رگولاتورهای اروپایی تقاضای تغییرات را برای 737 مکس ارائه میدهند
فقط مقامات خطوط هوایی امریکا نیستند که فکر میکنند نرم افزار بوئینگ 737 مکس نیاز به به روز رسانی دارد. یک منبع آگاه به بلومبرگ اعلام کرده است که آژانس ایمنی هوافضای اتحادیه اروپا (EASA) به بوئینگ اعلام کرده است که این هواپیما تا قبل از اینکه بتواند دوباره به سرویسدهی بازگردد، میبایست پنج عمده داشته باشد. این تغییرات عمدتا با درخواستهای FAA مطابقت دارند. این تغییرات شامل بهبود زاویه سنسورهای جلوبر، آموزش، کنترلهای دستی و نقص نرم افزاری مربوط به تراشه کاهنده سرعت میشود. با این حال، تنظیم مقررات اتحادیه اروپا نیز میخواهد بوئینگ را به لحاظ موضوعاتی که تا به حال نامشخص بوده است تحت فشار قرار دهد. این موارد شامل استانداردهای مربوط به تاییدیه هوای پاک میشود که تا به حال نامشخص مانده است. با اخذ این تاییدیهها برخی از موارد اضطراری مد نظر اتحادیه اروپا نیز تامین خواهد شد. همچنین کاهنده سرعت ممکن است زمان کافی برای نشستن هواپیما را از خلبان سلب کند. آژانس ایمنی هوافضای اتحادیه اروپا ابتدا در این رابطه اظهای نظری نکرد. پس از آن FAA نیز در مورد عکس العمل همتای اروپایی خود اظهار نظر نکرد، اما اعلام کرد که همچنان به همکاری نزدیک با همتایان اروپایی و مقامات هواپیمایی برای اطمینان از ایمنی بوئینگ 737 مکس ادامه خواهد داد.

چیز دیگری نیز که مد نظر است این است که نگرانی بیش از حد میتواند موجب تاخیر قابل ملاحظه در هر گونه در هواپیمای بوئینگ 737 مکس شود. شنیدههای بلومبرگ حاکی از آن است که اصلاح ایرادات پیشین ممکن است سه ماه به طول بیانجامد. تصحیح خلبان خودکار ممکن است سرانجام داشته باشد و البته فرض بر این است که نهادهای دولتی نیز پس از آماده شدن هواپیما، از تغییرات راضی باشند. بزرگترین شانسی که بوئینگ 737 مکث داشته است، این است که هواپیمای فوق برای پروازهای طولانی طراحی نشده است. اصلاح این موارد دور از ذهن نیست. اما چیزی که مسلم است، نهادهای نظارتی بین المللی مصمم هستند تا از تکرار مجدد حوادث مرگبار برای بوئینگ 737 مکس جلوگیری نمایند. با توجه به زمان اصلاح این هواپیما مسئولین به مسافران اطمینان میدهند که حوادثی مانند این دوباره اتفاق نخواهد افتاد.