بازار پوشیدنیهای هوشمند در نیمه دوم سال جاری میلادی رشد خوبی خواهد داشت
براساس گزارشهای منتشر شده، در نیمه دوم سال جاری میلادی باید منتظر پوشیدنیهای هوشمند جدیدی از برندهای شناخته شده بازار مانند متا (هدست هوشمند)، اپل، سامسونگ و شیائومی باشیم که قرار است رقابتهای این حوزه را بیش از بیش داغتر کند.
در همین راستا، قبلا خبری توسط یک افشاگر شناخته شده در دسترس قرار گرفت که اذعان داشت بازار پوشیدنیهای هوشمند به سرعت در حال رشد است و برندهای بزرگ جهانی در حال سرمایهگذاری عظیمی در این زمینه هستند. به علاوه، این افشاگر ابراز کرد که برندهایی مانند اپل، شیائومی، سامسونگ و متا بیشتر به فکر فروش سرویسهای نرمافزاری مربوط به پوشیدنیها هستند تا ارزش کلی برند آنها افزایش یابد.
حالا گزارشی توسط وبسایت تحلیلی مشهور بازار فناوری موسوم به IDC منتشر شده است که اذعان دارد حدود 530 میلیون پوشیدنی هوشمند در سال 2022 به فروش خواهد رسید که در مقایسه با سال پیش 20 درصد افزایش خواهد داشت. بخش عظیمی از این محصولات مربوط به بازار ساعتهای هوشمند است و در نتیجه، اپل میتواند به مانند همیشه به حاکم بلامنازع بازار پوشیدنیهای هوشمند سال جاری بدل شود.
بنابر آمار منتشر شده از بازار پوشیدنیهای هوشمند در سهماهه سال چهارم سال 2021، اپل سهمی برابر با 35 درصد از بازار را در اختیار داشته است که آن را در مقام اول بازار ساعتهای هوشمند قرار داده است. در رتبههای دوم تا چهارم نیز به ترتیب شیائومی با سهم 8.6 درصدی، سامسونگ با سهم 7.9 درصدی و هواوی با سهم 6.7 درصدی قرار گرفته است. از آن سو، IDC آماری را ارائه کرده است که به سهم کلی فروش هدستهای هوشمند AR/VR پرداخته است..
طبق این آمار، سال پیش میلادی حدود 11 میلیون هدست هوشمند AR/VR در بازار به فروش رفته است که که با رشد سالانه 92 درصدی سالانه همراه بوده است. حالا پیشبینی میشود امسال نیز با رشد 43 درصدی بازار هدستهای VR/AR، حدود 16 میلیون هدست هوشمند در دسترس کاربران قرار گیرد. البته باید اشاره کرد که به احتمال زیاد تنها برند پرفروش بازار هدستهای هوشمند شرکت متا خواهد بود که سهمی 80 درصدی را در اختیار خواهد گرفت.
در نهایت، برخی از تحلیلگران دنیای فناوری ادعا کردهاند که به دلیل عرضه بسیار کم محصولات پوشیدنی هوشمند در نیمه اول سال جاری و خلوت بودن بازار، انتظار میرود در نیمه دوم سال 2022 استقبال از پوشیدنیهای هوشمند بسیار افزایش یابد و حتی ممکن است از نظر میزان فروش با بازار گوشیهای هوشمند برابری کند. البته در این میان نباید از عوامل منفی بازار جهانی مانند تورم گسترده و مشکل زنجیره تامین قطعات غاقل شد و تاثیرپذیری بازار پوشیدنیها و گوشیهای هوشمند از این عوامل امری بدیهی به نظر میرسد.