و تبدیل به میان رده جدید می‌شود که دیگر غیر ممکن است زیرا فردا گلکسی زد فلیپ جدید معرفی می‌شود. در هر صورت به نظر همین دو بازه یعنی یکی این ماه و یکی اواخر سال برای عرضه این گوشی حدس زده شده که گویا مورد دوم یعنی اواخر سال میلادی جاری، محتمل‌ترین گزینه است.

چه انتظاراتی از مشخصات سخت افزاری و نرم‌افزاری گلکسی اس ۲۳ اف ای داریم؟

ما حتی نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم که گلکسی اس ۲۳ اف ای وجود دارد اما اطلاعاتی زیادی از مشخصات گوشی به بیرون درز کرده که در صورت درست بودن خبر از یک گوشی جذاب می‌دهند. سری فن ادیشن از نظر شکل و شمایل مانند پرچم‌دارها هستند و تماما از روی سری گلکسی اس الهام گرفته می‌شوند. البته همیشه جا برای خلاقیت شرکت باز است و ممکن است این قانون عوض شود. طبق تصاویر لو رفته از این گوشی، طراحی آن انقدر شبیه به گلکسی اس ۲۳ است که تنها جای فلش دوربین با آن متفاوت است. به‌نظر می‌رسد که ابعاد گوشی ۱۵۸ در ۷۶.۳ در ۸.۲ میلیمتر باشد که معادل اندازه گلکسی اس ۲۳ پلاس است.

دو رسانه SamMobile و Maeil مدعی شده‌اند که گلکسی اس ۲۳ اف ای قرار است مجهز به Exynos 2200 باشد. این چیپست در گوشی گلکسی اس ۲۲ ورژن اروپا وجود داشت (بله، گلکسی اس ۲۲!) و اگر حقیقت داشته باشد، باعث ناامیدی بسیاری از طرفدارها خواهد شد. این چیپست در مقایسه با گلکسی اس ۲۳ عادی هم بسیار کم قدرت‌تر است و اصولا هدف فن ادیشن بودن این گوشی را ازبین می‌برد. اخبار محور Exynos 2200 توسط اپلیکیشن Geekbench نیز تایید شده که گویا این گوشی قرار است با رم ۸ گیگابایتی عرضه شود. خبر خوب این است که طبق ادعای اخیر رسانه Maeil، سامسونگ دست به تغییر چیپست زده و احتمالا این گوشی از یک چیپست دیگر استفاده خواهد کرد و قدرتمند‌تر از اخبار اعلام شده خواهد بود.

رسانه Pocket-Lint از همین حالا به انتخاب قبلی سامسونگ برای چیپ Exynos 2200 تاخته و اعلام کرده است که «به‌نظر می‌رسد گلکسی اس ۲۳ اف ای یک گوشی سال ۲۰۲۲ باشد که اسم جدیدی را یدک می‌کشد.» در همین حال برخی دیگر از منابع گفته‌اند که ممکن است یک نسخه مخصوص آمریکا از این گوشی هم وجود داشته باشد که با چیپست اسنپدراگون ۸ نسل ۱ عرضه می‌شود.

از ماجراهای چیپست که بگذریم، رسانه‌های کره‌ای اعلام کردند که این گوشی به طور قطع مجهز به صفحه نمایش  OLED خواهد بود که نرخ تجدید ۱۲۰ هرتزی هم خواهد داشت. به‌نظر می‌‌رسد که دوربین اصلی گوشی ۵۰ مگاپیکسلی باشد که یک ارتقای بزرگ نسبت به دوربین ۱۲ مگاپیکسلی سری قبلی است. طبق انتظارات این گوشی احتمالا در دو مدل ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگ عرضه می‌شود و از ۴۵۰۰ میلی آمپر باتری استفاده می‌کند.

image

 

 قیمت احتمالی گلکسی اس ۲۳ اف ای چقدر است؟

از آن‌جایی که گلکسی اس ۲۰ و اس ۲۱ اف ای هر دو با قیمت ۶۹۹ دلار عرضه شدند، دور از ذهن نیست که این گوشی نیز همان قیمت را داشته باشد. این یعنی این گوشی ۱۰۰ دلار از گلکسی اس ۲۳ با حافظه ۲۵۶ گیگابایتی ارزان‌تر خواهد بود که اختلاف زیادی نیست. برخی دیگر از رسانه‌ها نیز قیمت این گوشی را بین ۵۶۰ تا ۶۹۰ دلار تخمین زده‌اند.

البته باید بار دیگر متذکر شویم که این اطلاعات تایید شده توسط سامسونگ نیستند و ممکن است اشتباه باشند. در واقع هیچ اطلاعات رسمی از این گوشی وجود ندارد. به‌نظر می‌رسد که قیمت ۵۹۹ دلار برای این گوشی معقول باشد مخصوصا اگر از چیپست ضعیف استفاده کند. در هر صورت با توجه به قیمت دو مدل قبلی شاید اصلا بعید باشد که این گوشی با قیمتی زیر ۷۰۰ دلار عرضه شود.

image

 

چه انتظاراتی از گلکسی اس ۲۳ اف ای داریم؟

با توجه به شایعات، چیزی که از همه مهم‌تر است این است که چیپست استفاده شده در گوشی قدیمی تر از  Snapdragon 8 Gen 1 نباشد. استفاده از چیپ  Snapdragon 8 Gen 1 مزایای بسیار زیادی دارد و این چیپست بهره‌وری بهتری نسبت به رقبای خود دارد و در نهایت از چیپست اگزینوس ۲۲۰۰ هم بسیار بهتر است.

درباره‌ی دوربین، گلکسی اس ۲۳ اف ای جای بسیار خوبی برای یک پرش ارتقایی است. از آن‌جایی که آخرین مدل این سری یعنی گلکسی اس ۲۱ اف ای موفق نشد تا نظرات مثبتی درباره‌ی دوربین بگیرد، گلکسی اس ۲۳ اف ای می‌تواند این بازی را تغییر دهد. امیدواریم که سامسونگ دوربین اصلی را بیشتر از ۱۲ مگاپیکسل در نظر بگیرد و رزولوشن دوربین تله‌فوتو را هم از ۸ مگاپیکسل ارتقا دهد تا دوربین زوم با کیفیت‌تری داشته باشیم. هرچه گوشی به گلکسی اس ۲۳ عادی نزدیک‌تر باشد معقول‌تر خواهد بود و دوربین نیز از این قضیه پیروی می‌کند.

برای آخرین مورد باید بگوییم نسل قبلی در مدل پایه رم ۶ گیگابایتی داشت که اصلا با استانداردهای امروز برای یک گوشی در این بازه قیمتی مناسب نیست. سامسونگ باید «حداقل» رم ۸ گیگابایتی برای این گوشی در نظر بگیرد اما با توجه به اینکه گلکسی اس ۲۳ و اس ۲۳ پلاس هم فقط رم ۸ گیگابایتی دارند، بعید است این گوشی رم بیشتری دریافت کند. شاید اگر سامسونگ در این یک مورد سنت شکنی کند، به فروش بیشتر این گوشی کمک شایانی کرده باشد. 



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید