خانهمقاله‌ها
راهنمای عیب‌یابی Face ID در آیفون و آیپد

راهنمای عیب‌یابی Face ID در آیفون و آیپد

این روش‌های سریع عیب یابی باید به شما برای رفع مشکل Face ID کمک کنند.

۲۱ خرداد ۱۴۰۳

بسیاری از مدل‌های اخیر آیفون (به جز آیفون SE) و برخی از آیپدها به جای حسگر اثر انگشت، از Face ID به عنوان روش تشخیص چهره برای تایید هویت استفاده می‌کنند. راه‌اندازی Face ID بر روی آیفون یا آیپد بسیار آسان است و می‌توانید از آن برای باز کردن قفل گوشی، ورود به برنامه‌ها، تایید تراکنش‌های Apple Pay، تکمیل خودکار رمز عبور و موارد دیگر استفاده کنید. Face ID یک روش امنیتی سریع و راحت برای دستگاه شماست، اما به شرطی که کار کند.

ممکن است برخی کاربران با مشکل کار نکردن Face ID مواجه شوند. اما نگران نباشید، راه‌هایی برای حل این مشکل وجود دارد. در صورتی که Face ID روی آیفون یا آیپد شما کار نمی کند، روش‌های زیر را برای رفع آن امتحان کنید:

راه حل سریع:

برای رفع مشکل کار نکردن Face ID اپل، به بخش Settings > Face ID and passcode بروید و تنظیمات مختلف را بررسی کنید. مطمئن شوید که Face ID برای سرویس‌های اپل و برنامه‌های شخص ثالث فعال کرده‌اید. همچنین می‌توانید یک ظاهر جایگزین اضافه کنید، Face ID را برای کار با عینک و ماسک تنظیم کنید یا Face ID را ریست کرده و دوباره مراحل راه‌اندازی را طی کنید. به‌روزرسانی نرم‌افزار دستگاه خود را نیز فراموش نکنید و درصورتی‌که مشکل Face ID به دلیل یک باگ نرم‌افزاری باشد، ممکن است تنها با راه‌اندازی مجدد دستگاه حل شود. اگر مشکل Face ID به دلیل مشکل سخت‌افزاری باشد، تنها راه حل شما ارسال دستگاه برای تعمیر است.

فیس آیدی

چرا Face ID آیفون من کار نمی‌کند؟

مگر اینکه آیفون یا آیپد شما بر اثر ضربه یا افتادن آسیب فیزیکی دیده باشد، به احتمال زیاد کار نکردن Face ID به دلیل یک مشکل نرم‌افزاری است. در صورت آسیب فیزیکی، تنها راه حل شما ارسال دستگاه برای تعمیر است. اگر Face ID شما کار نمی کند، پیام‌های خطایی مانند «Face ID در دسترس نیست» یا «Face ID غیرفعال شده است» را مشاهده خواهید کرد. نشانه‌های دیگر شامل نیاز به چندین تلاش برای باز کردن قفل گوشی و مشاهده‌ی درخواست برای وارد کردن رمز عبور است.

در چندین مورد، ممکن است خود دستگاه Face ID را غیرفعال کند. این ویژگی پس از پنج اسکن ناموفق دیگر کار نخواهد کرد. همچنین ممکن است نیاز به وارد کردن رمز عبور خود داشته باشید:

  • اگر به تازگی دستگاه را روشن یا راه‌اندازی کرده باشید.
  • اگر دستگاه بیش از ۴۸ ساعت قفل‌گشایی نشده باشد.
  • هنگامی که روی صفحه‌ی اورژانس SOS هستید.
  • اگر دستگاه را با استفاده از برنامه «Find My» در حالت گم‌شده قرار داده باشید.

با این حال، Face ID ممکن است در صورت وجود مشکل در تنظیمات، مسدود شدن دوربین TrueDepth، پوشیدن ماسک، به‌روز نبودن نرم‌افزار و باگ‌های نرم‌افزاری نیز کار نکند. چند روش عیب‌یابی سریع وجود دارد که می‌توانید برای حل مشکل در صورت نرم‌افزاری بودن آن امتحان کنید.

عیب‌یابی Face ID در آیفون و آیپد 

۱. تنظیمات Face ID را به دقت بررسی کنید.

ممکن است تنظیمات Face ID به هم ریخته باشند، به ویژه اگر با برنامه‌های غیری ثالث کار نمی‌کند. برای بررسی، به بخش Settings > Face ID and passcode بروید و مطمئن شوید که Face ID برای قابلیت‌های موجود فعال است. می‌توانید Face ID را برای موارد زیر روشن کنید:

  • باز کردن قفل دستگاه با یک نگاه
  • استفاده از سرویس‌های اپل مانند تایید خرید در فروشگاه iTunes، اپ استور، Wallet و تکمیل خودکار رمز عبور در برنامه‌ها

اگر در استفاده از Face ID با برنامه‌های جانبی مشکل دارید، به بخش Settings > Face ID and passcode > Other apps بروید. در این قسمت، برنامه‌هایی را که می‌خواهید با Face ID استفاده کنید، روشن نمایید.

۲. مطمئن شوید که هیچ چیزی جلوی دوربین TrueDepth را نگرفته است.

آیفون یا آیپد شما از دوربین جلویی به نام TrueDepth برای تشخیص چهره با Face ID استفاده می‌کند. برای اطمینان از عملکرد صحیح، ممکن است لازم باشد لکه‌ها، اثر انگشت یا هرگونه آلودگی را از روی صفحه نمایش، به خصوص ناحیه‌ی اطراف دوربین، پاک کنید. همچنین، ترک‌های روی صفحه نمایش شکسته، محافظ صفحه‌نمایی که خراشیده شده است و برخی قاب‌های ضخیم و بسیار محکم آیفون، می‌توانند بخشی از حسگر را مسدود کرده و بر عملکرد Face ID تأثیر بگذارند. اگر دستگاه تشخیص دهد که چیزی دوربین TrueDepth را مسدود کرده است، پیام خطای «دوربین پوشانده شده است» را دریافت خواهید کرد.

۳. از پوشاندن اجزای کلیدی صورت خودداری کنید.

Face ID برای شناسایی کامل صورت شما طراحی شده است و با نمای واضح از چشم‌ها، بینی و دهان شما به بهترین شکل کار می‌کند. استفاده از Face ID در حالی که کلاه، روسری، عینک معمولی و عینک آفتابی به چشم دارید، نباید مشکلی ایجاد کند. با این حال، عینک‌های آفتابی پلاریزه نور را به صورت خاصی فیلتر می‌کنند و ممکن است با Face ID تداخل داشته باشند. بنابراین برای استفاده از Face ID با این نوع عینک‌ها، باید آن‌ها را بردارید و دوباره امتحان کنید.

تنظیمات فیس آیدی

در حالی که Face ID در اکثر موارد به خوبی کار می‌کند، ممکن است در صورت تغییر مکرر عینک، رشد موهای صورت یا هرگونه تغییر چشمگیر در ظاهر شما، در شناسایی‌تان دچار مشکل شود. در این حالت، باید یک «چهره جایگزین» تنظیم کنید. به بخش settings > Face ID and passcode بروید و روی Set up and alternate appearance ضربه بزنید. در صفحه Face ID and passcode همچنین گزینه «افزودن عینک» را پیدا خواهید کرد. می‌توانید تا چهار عینک مختلف را اضافه کنید.

اگر آیفون ۱۲ یا مدل جدیدتر با iOS 15.4 یا بالاتر دارید، می‌توانید Face ID را برای کار با ماسک تنظیم کنید. به بخش Settings > Face ID and passcode بروید و گزینه Face ID with a mask را فعال کنید. فرآیند تنظیم Face ID را دوباره با زدن ماسک انجام دهید. Face ID در صورتی که ماسک و عینک داشته باشید نیز کار خواهد کرد. اما با عینک آفتابی عمل نمی‌کند، زیرا گزینه «با ماسک» به نمای واضحی از چشم‌ها و ناحیه اطراف آن‌ها نیاز دارد.

۴. بررسی سخت‌افزار گوشی

ممکن است یک مشکل شناخته شده در دوربین TrueDepth باعث از کار افتادن Face ID شود. اگر خطایی با مضمون «مشکلی در دوربین TrueDepth تشخیص داده شد. Face ID غیرفعال شده است» مشاهده می‌کنید، احتمالا نیاز به تعمیر دستگاه داشته باشید. برای بررسی سخت‌افزار دستگاه، به بخش Settings > General > About > Parts and service history بروید.

در آیفون ۱۲ یا مدل‌های جدیدتر، گزینه‌ای برای «دوربین TrueDepth» پیدا خواهید کرد. اگر همه چیز به درستی کار کند، باید عبارت «قطعه اصلی اپل» نمایش داده شود. اما اگر مشکلی وجود داشته باشد، با خطای «قطعه ناشناخته» یا «مشکل Face ID شناسایی شد» مواجه خواهید شد. برای رفع احتمالی مشکل، دستگاه خود را به آخرین نسخه iOS یا iPadOS به‌روزرسانی کنید. با این حال، در نهایت ممکن است مجبور به تعمیر دستگاه شوید.

۵. نحوه‌ی صحیح در دست گرفتن دستگاه

استفاده از Face ID برای کاربران آیفون و آیپد تقریباً به عادت تبدیل شده است. اما برای اطمینان از عملکرد صحیح این قابلیت، باید به روش درست گوشی یا تبلت را در دست بگیرید. در آیفون‌های ۱۳ و ۱۴ با iOS ۱۶ و همچنین هر آيپدی که از Face ID پشتیبانی می‌کند، می‌توانید از این قابلیت در حالت عمودی و افقی استفاده کنید. اما اگر آیفون قدیمی‌تری دارید، باید آن را به صورت عمودی نگه دارید. مطمئن شوید که دستگاه در فاصله‌ی یک بازو (۲۵ تا ۵۰ سانتی‌متر) از صورت شما قرار دارد و مستقیم به دوربین نگاه می‌کنید.

۶. راه‌اندازی مجدد دستگاه و تنظیم مجدد Face ID

اگر Face ID به دلیل یک باگ نرم‌افزاری کار نمی‌کند، راه‌اندازی مجدد آیفون یا آیپد شما ممکن است برای رفع مشکل کافی باشد. اما اگر هیچ راه‌حلی مؤثر نبود، بهترین کار این است که Face ID خود را بازنشانی کرده و دوباره آن را راه‌اندازی کنید. مسیر زیر را دنبال کنید:

Settings > Face ID and passcode> Reset Face ID سپس، گزینه «تنظیم Face ID» را انتخاب کرده و مراحل راه‌اندازی را دوباره طی کنید.

برچسب‌ها: