خانهمقاله‌ها
بهترین ویژگی‌های نرم‌افزاری در گوشی‌های پیکسل

بهترین ویژگی‌های نرم‌افزاری در گوشی‌های پیکسل

با ویژگی‌های نرم‌افزاری پیکسل آشنا شوید. مشخصاتی که این گوشی را تبدیل به یک گوشی خاص می‌کند. 

۱ خرداد ۱۴۰۳

پیکسل‌ها قابلیت‌های نرم‌افزاری منحصر به فردی دارند که در هیچ گوشی اندرویدی دیگری پیدا نمی‌شوند. برخی از این ویژگی‌ها فقط روی مدل‌های خاص پیکسل که از تراشه‌های Tensor گوگل استفاده می‌کنند، در دسترس هستند.

نمایشگر تماس

وقتی شماره‌ای ناشناس با شما تماس می‌گیرد، دستیار گوگل آن را بررسی می‌کند و در صورت احتمال تماس تبلیغاتی یا مزاحم، آن را علامت‌گذاری می‌کند. اگر صرفا شماره‌ی ناشناسی است، می‌توانید از دستیار بخواهید به تماس پاسخ دهد. همزمان رونوشتی لحظه‌ای از مکالمه را خواهید دید و می‌توانید بلافاصله تماس را قطع کنید (اگر تبلیغاتی باشد) یا اگر دوست قدیمی‌تان است، پاسخ دهید. همچنین می‌توانید برای افرادی که برایتان مهم هستند، پاسخ‌هایی تعریف کنید تا دستیار در صورت عدم امکان پاسخگویی شما، آن‌ها را بخواند. دستیار گوگل حالا پاسخ‌های مبتنی بر محتوا را هم ارائه می‌دهد. برای فعال کردن این ویژگی، برنامه‌ی تلفن را باز کرده و به Settings (سه نقطه بالا سمت راست) > Spam and Call Screen بروید.

زمان‌های انتظار و هدایت تماس

هنگام تماس با یک کسب‌وکار با استفاده از برنامه‌ی تلفن، زمان انتظار تخمینی تا پاسخگویی فردی واقعی را مشاهده خواهید کرد (این قابلیت با همه کسب‌وکارها کار نمی‌کند). ویژگی Direct My Call گوگل، کل تماس را رونوشت می‌کند و گزینه‌های منو را جداگانه نمایش می‌دهد تا بدون نیاز به گوش دادن دقیق به کل تماس، آن‌ها را ببینید. اخیرا، این ویژگی برای برخی شماره‌ها پاسخ‌ها را ذخیره می‌کند تا بلافاصله گزینه‌های منو را مشاهده کنید، بدون اینکه منتظر بمانید پاسخ خودکار همه‌ی گزینه‌ها را اعلام کند. برای فعال کردن این ویژگی به بخش Settings> Direct My Call بروید. این قابلیت روی Pixel 4A و نسخه‌های جدیدتر در دسترس است.

نگه داشتن تماس پشت خط برای شما

اگر با شماره‌ی تجاری در حالت انتظار قرار گرفته‌اید، می‌توانید کنترل را به دستیار گوگل بسپارید. زمانی که فرد در طرف دیگر برگردد، دستیار با صدایی بلند به شما اطلاع می‌دهد. دیگر نیازی به تحمل موسیقی انتظار نیست! این ویژگی را در بخش  Settings> Hold for Me فعال کنید. این قابلیت روی پیکسل 3 و نسخه‌های جدیدتر در دسترس است، اما تنها در آمریکا، استرالیا، ژاپن، انگلستان و کانادا کار می‌کند.

شفافیت تماس

اگر Pixel 7 یا جدیدتر دارید، می‌توانید این ویژگی را برای بهبود صدای طرف مقابل و کاهش نویز پس‌زمینه او فعال کنید. برای فعال کردن آن به بخش Settings > Sound & Vibration > Clear Calling بروید. این ویژگی همچنین روی Pixel Buds Pro گوگل کار می‌کند.

ترجمه زنده (فقط با تراشه Tensor)

در برخی برنامه‌های پیام‌رسان خاص، پیکسل‌ها به طور خودکار تشخیص می‌دهند که آیا کسی پیامی را به زبانی غیر از زبان پیش‌فرض شما ارسال کرده است. این پیام (در صورت تمایل شما) ترجمه می‌شود و شما می‌توانید به همان زبان پاسخ دهید. بیش از 50 زبان پشتیبانی می‌شوند، اما برای دیدن زبان‌های ترجمه شده باید آن‌ها را دانلود کنید (Settings >System > Live Translate).

زیرنویس زنده (فقط با تراشه Tensor)

پیکسل‌ها می‌توانند به طور خودکار هر ویدیویی را که روی صفحه پخش می‌شود، زیرنویس کنند. با ضربه زدن روی یکی از دکمه‌های صدا و سپس دکمه‌ی مربعی شکل زیر اسلایدر صدا (یا رفتن به بخش Settings > Sound and Vibration > Live Caption) می‌توانید به سرعت این قابلیت را فعال کنید. اگر ویدیو به زبان دیگری باشد، حتی می‌توانید زیرنویس ترجمه شده‌ی آن را مشاهده کنید. برای استفاده از این قابلیت، باید یکی از زبان‌های پشتیبانی شده را دانلود کنید. زیرنویس زنده حتی می‌تواند تماس‌های تلفنی را زیرنویس کند.

دستیار جمنای

قابل ذکر است که گوگل حالا به شما اجازه‌ی جایگزینی دستیار پیش‌فرض گوشی‌های اندرویدی با جمنای به جای دستیار گوگل را می‌دهد. جمنای قدرتمندتر است، هرچند هنوز کارهایی وجود دارد که دستیار گوگل می‌تواند انجام دهد که جمنای هنوز به آن سطح از مهارت نرسیده است. با این حال، این ویژگی منحصر به پیکسل‌ها نیست، اما این گوشی‌ها از معدود دستگاه‌هایی هستند که از Gemini Nano، مدل بزرگ زبان داخلی گوگل که نیازی به دسترسی به فضای ابری ندارد، استفاده می‌کنند. به تدریج شاهد گسترش قابلیت‌های Gemini Nano به سایر گوشی‌های اندرویدی توانمند خواهیم بود، اما به احتمال زیاد پیکسل‌ها همچنان قبل از رقبا از برخی مزایای انحصاری بهره‌مند خواهند بود.

جستجوی دایره‌ای

این روش جدید گوگل برای انجام جستجوی گوگل در تقریباً هر چیزی است، خواه در حال خواندن یک خبر در وب باشید، به عکسی در اینستاگرام نگاه کنید یا ویدیویی را در تیک‌تاک تماشا کنید. کافی است دکمه‌ی خانه (نوار قرصی شکل، اگر از gesture navigation استفاده می‌کنید) را فشار داده و نگه دارید، سپس هر چیزی را که روی صفحه می‌خواهید جستجو کنید، با یک دایره محاصره کنید. یک منوی روی هم قرار گرفته با نتایج جستجو ظاهر می‌شود و می‌توانید متنی را برای اضافه کردن به عبارت جستجو وارد کنید.

در حال پخش

تا به حال برایتان پیش آمده که آهنگی را در کافی‌شاپ بشنوید و نمی‌دانید چه کسی آن را خوانده است؟ قابلیت «Now Playing» از ماشین لرنینگ درون دستگاه برای تشخیص موسیقی در پس‌زمینه استفاده می‌کند و نام خواننده و عنوان آهنگ را روی صفحه‌ی قفل (یا در اعلان‌های شما) نمایش می‌دهد. این قابلیت نیازی به اتصال اینترنت ندارد، بنابراین هیچ داده‌ای بین شما و گوگل به اشتراک گذاشته نمی‌شود. این ویژگی به طور پیش‌فرض روشن نیست، بنابراین به بخش Settings > Sound and Vibration > Now Playing بروید و آن را روشن کنید. همچنین می‌توانید «Now Playing History» را فعال کنید تا در صورتی که فراموش کردید نام خواننده‌ای را که قبلاً دیده‌اید یادداشت کنید، آن را داشته باشید. گوگل برای مواقعی که «Now Playing» به طور خودکار آهنگی را شناسایی نمی‌کند، دکمه‌ای مشابه شازم اضافه کرده است.

گوگل پیکسل

تایپ صوتی دستیار (فقط با تراشه Tensor)

دکمه‌ی میکروفون را روی صفحه‌کلید Gboard گوگل فشار دهید تا تجربه‌ی تایپ صوتی بسیار بهبودیافته‌ای را که توسط تراشه Tensor فعال می‌شود، داشته باشید. این قابلیت بسیار سریع، نسبتاً دقیق است و به طور خودکار علائم نگارشی را اضافه می‌کند. این قابلیت همچنین تشخیص می‌دهد که اگر کلمه‌ی «ارسال» را بگویید، پیامی را ارسال کند و دستوراتی مانند «بعدی» نشانگر را به پاراگراف بعدی منتقل می‌کند. با رفتن به بخش Settings > System > Language & Input > On-Screen Keyboard > Gboard > Voice typing > Assistant Voice Typing می‌توانید مطمئن شوید که این ویژگی فعال است.

عبارات سریع (فقط با تراشه Tensor)

وقتی زنگ هشدار به صدا درمی‌آید، می‌توانید به جای اینکه به دنبال گوشی خود بگردید، فقط بگویید «قطع» یا «تعویق». این قابلیت در مورد دریافت تماس تلفنی نیز کاربرد دارد: فقط بگویید «پاسخ»، «رد» یا «بی‌صدا». می‌توانید با راه‌اندازی دستیار و گفتن «Assistant settings» و سپس رفتن به قسمت «Quick Phrases» مطمئن شوید که این ویژگی روشن است. این قابلیت به زبان‌های منتخب دیگری نیز کار می‌کند.

فتوایموجی (Pixel 3a و جدیدتر)

می‌توانید از هر تصویری در پیام‌های گوگل، استیکرهای ری اکشن بسازید. فقط روی پیامی ضربه بزنید و نگه دارید و روی دکمه‌ی «Create» ضربه بزنید. یک عکس را انتخاب کنید یا عکس جدیدی بگیرید و برنامه به طور خودکار سوژه را برش می‌دهد. حالا می‌توانید از آن به عنوان استیکر ری اکشن برای هر پیامی استفاده کنید!

جادوی متن در پیام‌ها

شک دارید لحن پیام‌تان مناسب است؟ «Magic Compose» در Gboard به کمک شما می‌آید. این قابلیت در برنامه‌های منتخب مانند پیام‌های گوگل عمل می‌کند. شروع به تایپ کنید، یک مداد با ستاره در کنارش نزدیک کادر متن می‌بینید. ضربه بزنید و نسخه‌های مختلف جمله خود با لحن‌های متفاوت را مرور کنید. حتی می‌توانید ژانرهایی مانند شکسپیر را انتخاب کنید، گویی به گذشته سفر کرده‌اید. این ویژگی روی Pixel 6 و جدیدتر در دسترس است، اما روی Pixel 8 Pro به طور مستقیم روی دستگاه، بدون نیاز به اینترنت، کار می‌کند.

عکس بدون دخالت دست (فقط Tensor)

با Pixel 6 و بالاتر، می‌توانید با نشان دادن کف دست باز به دوربین، عکس بدون دخالت دست بگیرید. دوربین با تشخیص کف دست شما (با نمایش یک مربع روی آن)، تایمر را فعال می‌کند.

رونوشت پیام صوتی

اگر زیاد پیام صوتی دریافت می‌کنید، خوشحال می‌شوید بدانید پیام‌های صوتی در برنامه‌ی Messages به طور خودکار رونوشت می‌شوند تا مجبور به گوش دادن آن‌ها نباشید. دقت رونوشت همیشه بالا نیست، اما همچنان کاربردی است. این قابلیت فقط در Google Messages و به زبان‌های منتخب روی Pixel 4A و سری های جدیدتر در دسترس است. با رفتن به برنامه‌ی Messages و ضربه زدن روی عکس پروفایل خود، سپس Messages Settings > Voice Message Transcription، آن را روشن کنید.

ویرایشگر جادویی (فقط Tensor G3)

این ویرایشگر قدرتمند با آیکون کوچک چند رنگ در سمت چپ، هنگام ویرایش عکس در Google Photos ظاهر می‌شود. با ضربه زدن روی آن، امکان ویرایش‌های مختلفی مانند ایجاد آسمان جدید را خواهید داشت. همچنین می‌توانید سوژه‌ها را انتخاب کرده، جابجا یا پاک کنید. این قابلیت واقعاً جادویی است!

حالت عکاسی نجومی

برای عکاسی نجومی، Pixel خود را روی سه‌پایه قرار دهید (یا چیزی شبیه به آن)، آن را به سمت آسمان بگیرید، دوربین را باز کرده و به حالت Night Sight بروید. با تشخیص ثبات کامل گوشی روی سه‌پایه، حالت عکاسی نجومی فعال می‌شود. دکمه شاتر را فشار دهید و ظرف سه تا پنج دقیقه عکسی خیره‌کننده از ستارگان خواهید داشت. این قابلیت زمانی ایده آل است که در تاریکی مطلق و بدون آلودگی نوری گرفته شود ، با اینحال در هر کجا قابل استفاده است. به گوشی دست نزنید و بگذارید تا تایمر تمام شود.

حسگر دمای بدن (فقط Pixel 8 Pro)

Pixel 8 Pro یک دماسنج داخلی دارد که می‌توانید از آن برای اندازه‌گیری دمای اجسام استفاده کنید. اما به‌تازگی قابلیتی به آن اضافه شده که می‌توانید از آن برای اندازه‌گیری دمای بدن نیز استفاده کنید. کافی است برنامه‌ی دماسنج را باز کنید، حسگر را به سمت پیشانی بگیرید و اندازه‌گیری کنید. حتی می‌توانید نتایج را در برنامه‌ی Fitbit ذخیره کنید. با اینکه این قابلیت مجوز FDA را دریافت کرده است، اما باید بدانید که نتایج آن ممکن است کاملاً دقیق نباشند.

بهترین حالت چهره (فقط Tensor G3)

اگر طی مدت کوتاهی مجموعه‌ای از عکس‌های گروهی بگیرید، گزینه‌ای برای تعویض چهره‌ها خواهید داشت! شاید عجیب به نظر برسد، اما واقعاً مفید است، مخصوصاً زمانی که افراد در عکس پلک می‌زنند، لبخند نمی‌زنند یا به طور مستقیم به دوربین نگاه نمی‌کنند. ممکن است در یکی از فریم‌های دیگر عکس، چهره‌ی مورد نظر شما ثبت شده باشد. برای استفاده از این قابلیت، روی عکس دکمه‌ی ویرایش را بزنید و به بخش Tools> Best Take بروید.

زوم سوپررزولوشن

اگر از چیز دوری عکس می‌گیرید، با دو انگشت خود روی صفحه ضربه بزنید و زوم کنید، سپس عکس را بگیرید. گوگل از ترفندهای نرم‌افزاری برای ارتقا دادن کیفیت عکس‌های با زوم دیجیتال استفاده می‌کند تا بتوانید جزئیات بیشتری را ببینید. روی سری Pixel 7 و سری های جدیدتر، این فرآیند با ترکیب تصاویر دوربین اصلی و تله‌ فوتو، بهبود بیشتری یافته است.

گوشی به عنوان وب‌کم

می‌توانید از گوشی Pixel خود به عنوان وب‌کم استفاده کنید، به شرطی که آن را از طریق کابل به لپ‌تاپ یا کامپیوتر رومیزی خود متصل کنید. این قابلیت فقط روی Pixel 6 و سری های جدیدتر کار می‌کند.

پاک‌کننده‌ی جادویی صدا (فقط Tensor G3)

صدای آزاردهنده‌ای در پس‌زمینه کلیپ ویدیویی شما وجود دارد؟ پیکسل‌ها اکنون می‌توانند صدای ناخواسته را حذف کنند! البته این قابلیت فقط با چند نوع صدا مانند صدای جمعیت، آژیر و حیوانات کار می‌کند، اما می‌توانید با رفتن به بخش Edit در یک ویدیو و سپس Tools > Audio Magic Eraser، این قابلیت را امتحان کنید.

گوگل پیکسل

تقویت ویدیو (فقط Pixel 8 Pro)

این قابلیت اختصاصی Pixel 8 Pro به شما امکان می‌دهد کیفیت ویدیوهای خود را بهبود ببخشید. در تب ویدیو برنامه‌ی دوربین، روی آیکون چرخ‌دنده در سمت چپ ضربه بزنید و «Video Boost» را روشن کنید. اکنون یک ویدیو بگیرید؛ باید منتظر بمانید تا این ویدیو در فضای ابری گوگل پردازش شود. بسته به حجم فایل، ممکن است پردازش یک ساعت طول بکشد یا حتی مجبور باشید یک شب صبر کنید. پس از اتمام (که می‌تواند تا یک ساعت یا حتی یک شب طول بکشد، بسته به حجم فایل)، کلیپ روشن‌تر، با لرزشگیری بهتر، نویز کمتر و رنگ‌های زنده‌تر خواهد داشت. این قابلیت به خصوص در محیط‌های کم‌نور مفید است. همچنین می‌توانید در صورت تمایل برای به اشتراک‌گذاری فوری، از کلیپ اصلی استفاده کنید.

نور پرتره

می‌توانید نور عکس‌های پرتره سلفی خود را بعد از گرفتن تغییر دهید. برای این کار عکس را در Google Photos باز کنید، روی دکمه‌ی «Edit» ضربه بزنید و به بخش Tools> Portrait Light بروید. این قابلیت یک نور مصنوعی را در هر جای عکس که بخواهید اضافه می‌کند تا صورت شما را روشن‌تر کند و سایه‌ی زیر چشم را برطرف کند. از اسلایدر پایین برای تنظیم شدت نور استفاده کنید. این قابلیت روی عکس‌های قدیمی‌تر حالت پرتره که قبلاً گرفته‌اید نیز کار می‌کند. این ویژگی فقط روی صورت‌ها اعمال می‌شود.

پاک‌کننده‌ی جادویی (موجود در تمام پیکسل‌ها)

با پاک‌کننده‌ی جادویی در برنامه‌ی Google Photos، می‌توانید به راحتی از شر اشیاء ناخواسته در پس‌زمینه عکس‌هایتان خلاص شوید، حتی اگر با پیکسل گرفته نشده باشند! کافی‌ست دکمه‌ی ویرایش را بزنید و به بخش  Tools >  Magic Eraser بروید. این ابزار به صورت خودکار پیشنهاداتی برای حذف اشیاء به شما می‌دهد، اما شما همچنین می‌توانید با انگشت خود مستقیماً روی شیء موردنظر را هایلایت کنید. حتی تغییر رنگ یک شیء مزاحم به جای حذف کامل آن نیز ممکن است. این قابلیت کارآمد روی تمام گوشی‌های Pixel در دسترس است.

ضربه سریع (Pixel 4A 5G به بعد)

با فعال کردن Quick Tap در بخش Settings > System > Gestures > Quick Tap، می‌توانید با دو ضربه آرام به پشت Pixel خود (مدل‌های Pixel 4A 5G به بعد)، عملکردهای مختلفی را راه‌اندازی کنید. این عملکردها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • فلیپ کردن دوربین برای گرفتن سلفی
  • روشن کردن چراغ قوه
  • پایین کشیدن نوار اعلان
  • ویژه پیکسل‌ها: شروع اسنپ در اسنپ‌چت

حالت مترجم دو صفحه‌نمایش (فقط Pixel Fold)

با فعال کردن این حالت در برنامه‌ی Google Translate روی Pixel Fold، فردی که با او صحبت می‌کنید می‌تواند ترجمه صحبت‌های شما را به راحتی روی صفحه‌ی بیرونی گوشی بخواند. آن‌ها همچنین می‌توانند برای صحبت کردن روی صفحه ضربه بزنند و شما ترجمه صحبت‌هایشان را روی صفحه‌ی داخلی مشاهده کنید.

رفع تاری عکس (Tensor G2 به بعد)

با قابلیت «رفع تاری عکس» می‌توانید به سادگی و تنها با یک ضربه، به عکس‌های قدیمی (یا حتی جدید) که کمی تار هستند جان دوباره‌ای ببخشید. نتایج ممکن است بسته به میزان تاری عکس متفاوت باشند، اما این قابلیت شگفت‌انگیز است و می‌تواند عکس‌های غیرقابل استفاده را به تصاویری قابل اشتراک‌گذاری تبدیل کند. این ویژگی حتی روی عکس‌های گربه‌ها و سگ‌هایتان هم قابل استفاده است! کافی‌ست در عکس موردنظر به بخش Edit > Tools > Unblur بروید.

تشخیص تصادف خودرو (در کشورهای منتخب)

امیدواریم هیچ‌وقت به این قابلیت احتیاج پیدا نکنید، اما تشخیص تصادف خودرو همان‌طور که از نامش پیداست، با کمک میکروفون‌ها و حسگرهای حرکتی می‌تواند تشخیص دهد که شما دچار یک تصادف جدی شده‌اید. این قابلیت را می‌توانید در برنامه‌ی Personal Safety (یا Settings> Safety & Emergency) روشن کنید. در صورت تشخیص تصادف، گوشی شما بررسی می‌کند که آیا حالتان خوب است. اگر پاسخی دریافت نکند، می‌تواند موقعیت مکانی شما را با اورژانس و مخاطبان اضطراری به اشتراک بگذارد. این قابلیت در حال حاضر در کشورهای منتخب در دسترس است.

Google Recorder (فقط برای پیکسل‌ها)

اگر به ضبط مصاحبه، جلسات، تماس‌ها یا هر چیز دیگری نیاز دارید، برنامه‌ی Google Recorder نجات‌دهنده‌ی شماست. این برنامه که فقط روی گوشی‌های Pixel در دسترس است، قابلیت رونوشت لحظه‌ای را ارائه می‌دهد تا دیگر نیازی به یادداشت‌برداری دستی نداشته باشید. می‌توانید این رونوشت‌ها را در Google Doc باز کنید تا بعداً آن‌ها را ویرایش کنید یا روی یک کلمه ضربه بزنید تا به نقطه‌ی دقیق آن کلمه در ضبط صوتی بروید. گوگل همچنین برچسب‌هایی برای گوینده‌ها اضافه کرده است تا رونوشت بتواند تشخیص دهد چه زمانی افراد مختلف صحبت می‌کنند. ضبط‌ها را می‌توان با هر کسی به اشتراک گذاشت، حتی اگر آن‌ها گوشی Pixel نداشته باشند.

تشخیص سرفه و خرخر هنگام خواب (Pixel 7 و جدیدتر)

با Pixel 7 و جدیدتر، می‌توانید کیفیت خواب خود را با قابلیت «تشخیص سرفه و خرخر» زیر نظر بگیرید. کافی‌ست قبل از خواب گوشی را در نزدیکی تخت‌خواب خود قرار دهید. این قابلیت در صورتی که از «Bedtime Mode» گوگل استفاده کنید فعال می‌شود. برای فعال کردن «Bedtime Mode» به بخش Settings  > Digital Wellbeing & Parental Controls > Bedtime Mode بروید.

قاب راهنما (Pixel 7 و جدیدتر)

عکاسی سلفی برای نابینایان و کم‌بینایان با «Guided Frame» در Pixel 7 و جدیدتر آسان‌تر از همیشه شده است. این قابلیت با استفاده از راهنمایی‌های صوتی به شما کمک می‌کند تا با دوربین‌های جلو و عقب به راحتی عکس سلفی بگیرید. برای فعال کردن «قاب راهنما» ابتدا باید TalkBack را روشن کنید (Settings > Accessibility > TalkBack). سپس برنامه‌ی دوربین را باز کنید. این قابلیت به صورت خودکار هنگام گرفتن سلفی با راهنمایی‌های صوتی به شما کمک می‌کند.

برچسب‌ها: